Manapság a munkáltató és munkavállaló közötti viszony megrendült, átrendeződnek a viszonyok, ami legfőképp a bizalom irányába terjed ki.
Két stratégia
A viszony megrendülése jellemzően a bérek és előléptetések befagyasztása, a toborzás visszaszorítása, az oktatási költségkeret megcsonkítására terjed ki, valamint a nyugdíjprogramokat érintő változások és a mindezt "eladni" próbáló gyenge vállalati kommunikáció miatt áll elő. Ezzel szemben akadnak olyan cégek is, akik a kevesebből többet kihozva, a bizonytalan foglalkoztatási környezet ellenére is fejlesztik munkavállalóikat, vélhetően a "hosszú távú befektetés, meghozza a gyümölcsét" idea elvén.
A két eltérő stratégia próbája a felfutás időszaka lesz, amikor a gazdasági válság alatt hozott HR döntések elkezdik éreztetni hosszú távú hatásukat és megmutatkoznak a jó képességű munkavállalókért folytatott harc nyertesei és vesztesei.
"Azokból lesznek győztesek, akik mindvégig hajlandók voltak anyagi áldozatokra munkavállalóik érdekében és új lehetőségeket kínáltak dolgozóik számára"– mondta Michael Rendell, a PricewaterhouseCoopers Humán Erőforrás Szolgáltatások részlegének globális vezetője.
A vezető rámutatott arra is, hogy például egyes angol szupermarket hálózatok esete kitűnő példa arra, hogy megéri kockázatos és merész személyzeti döntéseket hozni, hiszen ezzel sikerülhet a különböző szegmensekből, s annak minden szintjéről magukhoz csábítani a legjobbakat. Ez már csak azért is jó,- véli Rendell, mert így a vállalatoknak kvázi az "ölébe hullik"az utánpótlás a vezetők helyére.
Egy biztos, amire az elemzők is kitértek a tanulmányukban. Mikor a globális gazdaság stabilizálódása megkezdődik, a vállalatoknak meg kell vizsgálniuk, hogy HR terveik – amelyek felölelik a dolgozók toborzási, javadalmazási, megtartási, ösztönzési, oktatási és nyugdíjazási módjait –, vajon megfelelnek-e a jövőre nézve is.
"A lakosság elöregedése teljesen új kihívást fog jelenteni a munkáltatók számára, hiszen gondoljunk csak bele, nagyjából tíz év múlva akár négy különböző korosztály is együtt dolgozhat majd a munkahelyeken"- mondta Szilágyiné Gombos Andrea, a PricewaterhouseCoopers budapesti irodájának HR vezetője.
A budapesti iroda HR vezetője irányadóként említette meg a jövőre nézve a vállalatok HR stratégiáját. A vállalatok stratégiájának sikerén és minőségén és persze kudarcán múlik majd, hogy mely szervezetek válnak a következő évtized nagy márkáivá. Emellett azt is kiemelte, hogy a humán erőforrással kapcsolatos mérések szerepe soha nem volt annyira fontos, mint ebben a mostani válságos időszakban.
Menedzsment Fórum