Noha a nézettségi adatok hullámzást mutatnak, ugyanakkor évek óta megfigyelhető, hogy a két nagy kereskedelemi csatorna egyre kisebb részt hasít ki a nézőközönségből. Ráadásul ez nem csak a hirdetések szempontjából kvázi irrelevánsnak mondható hétköznap délelőtti, kora délutáni időszakra igaz, hanem az esti órákra is. A méréseket végző Nielsen által főműsoridőnek (19-23 óra közötti időszak) tekintett időszakban is folyamatosan olvad a csatornák közönségaránya, mégpedig úgy is, ha semmiféle kiemelt esemény nem csábít el nézőket máshová. Míg 5-6 éve az esti órákban rendszeresen a tévék előtt ülők fele az RTL Klubot, vagy a TV2-t választotta, addig ma már lassan az számít különlegesnek, ha egy-egy este folyamán a nézők harmada leül a két nagy kereskedelmi csatorna műsorait nézni.
Ezek lehetnek a legnépszerűbb elektromos autók
A piac két nagyágyúja persze igyekszik a folyamatot legalább lassítani, ha megfordítani nem is tudják. Az általuk készített komolyabb költségvetésű programokról azonban a tapasztalatok szerint csak korlátozott számban lehet bőrt lehúzni. Egy idő után elfáradnak ezek a műsorok, és ha a csatorna átlagát elérik, esetleg felül is múlják azt, ez csak relatív siker, hiszen évről-vére, szezonról-szezonra alacsonyabb számokat hoznak. Ez alól az utóbbi években egyedül a Sztárban sztár volt kivétel, a TV2 műsorának volt egy nagy felfutása, ám a legutóbbi évadban a zenés showműsor közönségaránya is csökkenést mutatott. Ez a helyzet egyébként a Nagy Duettel is, amely ugyan a nézettségi lista élén végzett a 21. héten is, ám még a teljes lakosság körében sem sikerült az 1 milliós nézőszámot elérnie.
De nem csak a TV2-nek, hanem a piacvezető RTL Klubnak is fájhat a feje, hiszen a csatorna jolly joker műsorainak is megtörni látszik a korábbi csillogása. A hétköznapok dominanciáját továbbra is biztosítja a csatornának a Barátok közt és az Éjjel-nappal Budapest, ám az előny folyamatosan olvad. Jellemző egyébként, hogy még így is az Éjjel-Nappal Budapest és a Barátok közt volt a két legnézettebb műsor a 21. héten az RTL Klubon, a 18-49 évesek körében.
Érdekesség, hogy mind a kereskedelmi célcsoportban, mind a teljes lakosság körében két sportesemény kiemelt figyelmet kapott. Mindkét esetben top 10-ben végzett a hétvégi Forma-1-es nagydíj, amiben vélhetőleg amellett, hogy egy klasszikus futamot, a monacóit rendezték meg, az is szerepet játszhatott, hogy az egyik legnagyobb magyar rajongói táborral rendelkező pilóta, Kimi Räikkönen megtáltosodott. (Más kérdés, hogy a finn versenyző végül csak a második lett.) Nagyon sokan nézték, illetve mind a játék, mind a bíráskodás színvonalát tekintve inkább szenvedték végig a labdarúgó bajnokság döntőnek beillő utolsó mérkőzését a Honvéd-Videoton találkozót. A magyar viszonyokat tekintve mondhatni meglepő a bajnoki címet 24 év után ismét megszerző kispesti csapat nem csak a tévénézőket, de a stadionba járókat is érdekelte, hiszen az idényben valószínűleg egyetlenként sikerült egy teltházas találkozót abszolválniuk.
Visszatérve az RTL-TV2 csatára, a két médiacsoport az elmúlt évek lemorzsolódását a kábelcsatornáik fejlesztésével próbálják ellensúlyozni. Ennek jegyében RTL Magyarország kábelportfóliójában hamarosan új csatornával találkozhatnak a nézők, ugyanis júliustól a Film+2 átalakításával érkezik az RTL Gold. Itthon teljesen egyedülálló porgramstruktúrával és műsorkínálattal jelentkezik a csatorna, amelyen szinte csak hazai gyártású műsorok futnak majd - ígéri az RTL. Vadonatúj tartalomként itt debütál Nádai Anikó önálló talk show-ja, az Anikó #show is, ezen kívül népszerű RTL-es vetélkedőkkel is találkozhatnak a nézők, mint például az 1 perc és nyersz!, a Gyertek át szombat este!, A széf, a Legyen ön is milliomos, A kód, a Kalandra fal vagy a Dr. Tóth korábbi évadai. A hab a tortán azonban valószínűleg az lesz, hogy ismét műsorra tűzik majd a kultikus státuszba érő Mónika-, illetve Balázs Show adásait is.
A 21. héten egyébként csoportszinten 8,8 százalékpontos volt a különbség az RTL Magyarország és a TV2 csoport csatornáinak nézettsége között a kereskedelmi célcsoportban, főműsoridőben. Az RTL Magyarországhoz tartozó csatornák átlagos, 21. heti főműsoridős Live+As Live közönségaránya a 18-49-es korosztály körében ugyanis 31 százalék volt, míg a TV2 Csoport 22,2 százalékot ért el.
Ha csak a két nagy kereskedelmi tévét vetjük össze, akkor azt láthatjuk, hogy a kereskedelmi célcsoportban, főműsoridőben az RTL Klub öt, míg a TV2 két estét nyert meg. A piacvezető csatorna közönségaránya ugyanakkor ismét csökkent, ezúttal átlagosan 14,9 százalék volt, míg a TV2 a készülékek előtt ülők 10,5 százalékát érte el. Éledeztek az RTL kábelcsatornái, hiszen a F+ 51 százalékos közönségarányt ért el, míg a Cool 4,5 százalékot. Nem sikerült viszont érdemben javítania a Viasat 3-nak (2% SHR) és a Duna TV-nek (1,8% SHR) sem.
mfor.hu