2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A MÁV-Start Zrt. megvásárolná az általa használt mozdonyok bérbeadóját, a MÁV-Trakció Zrt.-t, amelynek egyébként 10 százalékos tulajdonosa, írja a társaság üzleti tervére hivatkozva a Világgazdaság.

Mivel a Start az állami MÁV Zrt. száz százalékos leányvállalata, a Trakció pedig a 90 százalékos, egy ilyen ügylet más formában, de visszaállítaná a tevékenységek szétválasztása előtti állapotot. Visszarendeződés lenne a lépés abból a szempontból is, hogy miután a személyszállító MÁV-Start esetleges magánkézbe adása lekerült a napirendről, lekerülne vele a MÁV-Trakcióé is.

Formálisan csak annyi történne, hogy az állami vasúttársaság az egyik „zsebéből” áttenné a mozdonyos cégét a másikba. Gyakorlatilag viszont a Startot, azon keresztül pedig önmagát erősítené azzal, hogy csökkentené a Trakció önállóságát. Emögött kormányzati szándék állhat. Erre utal, hogy a vasúti törvény módosítása kimondja: vontatásra csak olyan cég jogosulhat, amelynek van vagy személy-, vagy teherszállításra jogosultsága. Vagyis a módosítás hatálybalépésével a mostani formájában a jogon kívülre kerül a Trakció.

A napilap forrása szerint megrendeléshiány fenyegeti a Trakciót. Másik fő megrendelője, a MÁV Cargo Zrt. ugyanis várhatóan új anyavállalata, az osztrák ÖBB mozdonyait fogja inkább használni a magyarországiak helyett. Emlékezetes, hogy az ÖBB–GYSEV páros 102,5 milliárd forintért vette meg a magyar vasúti áruszállító társaságot, de az ügylet még az illetékes hatóságok jóváhagyására vár.

„Megállapodásunk van a MÁV-Trakcióval a mozdonyaik további bérléséről, vagyis ezentúl is szükségünk lesz rájuk. Tény viszont, hogy a MÁV Cargo számára előnyösebb lenne, ha a bérbeadó elkülönítene egy kizárólag áruszállításra használandó mozdonyparkot. A vontatóeszközök használatakor ugyanis a személyszállítás élvez elsőbbséget, ez érthető, de számunkra üzleti hátrányt jelent” – reagált a Világgazdaság feltevésére Rácz Gábor, az áruszállító társaság szóvivője.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!