4p

A Parlament szerdán kezdte meg a közbeszerzési törvényt módosító javaslatok általános vitáját. A – várhatóan január elsejétől érvényes – új szabályozás egyszerűsítené a közbeszerzések eljárási rendjét, hatékonyabbá tenné a jogorvoslati rendszert, továbbá nagyobb teret engedne az elektronikus ügyintézésnek. Mfor.hu háttér.

A javaslat egyik legfontosabb része, hogy kimondja: az ajánlatokba foglalt bérek nem lehetnek alacsonyabbak az ágazatban szokásosnál, miután a rendkívül alacsony ár jelenleg számos közbeszerzési vita forrása. "Az ajánlati árnak értelemszerűen meg kell haladnia az ágazati bértarifát" - hangsúlyozta Tolnay Tibor, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) elnöke.

A korábbinál egyszerűbb közbeszerzési eljárások főszabályként nyilvánosak lesznek, vagyis hirdetmény közzétételével indulnak. Míg jelenleg három eljárási rend (az egyszerű, a nemzeti és a közösségi) van érvényben, addig a jövőben marad a közösségi. Az előző kettőt minden bizonnyal összevonják, ami könnyítheti a közbeszerzések szereplőinek életét, közölte Kothencz Éva, a Közbeszerzések Tanácsa jogi osztályának vezetője.

Az ajánlattevőknek és alvállalkozóiknak terheik csökkentése érdekében nem kell igazolásokat csatolniuk arra vonatkozóan, hogy nem állnak fenn velük szemben kizáró okok - arról elegendő lesz nyilatkozniuk. A vonatkozó igazolásokat majd csak a nyertesnek kell benyújtania az eredményhirdetést követő nyolc napon belül.

Ekkor sem kell azonban igazolni azokat a tényeket, amelyeket az ajánlatkérő - közhiteles, elektronikus forrásból - elérhet és ellenőrizni tud. Ennek érdekében ingyenes hozzáférést kell számára biztosítani a közbeszerzési kizáró okokkal kapcsolatos belföldi közhiteles elektronikus nyilvántartások adataihoz, így például a cégadatokhoz, illetőleg a feketefoglalkoztatásra vonatkozó munkaügyi adatokhoz.

Lemaradásaink vannak a technológiában


Amennyiben a nyertes elmulasztja az igazolások benyújtását, automatikusan a második helyen végzett ajánlattevővel lehet megkötni a szerződést.

Ha pedig hamisan nyilatkozik és ezt jogerősen meg is állapítják, akkor a Közbeszerzési Döntőbizottság fél évtől három évig terjedő időre eltilthatja az ajánlattevőt a közbeszerzési eljárásokban való részvételtől.

Szintén az eljárásokat gyorsítja az új szabály, amely megszünteti a Közbeszerzések Tanácsa titkárságának azt a kötelezettségét, hogy ellenőrizze a felhívások jogszerűségét. Jövő év április elsejétől ezt csak kérelemre és külön díjért végzi a titkárság.

Az ügyintézés számos más területeihez hasonlóan a közbeszerzés is fokozatosan elektronizálttá válik; 2009. július elsejétől a közösségi, 2010. január elsejétől pedig valamennyi eljárási rendben elektronikusan kell feladni a hirdetményeket, illetve lefolytatni a közbeszerzési eljárásokat, és ez vonatkozik a jogorvoslatokra is.

"Habár a javaslat mindenképpen előremutató ebben a tekintetben is, a tapasztalatok azt mutatják, hogy sem az ajánlatkérők, sem az ajánlattevők nem készültek fel még kellőképpen a közbeszerzési cselekmények elektronikus úton történő intézésére. Erre a Közbeszerzések Tanácsa sem lát reális esélyt a tervezetben előirányzott határidők mellett" - hangsúlyozta Kothencz Éva.

Új elem a javaslatban az átláthatósági megállapodás, amelyet az ajánlatkérők és az ajánlattevők köthetnek azzal a céllal, hogy egy független szakértő kísérje nyomon az eljárást.

Gyanús az alacsony ár 

További új rendelkezés szólna az előzetes vitarendezésről. Erre akkor kerülhet sor, ha az ajánlattevő nem ért egyet az ajánlatok összegezésében foglalt valamely megállapítással. Ilyenkor az eredményhirdetést követő öt napon belül - kérelem benyújtásával - jogorvoslatért fordulhat az ajánlatkérőhöz.

Ha utóbbiban felmerül a gyanú, hogy az ajánlattevők összebeszéltek (kartelleztek), akkor azt jeleznie kell a GVH-nak, amely - ha megalapozottnak találja a gyanút - hivatalból versenyfelügyeleti eljárást indíthat.

A módosító javaslat megtiltja a szerződéskötést akkor, ha jogorvoslat indult a közbeszerzésben - az ügyben hozott határozat vagy a közbeszerzési ügy befejezését eredményező végzés meghozataláig.

A szakmai véleményezések során a legnagyobb prioritást az ÉVOSZ részéről a közbeszerzéseknél az irreálisan alacsony árak kiszűrése, a többletmunka és pótmunka egyértelmű meghatározása, a kiemelt beruházások előkészítésének gyorsítása, a teljesítések megrendelői elfogadtatása és a díjkövetelés megfizetéseinek kikényszerítése kapta, tudta meg az mfor.hu Koji Lászlótól, az ÉVOSZ alelnökétől.

A közbeszerzési törvényhez kapcsolódóan az ÉVOSZ a polgári törvénykönyv módosítását is fontosnak találja. Így például jónak tartaná, ha a fővállalkozói szerződés szabályozása része lenne a Ptk.-nak, csakúgy mint a pótmunka és többletmunka fogalmának pontosítása.

Simon Rita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!