Már jó néhány hete annak, hogy megegyezett a BKV a szakszervezetekkel a béremelésekről. Akkor sajtótájékoztatón jelentették be, hogy ennek fedezetét a pihenőidők átszervezésében látják, biztosítva mindenkit arról, hogy nincs szó annak csökkentéséről. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője, Vitézy Dávid szerint egyébként ez elképzelhető, hiszen a jelenlegi rendszerben rengeteg a veszteségidő (például amikor egy járművezető a menetrend miatt húsz perc helyett harminc percig pihen).
Regőczi Miklós a pihenőidők átszervezéséről nem közölt részleteket, mivel tájékoztatása szerint arról még egyeztetnek. Ugyanakkor sajtóközleményben jelezte, hogy milyen további változtatásokra kerülhet sor. Egyebek között a bliccelők számát kívánják visszaszorítani, emellett járatsűrítéseket, kapacitásbővítést (szóló- helyett bizonyos járatok esetében csuklósbuszokat indítanak), a járatok kihasználtságának a felülvizsgálatát és járat-ésszerűsítést terveznek (ez utóbbi kettő gyakorlatilag a járatcsökkentés szinonimája lehet - a szerk.)
Kevesebb, több vagy ugyanannyi jármű lesz?
A vezérigazgató-helyettes arra a kérdésünkre, hogy összességében csökkeni vagy növekedni fog-e a járművek száma, azt válaszolta, hogy ugyannyi lesz, egy másik kérdésünkre reagálva viszont már azt is elképzelhetőnek tartotta, hogy járatbővülésre kerül sor, akár a következő évben is.
Ezzel szemben a BKV egy korábbi sajtótájékoztatóján Antal Attila vezérigazgató elképzelhetőnek tartotta, hogy kevesebb járművet fog működtetni a BKV, a közlekedési cég azonban később ezt cáfolta, mondván, hogy az utasok semmit nem fognak érezni a tervezett átszervezésből.
A közlekedési cég sajtóközleményében azt írja, hogy a járatszám hétvégén és a munkaszüneti napokon is kimagasló, amit meg kell vizsgálniuk. Emellett felsorolja a BKV közelmúltban bevezetett utasbarát intézkedéseit, de arról nem szól, hogy ezekkel mik a tervei: visszavonja, átszervezi, felülvizsgálja vagy változatlanul hagyja.
VEKE: nem kellett volna belemenni a béralkuba
"Egy korszerű cégnek rugalmasnak kell lennie, ezért jó lenne legalább tízszázalékos mozgásteret, változtatási lehetőséget elérni" - idézte kedden a Népszabadság Regőczit. A VEKE ezt úgy értelmezte, hogy tízszázalékos járatcsökkentést tervez a társaság. Vitézy Dávid lapunknak úgy fogalmazott, hogy ha a BKV járatmódosításokról beszél, az általában azoknak a ritkítását jelenti. Szerinte a cég semmi mást nem akar elérni, mint csökkenteni a költségeket - bármi áron.
A VEKE szóvivője szerint eleve nem szabadott volna belemenni egy olyan béralkuba, amit csak az utasok kárára lehet végrehajtani. Ugyanakkor a tervezett - szerinte negatív - változtatásokért elsősorban a városvezetést teszi felelőssé, és visszásnak tartja, hogy Demszky Gábor főpolgármester éppen a napokban jelentette be a közlekedés javítását célzó, úgynevezett dugódíj bevezetésének lehetőségét.
Kovács Zita
Menedzsment Fórum