Manfred Kets de Vries-t, világhírű menedzsmentgondolkodót látta kedden vendégül a Manager Könyvkiadó, az YBL Klub és a Budapest Bank. A holland "menedzsment-pszichológus" legújabb könyve, a Szex, Pénz, Boldogság és Halál kapcsán beszélt alapvető filozofikus kérdésekről.
Fentről figyel
Mint vallja, a tanulás tapasztalatból, tehát az üzleti világban valójában zajló folyamatok értelmezése sok kutató számára nem elsődleges kérdés. Bár az elmélet és a gyakorlat között szoros kapcsolatnak kellene lennie, a gyakorlatban ez nem éppen így fest. Sok kutatás csupán a vezetéstudomány "szobatudósainak" fontos, de nagyjából csak annyi hasznot hajt a vezető számára, mint a napi horoszkóp tanulmányozása, véli.
Manfred is az elméletet kutatja könyvében, azonban egy lépéssel távolabbról, vagy inkább fentről figyeli a folyamatokat, a menedzserek életét. Rengeteg menedzserkarriert elemzett, melyekből egyfajta általános következtetést von le. Ezek nem jelentenek kézzelfogható válaszokat konkrét kérdésekre, annyiban azonban mindenképpen hasznosak, hogy figyelmeztetnek: álljunk meg egy gondolat erejéig, és fogalmazzuk meg, jó irányba haladunk-e.
A kutató előadásmódja olyan szuggesztív, hogy bármit is mond, érdemes rajta elgondolkodni. A könnyebb befogadhatóság érdekében pedig ábrákkal, humoros történetekkel, videóbejátszásokkal támasztotta alá mondanivalóját, mely így egyszerre volt szórakoztató és elgondolkodtató. Azért fontos a szuggesszió, mert az előadásban semmi újszerű nem volt, jelentősége inkább a dolgok rendszerezésében és valódi végiggondolásában állt.
A vezetők legfőbb hibái
A vezetők feladatát úgy jellemezte a kutató, hogy a hangzatos "misszió", "vízió", "fókuszálás", motiválás" szavak csak a jéghegy csúcsát jelentik. Általában ezekkel a főnevekkel írják le egy vezető elsődleges feladatait.
Bár valóban az a legfontosabb, hogy a vezetőnek meghatározott céljai legyenek, melyek követésére rá tudja venni munkatársait, de a jéghegy nagyobbik részét az emberi tényezők adják. Ugyanis mindent az emberek közti kapcsolat határoz meg. Érzelmi intelligencia, empátia és figyelni tudás nélkül senki nem tud jó munkát végezni vezetőként.
Többféle figyelmet különböztetünk meg: a kozmetikusnál tapasztalt "csevegős" figyelmet, a párbeszéd-figyelmet, az aktív, azaz közbevágós figyelmet, és az igazán mély figyelmet. Az alkalmazottak elmondása szerint ez utóbbi hiánycikknek számít vezetői körökben, pedig igény lenne rá, és sok probléma is megelőzhető lenne, ha a vezetők valóban figyelnének beszélgetés közben a másikra.
Manfred többször is említette a nárcizmust, mint fenyegető tulajdonságot, mely sok vezető vesztét okozza. Elsősorban a férfiakét, a nők valahogy kevésbé "szállnak el" maguktól, ha vezető beosztásba kerülnek. A siker velejárója gyakran a nárcizmus, ahogy a mondás is megállapítja: "Nothing kills like succes" (Semmi nem öl úgy, mint a siker.)
Minél feljebb kerül valaki a ranglétrán, annál inkább fenyegeti őt az a veszély, hogy azt hallja környezetétől, amit hallani akar, így egyre inkább elszakadhat a valóságtól. Erre figyelni kell, és meg kell küzdeni ezzel. Vannak bizonyos élethelyzetek, amikor fokozottan ügyelni kell a "két lábbal a földön maradásra": ilyen például, ha az épület, amiben dolgozunk, a mi nevünket viseli, ha sportcsapatot neveznek el rólunk, ha médiatulajdonosok vagyunk, ha gyakran fotózkodunk híres emberekkel, vagy egyszerűen ha nem figyelünk oda másokra.
A főnököm megkeseríti az életem
A munkavállalók hetven százaléka a rossz főnök miatt vált munkahelyet, ami szintén alátámasztja azt, hogy kevés csak a szakmai feladatainkat jól ellátni: emberként is el kell fogadtatni magunkat.
Utóbbiként pedig nem csak arra kell odafigyelni, hogy jó főnökök legyünk, hanem arra is, hogy tartalmas életet éljünk. Ugyanis az utolsó pillanatokban már nem biztos, hogy a cégügyek lesznek a legfontosabbak. Meg kell ismerni magunkat, tudnunk kell, mi tesz minket boldoggá, és azt tenni.
Ha a ló, amin ülünk, meghalt, szálljunk le róla, és váltsunk irányt másképp. Sose felejtsük el: most kell boldognak lennünk, mert később nem lesz rá időnk.
Gábor Fanni