Tarlós szerint azért is megkérdőjelezhető az érintettek ingyen utazása, mert "a kenyeret, tejet, a parizert sem kapjuk ingyen". Hozzátette ugyanakkor, hogy ehhez a kormány egyetértése is kell, viszont elképzelései szerint a 6 éven aluli gyerekek ingyenes utazásához nem nyúlnának.
Kirúgások a BKV-nál?
Tarlós arról is beszámolt, hogy jelentős létszámleépítés lehet a Budapesti Közlekedési Központnál (BKK), ha a feladatok és a tevékenységek átrendeződnek. A főpolgármester úgy véli, a BKK-nak projekt- és forgalomszervező cégnek kell lennie, nem felduzzasztott vállalatnak.
Ilyen trolikkal újított novemberben a BKV
Mellette Tarlós elárulta azt is, hogy a BKV 200 fős létszámcsökkentésben gondolkodik. Ez legfeljebb évi 4-500 millió forint megtakarítást jelenthet.
A HÉV-ek átadása szerinte problémás lehet, noha támogatja az átadást a költségek csökkentése érdekében is, már csak azért is, mert pár éven belül sok pénzért kell felújítani a pályaszakaszokat, a biztonsági berendezéseket és a járműveket is, melyek 60-100 milliárdos költségvetését a főváros képtelen finanszírozni.
"Egy huncut fillérrel sem"
Tarlós arra reagálva, hogy Lázár János, a Miniszterelnökség vezetője csütörtökön azt mondta, a főváros a MÁV-nak 12 milliárd forinttal tartozik, úgy fogalmazott: "nem tudom, hogy a miniszter úr miről beszél". Egy 2010-es szerződésre hivatkozva azt mondta, hogy "egy huncut fillérrel" sem tartozik a főváros a MÁV-nak.
Ellenzéki kijelentésekre reagálva, miszerint csődbe kerül az önkormányzat, a főpolgármester azt közölte, hogy a fővárosnak több mint 30 milliárd forintos tartaléka van. A közvilágítás és a szemétszállítás elmaradásával való riogatás "már súrolja a rémhírterjesztés kategóriáját" - mondta.
A taxisoknak igazuk is van, meg nem is
A taxisok ügyével kapcsolatban szólt arról, szerinte a taxisoknak igazuk van abban, hogy ők elfogadták a taxirendeletben foglaltakat és fizetnek adót, az Uber meg nem. Ez azért nincs rendben - tette hozzá.
Ugyanakkor szerinte a taxisoknak a taxirendeletre vonatkozóan megfogalmazott kritikáik kapcsán nincs igazuk: arról több mint fél tucatszor egyeztettek, továbbá a taxisok követelték, hogy fix tarifa kerüljön a rendeletbe. A főpolgármester azt is problémának tartja, hogy "soha nem lehet tudni", ki képviseli őket legitimen.
Közölte: az új helyzetet valahogy törvényi, majd abból következő rendeletmódosítással rendezni kell.
Kétféle fővárosi bérlet lesz?
Mellette Tarlós az agglomerációs tömegközlekedésről folytatott egyeztetéseket előremutatónak nevezte. A legközelebbi megbeszélés szombaton lesz Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterrel az ügyben - közölte, hozzátéve: az az elvárása, hogy a megegyezés szülessen meg a Fővárosi Közgyűlés februári rendes ülése előtt.
Elmondta, a jogszabályok szerint az agglomerációs közlekedés biztosítása állami feladat, vita még az átvétel módjáról folyik. Túl azon, hogy kérik az agglomerációs közlekedés tavalyról elmaradt finanszírozását, azt javasolják: ugyanúgy lebonyolítanák a szolgáltatást, mint eddig, és az állam a Volánnak kifizetné az agglomerációs buszközlekedést - mondta Tarlós István.
Hozzátette: olyan határozatot is kívánnak hozni a Fővárosi Közgyűlésben, amely arról szól majd, hogy ha elhúzódik a megegyezés, akkor csak térítés ellenében továbbra is technikailag ellátják a szolgáltatást.
Tarlós István kérdésre válaszolva azt mondta: az agglomerációs közlekedést az állam nem át-, hanem visszaveszi, ugyanis ez állami feladat. Közölte, ha az államhoz kerül a HÉV, akkor valószínűsíthető, hogy két változata lesz a fővárosi bérleteknek: lesz olyan, amely a HÉV-re is érvényes lesz, és ennek nyilván más lesz a díjszabása.
A rezsicsökkentés káros a fővárosnak
Tarlós kitért arra is, hogy politikailag támogatja a rezsicsökkentést, de annak hatására kevésbé tervezett, nem kívánatos hatások érik a fővárosi közszolgáltató cégeket. 2010 óta összességében a fővárosi közszolgáltató cégeket több mint 54 milliárd forint veszteség érte ezekből az okokból - közölte, hozzátéve: szívesen venné, ha ezt az állami költségvetésben a fővárosnak juttatott "úgynevezett támogatásoknál" figyelembe vennék.
Emellett a csillaghegyi öblözet teljes árvízvédelmével kapcsolatban közölte: megkötötték a kiviteli tervekre a szerződést, a munka elkezdése legkorábban 2016 novemberére várható, a kivitelezés időtartamát 18-24 hónapra teszik.
mfor.hu