3p

A legnagyobb hazai vállalatok közel fele működtet a dolgozóinak szóló vállalati lapot – derül ki a Picasso Média Tanácsadó Kft. 2008 őszén végzett felméréséből. A lapok ötödét a vállalat dolgozói kedvtelésből, szabadidejük terhére készítik.

A legnagyobb magyar vállalkozások 49,5 százaléka (123) működtetett 2008 második felében vállalati lapot (korábbi elnevezés szerint: üzemi lapot). A megkeresésre válaszoló lapok legnagyobb része (34 százalék) negyedévente jelenik meg, amit a havonta megjelenő lapok csoportja (27,6 százalék) követ. Nem elhanyagolható a kéthavi lapok aránya sem (14,63 százalék), a vállalati lapok negyede pedig rendszertelenül vagy nagy időközönként kerül az olvasók kezébe. A jelenleg saját lappal nem rendelkezők 26,5 százaléka nyilatkozott úgy, hogy korábban létezett náluk céges újság.

A legnagyobb példányszámú vállalati lap 42 ezer példányban készül, amit egy 34,5 ezer darabos és egy 12,5 ezer példányos újság követ a képzeletbeli dobogón. A lapok 38 százaléka ezres nagyságrendben jelenik meg, és nagyjából ugyanekkora az 1000-nél kevesebb példányban megjelenő lapok száma. Külön kategóriát képeznek azok a lapok, amelyek néhány példányban, faliújságra tűzve kerülnek az olvasók elé, és ide sorolhatók a külföldi tulajdonosok lapjaiból Magyarországra érkező kiadványok is. Ez utóbbiból néhány példánytól az 1500 darabig érkező kontingensről számoltak be a megkérdezettek.

A válaszolók egy szűk csoportja számolt be arról, hogy a vállalati lapot csak a vezetők kapják meg, és alig 10 százalék azoknak a válaszolóknak a száma, ahol nem minden dolgozó juthat hozzá a laphoz. A megkérdezettek 84,5 százaléka esetében minden dolgozóhoz eljut a lap, de vannak olyan cégek (6 százalék), ahol a partnereknek, és olyanok is (8 százalék), ahol az egykori dolgozókhoz, a nyugdíjasokhoz is eljut a lap.

Külön kérdés vonatkozott arra, hogy kik végzik a lap szerkesztését. A válaszolók 18,5 százaléka számolt be külső vállalkozás bevonásáról, és nagyjából ugyanennyien jelezték, hogy a vállalati lap szinte teljesen külföldön készül. A legtöbb helyen a cég valamelyik osztálya – általában a HR vagy a kommunikációs részleg – dolga (41,5 százalék) a lap elkészítése. Ami meglepő volt, hogy a vállalati lapok mintegy ötödét a dolgozók kedvtelésből, kvázi hobbiból készítik.

Úgy tűnik, nem rosszak ezek a lapok. A megkérdezettek közel fele nyilatkozott úgy, hogy jeles osztályzatot adna a lap minőségére, de majdnem ugyanennyien adtak jó minősítést a cég lapjára. Nem érte el a 10 százalékot azoknak a száma, akik közepesre vagy annál rosszabbra minősítették a kiadványukat.

A vállalati lap kiadásának okaira számtalan választ kapott a kutatást végző Picasso Média. A leggyakrabban emlegetett indok a cégen belüli információáramlás köré, illetve a vállalati tudat kialakítása köré csoportosíthatók. Ugyanakkor nem elhanyagolható a szórakoztatás, a hagyomány, illetve a munkához szükséges tudás átadásának indokként való megjelölése sem.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!