Egy váratlan olajszivárgás és az annak nyomán kialakuló olajtűz okozhatott robbanást annak az A380-asnak a hajtóművében, amely még múlt csütörtökön hajtott végre kényszerleszállást 433 utassal és 26 fős személyzettel a fedélzetén, közölte az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA).
Sürgős ellenőrzés kell
A hatóság ezért felszólította az érintett légitársaságokat, hogy rendszeresen ellenőrizzék a hajtómű olajellátó rendszerének szigetelését. Amennyiben problémákat fedeznek fel, a gépek nem szállhatnak fel.
Az EASA azt is előírja, hogy az első vizsgálatot mostantól számítva tíz repülésen belül el kell végezni, utána pedig minden huszadik repülés végeztével meg kell ismételni. Kiemelik azt is, hogy sürgős, az első lépést jelentő intézkedésről van szó - a rendellenesség pontos okát és lefolyását tovább vizsgálják.
Az ellenőrzéseket minden olyan légitársaságnak végre kell hajtania, amelynek A380-asai a Rolls-Royce "Trent 900" típusú hajtóművével repülnek - ilyen volt a majdnem szerencsétlenül járt Qantas-gépben is. Az intézkedés így - az ausztrál légitársaság mellett - a Lufthansát és a Singapore Airlinest érinti.
Füstölt a gép
Mint ismert, a Qantas A380-as utasszállító repülőgépe a szingapúri repülőtéren hajtott végre kényszerleszállást múlt csütörtökön. A cég szóvivője akkor azt mondta, hogy a pilóta motorhiba miatt az egyik hajtómű leállítására kényszerült - ez már a Szingapúrból való felszállás után, indonéz légtérben történt.
Repülőtéri források szerint leszálláskor a gép alsó részéből füst áradt ki. Ennek oka a hajtóműben történt robbanás volt, amely megbontotta a burkolatot, és még a repülőgép szárnyában is károsodást okozott. A Qantas a történtek óta egyetlen A380-as gépét sem engedi felszállni, írja a Financial Times Deutschland.
Három éve szállít utasokat
Az A380-as a világ legnagyobb és legkorszerűbbnek mondott utasszállító repülőgépe, amely hatalmas médiafelhajtás közepette állt forgalomba 2007 októberében.
Az eredetileg listaáron egyenként 319,2 millió dollárba kerülő óriásgép kifejlesztése a 2000-ben tervezettnél négy milliárd dollárral többe, összesen 14 milliárd dollárba került, debütálása pedig - technikai problémák miatt - másfél-két évet csúszott.
A gép paraméterei "félelmetesek": a monstrum 73 méteres hosszával, 25 méteres magasságával és 78,9 méteres fesztávolságával gyakorlatilag egy egész focipályát képes lenne lefedni. A kétszintes repölő csaknem ötven méter hosszú utaskabinjában minden eddiginél több, akár 853 utas is elfér, legalábbis ha az adott légitársaság csak turista osztállyal rendelkező gépet rendel.
A gépek több mint fele érintett
Az Airbus eddig 37 darab A380-ast szállított le vevőinek, ezekből húsz van a problémásnak bizonyult Rolls-Royce hajtóművel felszerelve.
W. B.