3p

A magyar vásárlók a családias, lakóhelyük közelében lévő bevásárló-központokat jobban kedvelik, mint az óriásplázákat és szívesen vásárolnak a megszokott, régebbi központokban, minthogy az interneten vegyék meg a kiválasztott termékeket - derül ki a CBRE 21 országra kiterjedő kutatásából.

A CBRE legfrissebb kutatása (How Consumers Shop 2014) 21 európai és közel-keleti országban 21 ezer vásárlót kérdezett meg szokásairól. A vásárlók szívesen mennek felújított plázákba, és előszeretettel keresik fel az új üzleteket vagy a már ismert kedvenc márkák bővített boltjait.

A magasabb keresetű látogatók jobban méltányolják a fejlesztéseket, és a plázák modern műszaki adottságai jótékony hatást gyakorolnak a vásárlók kiadásaira is. A vásárlók örülnek a változásoknak: a megkérdezettek 40 százaléka szerint az elmúlt 3 évben az általuk látogatott plázákban történt valamilyen komolyabb fejlesztés. A magyar vásárlóknál ugyanakkor kiemelkedően magas azoknak az aránya, akik nem érzékeltek újítást az elmúlt években a kereskedelmi központokban, ezért különösen érzékenyek vagyunk bármilyen pozitív változásra.

Az, hogy mi fontos a vásárlóknak egy plázával kapcsolatban, nem mutat lényegi eltérést országonként. Az árszínvonal, a tisztaság, a biztonság és az ingyenes parkolás áll a fontossági lista élén – ez igaz a kisebb és a nagyobb bevásárlóközpontok esetében is. A fiatalabbak a boltok kínálata, a kiegészítő szolgáltatások jelenléte mellett fogékonyak az éttermi kínálat gazdagságára vagy az ingyenes wi-fi lefedettségre, hiszen a plázákat találkozási helynek tekintik. Az idősebb vásárlók számára Európa-szerte az ingyenes parkolás bír kiemelkedő vonzerővel.

Borbély Gábor, a CBRE nemzetközi ingatlan-tanácsadó cég, régiós piackutatási vezetője elmondta, míg Dél-Európában - némi túlzással - az emberek a plázákban élnek, addig északabbra egyre céltudatosabban térnek be oda. Tudják, hogy milyen szolgáltatást találnak ott és milyenek az árak. A vásárlást követően pedig távoznak.

A kutatás szerint a környező országok közül például Románia a déli pólushoz, míg Csehország a skandináv mintához tartozik. Magyarország viszont a köztes - egyébként legnépesebb - országcsoportot követi. Borbély Gábor elmondta: miután Magyarországon az utóbbi években nem épültek új plázák és visszaesett a kiskereskedelem teljesítménye, ezek is hozzájárulhattak ahhoz, hogy a meglévő bevásárlóközpontok felújítása került előtérbe. Erre jó példa az első generációs Pólus bevásárlóközpont - tette hozzá.

A felmérés része volt az internetes - on-line - vásárlás számbavétele is. A magyar vásárló az interneten tájékozódik, majd az üzletben vásárolja meg a kiválasztott árut. Ez a felmérés szerint fontos jelzés a kereskedőnek, hiszen jó internetes platform nélkül nem tud vevőket szerezni. Ugyanakkor nem kell félni az üzlet fenntartásától, hiszen az informálódás után betér oda a vásárló - áll a tanulmányban.

mfor.hu/MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!