Az ország legdrágább épülete
A berlini főpályaudvar a háború utáni Németország legdrágább pályaudvari épülete, noha az újraegyesítés óta körülbelül tízmilliárd eurót költöttek a berlini vasúthálózat korszerűsítésére. Az üvegből, acélból, betonból emelt épületet a DB főnökének neve után nevezik "Mehdorn-katedrálisnak", de "üvegkígyónak" is. A kelet-nyugati irányba kígyózó üvegcsarnok 321 méter hosszú, az észak-déli irányba nyújtózkodó 160 méter. Ezt a pályaudvart tekintik Berlin első központi pályaudvarának.
A Spree-folyó melletti épületet 1998-ban kezdték el építeni - a hozzá kapcsolódó alagutat még korábban -, a terveket Meinhard von Gerkan sztárépítész készítette. Az új berlini főpályaudvar ötszintes: a legfelső szinten haladnak a szerelvények kelet-nyugati irányba, a legalsón észak-déli irányba. A két szint között bevásárló központot és étkezdéket nyitnak. Ötvennégy mozgólépcső és 34 felvonó segíti az utasok mozgását.
Napi ezer vonat
Arra számítanak, hogy az új főpályaudvaron körülbelül ezer vonat halad át majd naponta, távolsági és regionális vonatok, valamint a berlini városi gyorsvasút szerelvényei. Naponta a főpályaudvar akár 300 ezer ember kiszolgálására is alkalmas, a nem fejpályaudvarok közül a legkorszerűbb és a legnagyobb Európában.
Tűzijáték és késelés
A főpályaudvar avatását esti lézershow-val kívánták emlékezetessé tenni, azonban súlyos merénylet zavarta meg az éjjeli eseményt. Egy fiatal férfi huszonhat embert késelt meg, közülük hatnak súlyos az állapota. A 16 éves berlini ámokfutót őrizetbe vették: tettének indítékai egyelőre nem ismertek. Szerencsére senki sem halt meg és már senki sincs életveszélyben, köszönhetően a gyors orvosi beavatkozásoknak. A büntetett előéletű fiút elfogták.
A nagyközönség számára a hétvégén adták át a csaronok. Az első menetrendszerinti szerelvény vasárnap nulla óra 29 perckor gördült ki a főpályaudvarról, az igazi próbatétel a két hét múlva kezdődő labdarúgó-világbajnokság lesz.