3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jelentősen csökkennek a kis- és középvállalkozások által nyújtott béren kívüli juttatások azok 2010-től érvényes megadóztatása miatt: a következő egy évben a kkv-k egyharmada abszolút nem ad majd ilyen támogatást a dolgozóknak. Minél nagyobb egyébként a cég, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy a munkavállalók részesülnek cafetériában.

A cafetéria megadóztatása jelentősen csökkenti a vállalkozások által nyújtott ilyen típusú juttatások tervezett mértékét, derül ki a kkv-k elkövetkezendő egy évre vonatkozó várakozásait mutató K&H kkv bizalmi index legutóbbi eredményeiből.

Háromból egy cég nem ad semmit

Míg három hónappal ezelőtt (ekkor még nem dőlt el, megadóztatják-e a béren kívüli juttatásokat jövőre - a szerk.) a megkérdezett cégek mintegy 72 százaléka kívánta alkalmazni ezeket, addig a második negyedévben már csak 66 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy az elkövetkezendő egy évben élni kíván ezen juttatásokkal.

Jelentős eltérés mutatkozik a cafetéria nyújtása tekintetében a különböző méretű vállalkozások között. Míg a mikrocégeknek csupán 62 százaléka kíván adni béren kívüli juttatást dolgozóinak, addig a kisvállalkozásoknál 70, a középvállalatoknál pedig 78 százalék ez az arány. 

Ami a közepes és nagyvállalatokat illeti, esetükben már eddig is a kkv-knál nagyobb mértékben volt jelen a cafeteria. A Szonda-Ipsos felmérése szerint 2009 májusában  93 százalékuk adott ilyen típusú juttatást alkalmazottainak - 30 százalék cafeteria-rendszer keretében, 63 százalék azon kívül. Megadóztatásuk azonban esetükben is a juttatások összegének lényeges csökkentését jelentené.

A legtöbben "kajajegyet" adnak

A kkv-knál a béren kívüli juttatások közül a legnépszerűbb az étkezési hozzájárulás, amelyet a K&H kutatásában megkérdezett vállalkozások közül minden második (47 százalék) kíván nyújtani az elkövetkezendő egy évben. Ezt követi a közlekedési (34 százalék), majd a nyugdíjpénztári hozzájárulás (22 százalék), míg üdülési csekket csak minden ötödik vállalkozás (20 százalék) kíván adni dolgozóinak.

A magánnyugdíjpénztári megtakarítások recesszió miatti értékvesztésének hatása jól megfigyelhető a munkáltatók tervezett magánnyugdíjpénztári hozzájárulásaiban is. Míg egy évvel ezelőtt a vállalkozások 32 százaléka tervezte, hogy hozzájárul alkalmazottai nyugdíjpénztári befizetéseihez, most mindössze 22 százalékuk kíván élni ezzel a juttatási formával.

Az elkövetkezendő egy évben egészségpénztári befizetést a munkáltatók csupán 15 százaléka nyújtana, szemben az egy évvel ezelőtti 25 százalékkal. Szintén csökkent, az egy évvel korábbi 11 százalékról hét százalékra az életbiztosítást adni szándékozó kkv-k aránya.

Mint ismert, a kormány még júniusban döntött a béren kívüli juttatások megadóztatásáról. Ennek értelmében eltörölték azok adómentességét, és elemeit három kategóriába sorolták: adómentes, kedvezményes adózású és normál adózású elemek.

Ami a részleteket illeti, jövőre változatlanul adómentes marad az internet-utalvány, melyet a felhasználók továbbra is az internet-szolgáltatás havi- és forgalmi, illetve az internet-hozzáférés létesítésének díjára vehetnek igénybe. A kedvezményes adózású körben 25 százalékos adóteher hárul például a melegétel-utalványra és az üdülési csekkre. A normál adózású körben 97,89 százalékos adóterhet kap többek között a hideg étkezési utalvány.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!