6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A reklámtörvény elfogadása óta az RTL Klub számára felértékelődött a hírműsorainak szerepe, köszönhetően annak, hogy igyekeznek a kormány és a kormányzó pártok prominenseinek a szennyeseit kiteregetni. Nem véletlen, hogy a csatorna próbálja sikeresnek bemutatni a hírműsorait.

A tévés nézettségi adatok kapcsán mindig érdekes dolog, amikor valamelyik csatorna elkezdi elemezni azokat, hiszen az egyes napszakok, korcsoportok, nemek, életkor vagy bármely más mutató alapján többnyire szoktak találni olyan pontokat, amelyeket kiemelve a saját kedvező helyzetüket tudják hangsúlyozni. Már csak ezért is érdekes volt az RTL Klub legújabb anyaga, amelyben a hírműsorok közönségarányát vetették össze. Nem volt könnyű dolga az anyag összeállítójának, hiszen az RTL Klub híradója a reklámtörvény elfogadása óta gyakorlatilag folyamatosan vert helyzetben van, a Tények ugyanis sokkal nagyobb arányban éri el a nézőket.

Míg ha a nézőszámokat vetjük össze, akkor még az M1 sincs rossz helyzetben, igaz az ő esetükben a foci-vb erős közönségvonzó hatása is szerepet játszott ebben.

A hírműsorok esetében - véleményünk szerint - a közönség és véleményformáló szerepüknél fogva célszerű a teljes lakosságot vizsgálni. Már csak azért is, mert normális esetben a tévés hírműsorok az egyik legfontosabb információforrást jelentik az emberek számára. Más kérdés, hogy az elmúlt években a magyar tévés hírműsorokat eligazodási pontnak aligha lehetett tekinteni, hiszen fajsúlyos politikai, közéleti témák aránya alacsony volt. Ezzel szakított június közepén az RTL Klub, amely azóta próbálja "behozni a Fidesszel szemben a lemaradását”, és mondhatni formabontó módon nem feltétlen az aktuális információkra koncentráló hírműsorokat gyártanak, hanem az anyagokat azon elv alapján állítják össze, hogy minden nap "bele tudjanak harapni a kormányba”. Nem kell ugyanakkor ilyen izgalmakat átélnie, azoknak a nézőknek, akik maradtak a TV2-n, hiszen a csatorna továbbra is a "celebhírekkel dúsított kékfény" koncepcióját vallja, igaz, a nézőszámok őket igazolják.

A Nézőpont Intézet negyedéves híradó elemzésében azt állapította meg, hogy a balesetekkel és bűnügyekkel foglalkozó hírek a második negyedévben is a kereskedelmi csatornák felületein kaptak a legnagyobb teret, ez a TV2 műsorában volt a legmagasabb (46,2 százalék), de az RTL Klub esetében is majdnem minden harmadik hír e csoporthoz tartozott (31,2 százalék). A bulvárhírek aránya az előző negyedévhez hasonlóan az RTL Klub híradójában volt a legmagasabb, 9,2 százalék.

Az országgyűlési kampányidőszak lezárultával a politikai hírtartalom aránya egyre alacsonyabb lett a hírműsorokban. A hónapról hónapra csökkenő tendencia az RTL Klub kivételével minden csatorna esetében érvényesült, míg az említett csatorna júniusban közel annyi politikai hírt közölt (168 darab), mint márciusban, az országgyűlési kampány csúcspontján (173 darab). Az adatokból kirajzolódik, hogy a politikai tartalmú tudósítások számának emelkedése a csatorna esetében a reklámadó bejelentését követően kezdődött. Ami a politikai hírek irányát illeti, a Nézőpont elemzése szerint egyébként júniusban a legtöbb megjelenést a devizahitelesek megsegítésével kapcsolatos hírek eredményezték. Nem így az RTL Klub és az ATV esetében, két csatornán ugyanis a vezető ügy a reklámadó volt.

Visszatérve a nézettségi arányokra és számokra, ahogy jeleztük, a teljes lakosságot tekintve mind a közönségarányt, mind a nézőszámot vizsgálva nyomasztó TV2-fölényt láthatunk. Némileg szorosabb az eredmény, ha az úgynevezett kereskedelmi célcsoportot, a 18-49 éves korosztályt nézzük, bár mint fent hangsúlyoztuk, a hírműsorok nézettsége túlmutat a reklám megjelenéseken. Különösen igaz ez az RTL Klubra, aki számára – ha már nekiment a kormánynak, - elemi érdeke lenne, hogy minél nagyobb kört érjen el azokkal a riportjaival, amelyekkel kompromittálni szeretnék a kormányt.

 

A konkurens TV2 Csoportnál a Tények című hírműsor a TV2 18 órás adása mellett a Fem3 csatornán, valamint hétvégén a SuperTV2-n is jelentkezik az esti idősávban.

A közszolgálati csatornákon (M1, M2, M3, Duna TV, Duna World) az említett 18 óra és éjfél közötti idősávban hétköznapokon 7, míg hétvégén 5 hosszabb-rövidebb Híradóval találkozhatnak a nézők. A késő esti adásnak köszönhetően pedig az esti (18 óra és éjfél közötti) idősávban a legtöbb 18-49 éves tévénéző az RTL Csoport Híradóiból tájékozódott az utóbbi hetekben. (Ugyanakkor az RTL közleménye nem a csatorna által konzekvensen alkalmazott közönségarány – share/SHR – mutatót, hanem az eléréssel (reach) támasztja ezt alá, amely egy adott csatornán legalább egy percet töltőket jelöli.)

A számok önmagukért beszélnek, így azt az RTL is elismeri, hogy ha csupán a 18 órakor jelentkező RTL Klub Híradó és TV2 Tények adásait vesszük górcső alá, a TV2 műsora mind a 18-49 évesek, mind a teljes lakosság körében továbbra is megelőzi az RTL Híradót. Hangsúlyozzák ugyanakkor, hogy az RTL Klub csupán bő két hónappal ezelőtt (május 12-én) helyezte át ebbe az idősávba műsorát, míg a TV2 már közel egy éve 18 órától tűzi képernyőre a Tényeket.

AZ RTL Klub emiatt az adatok mélyebb elemzésébe is belemerült, és a közleményük szerint híradójuk jelentős fölénye tovább erősödött Budapesten az elmúlt időszakban, míg a múlt héten hosszú idő után először megelőzte a Tényeket a nagyvárosokban is. A TV2 a kimagasló eredményeit a falun élők körében elért rendkívül magas számainak köszönheti. Ezek alapján nem meglepő az a másik megállapítás, mely szerint a nézőket anyagi helyzetük szerint vizsgálva az RTL Híradója továbbra is jelentős előnnyel vezet a legmagasabb státuszúak körében, a Tények előnye a legalacsonyabb státuszúak körében a legjelentősebb.

Külföldi munkát keresel? Válts most! (X)

Hogy mégsincs minden rendben az RTL illetékesei szerint, azt jelezheti az a tanulmány végén elhelyezett megállapítás is, melyben leszögezik: „A 18-49 évesek és a teljes lakosság körében is jellemző, hogy nyári időszakban a magasabb végzettséggel és státusszal rendelkezőknél – különösen az ekkor is napfényes koraesti órákban – a teljes populáció átlagánál nagyobb mértékben csökken a televíziónézés mennyisége, így a teljes nézőtábor körében alacsonyabb súllyal szerepelnek. Az őszi időszakban viszont ők is fokozatosan térnek vissza a TV készülékek elé, így az akkor megnövekvő arányuk a demográfiai (18-49 évesek, 4+) célcsoportok közönségarány számaira is hatással lehet.”

A két kereskedelmi tévé tehát már valószínűleg az őszi időszakra is gyúr. Mindez már csak azért is érdekes, mert idén önkormányzati választások is lesznek. Így tekintve, hogy Budapesten már tavasszal is az országos átlagnál jóval kiegyenlítettebb arányok alakultak ki, és a véleménybefolyásoló médiumok (pl. az RTL Híradója) inkább kormányellenes hangokat ütnek meg, így felértékelődhet az ősz folyamán a hírműsorok nézettsége.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!