5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Becslések szerint tízezren várták csütörtök délután a nagybányai Gold Pláza megnyitását. Azt már itthon is megszokhattuk, hogy a nyitási akciók több száz embert vonzanak a bevásárlóközpontokba, egyesek órákat képesek sorbaállni a nyitás előtt, azonban keleti szomszédunknál sokaknak még maga a pláza is újdonság. Mfor.hu-tudósítás.

A romániai földutak állapota alapján mondhatnánk azt is, hogy a világvégén épült fel a Futureal új plázája, de bizonyára van más útvonal is, mint amit a mi sofőrünk (és a GPS) választott. Mindenesetre Apa község nevét egy életre megjegyeztük, hiszen kétszer is áthajtottunk a falucskán. Mindezt azért, hogy csütörtökön időben elérjük a 30 ezer négyzetméteres nagybányai pláza megnyitóját, melyet közel 100 millió eurós (27 milliárd forint) beruházással fejlesztett a magyar Futureal és az osztrák Immofinanz.

Kihalt környék


A 140 ezres Nagybányán nyílt a régió első plázája, melyet a magyar Futureal-csoport fejlesztett. A bevásárlóközpont üzemeltetője és tulajdonosa az átadás után az Immofinanz lesz, a projekt finanszírozását pedig az MKB Bank biztosította. A Gold Pláza a maga 30 ezer négyzetméternyi kiadható területével kifejezetten nagynak számít egy ekkora városhoz képest, azonban az előzetes felmérések szerint egyórányi autóúton belül 1,2 millió ember él, akiknek nincs más hasonló alternatív lehetőség a közelben. A hírek szerint a Futureal és az üzemeltető arra számít, hogy a román-ukrán határ túloldaláról is rendszeresen érkeznek majd vásárlók az új plázába.

Az ünnepélyes megnyitó napján 82,5 százalékos bérbeadottsággal indult az új pláza, ez az arány két héten belül 89-90 százalékra emelkedik majd, amikor megnyit a konferenciaközpont is – hangzott el a csütörtöki sajtótájékoztatón. Az éttermeknek fenntartott részleget már a nyitásra sikerült 100 százalékban kiadni.

A sajtótájékoztatón az illetékesek kiemelték: az elmúlt években Romániában tervezett 120 hasonló beruházásból csak öt jutott el a megvalósulásig, a Gold Pláza finanszírozása azonban végig biztosított volt. Eredetileg a Futurealnál is volt olyan terv, hogy már 2010 őszén megnyitnának, mivel akkor még úgy tűnt, hogy komoly versenyfutás lesz Nagybányán a fejlesztők között. Azóta viszont a két vetélytárs bedőlt, így nem kellett elkapkodni a nyitást.

A mozi és a Cora hozhatja az embereket

Legközelebb Nagyváradon és Kolozsváron van hasonló kulturált bevásárlási lehetőség, árulkodó, hogy eddig az emberek hajlandók voltak több mint két órát autózni, hogy elmenjenek moziba. „Mi eredetileg nem is terveztünk mozit, mivel nagy helyet foglal el és kevés bevételt hoz, azonban végül a helyiek meggyőztek arról, hogy itt Romániában sokkal nagyobb presztízse van a mozinak, így került végül egy hat termes Cinema City a Gold Plázába” – mondta a megnyitó napján Tatár Tibor, a Futureal Development Holding vezérigazgatója. A jelenlegi becslés az, hogy a mozi folyamatosan teltházzal fog működni – tette hozzá.

Emellett olyan divatmárkák jelentek meg a nagybányai bevásárlóközpontban, mint a C&A, a Takko, vagy a New Yorker. „Ezek a nagy világmárkák hisznek Romániában, hisznek abban, hogy ez az ország minél gyorsabban erősen kerül majd ki a válságból” – mondta a sajtótájékoztatón Futó Gábor, a Futureal vezérigazgatója. A magyar fejlesztő hozzátette: a Gold Pláza közvetlenül 1500 új munkahelyet teremt a régióban, közvetve pedig további több ezret.

A legnagyobb területet a Cora foglalja el, melynek 7600 négyzetméteres üzlete a második legnagyobb Romániában. Sokat is várnak a francia üzletlánctól, a fejlesztők arra számítanak, hogy jelentős forgalmat vonz majd a bevásárlóközpontba. Árulkodó jel, hogy a pláza szomszédságában lévő Kaufland a megnyitó előtt napokig 50 százalékos akciókkal próbálta kihasználni előnyét.

Az új bevásárlóközpont méretét tekintve a múlt héten Budapesten megnyitott Corvinhoz hasonlítható, külsőre azonban rögtön látszik a különbség: a villogó ledfal, a modern forma sokkal inkább egy valódi plázára emlékeztet, mint a Corvin sétálóutca-szerű kivitelezése.

Nem volt hátrány, hogy magyar a fejlesztő


„Azért éppen Nagybánya, mert itt találtunk megfelelő területet elérhető áron. A válság előtt ugyanis több mint száz projektet megvizsgáltunk Romániában, azonban irreális telekárak voltak a piacon” – mondta az újságírók kérdésére Tatár Tibor. A Futureal Development Holding vezérigazgatója hozzátette: nem volt komoly csúszás a beruházásban, nagyjából a terveknek megfelelően sikerült zárni.

Ünnepélyes megnyító (mfor.hu)

A kedvező tapasztalatok közül Tatár Tibor kiemelte, hogy rengeteg segítséget kaptak a város önkormányzatától. A negatív tapasztalat pedig akkor érte a magyar céget, amikor kiderült, hogy Romániában nincs meg az az igényesség aprólékos szinten, mint Magyarországon. Tatár Tibor szerint emellett továbbra is a határidők be nem tartása okoz gondot délkeleti szomszédunknál.

„Soha nem hangsúlyoztuk, hogy mi magyarok vagyunk, soha nem is volt semmilyen hátrányunk abból, hogy a fejlesztő egy magyar cég volt” – mondta Tatár Tibor. A szakember szerint azért nem érdemes Nagybányán a magyar fejlesztőt reklámozni, mert mára a városban 10-15 százalékra csökkent a magyar lakosság aránya.

A Futureal Devolpment Holding vezérigazgatója már a megnyitó előtt sem tartotta kizártnak, hogy több ezren özönlik majd el az új plázát, azonban arra kevesen számítottak, hogy délután három óra előtt mintegy tízezer ember veszi majd körül az épületet. A kapuk nyitása után tömött sorokban ömlöttek az emberek, akik percek alatt minden üzletet megtöltöttek. Ebben szerepe lehetett annak is, hogy a régióban sokak számára még a bevásárlóközpont is ismeretlen fogalom volt eddig.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!