A vezető autógyárak - a General Motors, a Ford és a Chrysler - vezetői a héten kezdenek kampányba azért, hogy az iparág 50 milliárd dolláros hitelhez jusson. Egyúttal meg akarják győzni Washingtont: csak hitelre van szükségük, nem pedig a csődhelyzetet megelőző kormányzati mentőakcióra.
Az autógyárak mindenekelőtt azzal érvelnek: új beruházásokat kell végrehajtaniuk azért, hogy a kongresszus által szabott új üzemanyag-takarékossági előírásoknak megfelelő járműveket állíthassanak elő. A hitelpiac zavarai miatt a kormánykölcsönön kívül szinte nem maradt más lehetőségük, teszik hozzá.
A három vezető amerikai autógyár irányítói megkeresik a jegybank szerepét betöltő Fed vezetőit is; emlékeztetni kívánnak arra, hogy az autóipar a nemzetgazdaság kulcságazata, és a kormányzat a közelmúltban többmilliárd dolláros hitelgaranciát nyújtott egyebek között atomerőműveknek, légitársaságoknak és az acéliparnak.
Elemzők egyetértenek abban, hogy a következő évtized elején életbe lépő takarékossági normák teljesítéséhez többmilliárd dolláros beruházás szükséges. Az amerikai autóipar fellegvára, Detroit viszont jelenleg nem rendelkezik ekkora forrásokkal.
A The Wall Street Journal szerint az autóipar kilátásai a kedvezményes hiteleket illetően nem biztatóak, bár a lobbizás esélyein javíthat, hogy a kormány a hét végén bejelentette, akár 200 milliárd dolláros tőkeinjekcióval segítheti a két bajba jutott jelzálogintézet, a Fannie Mae és a Freddie Mac talpra állását.
Az amerikai autógyárak vezetőinek kevés idejük van: a nyári szabadság után hétfőn összeülő szövetségi kongresszus tagjai a várakozások szerint legfeljebb 15 napig maradnak Washingtonban, azután a választási kampányba vetik magukat, és az új törvényhozás legközelebb már csak jövőre ül össze.