A motivációs szintnek hatása a humánerőforrás gazdálkodásra
A munkával való megelégedettség és a tejesítmény kapcsolata
Korábbi elméletek azt az állítást támogatták, hogy az elégedett dolgozó eredményes dolgozó is egyben. Későbbi kutatások azt bizonyították, hogy ez nem szükségszerűen van így. A dolgozó addig a pontig motivált amíg azt gondolja, hogy ez vezet az értékes ösztönzés elnyeréséhez, amely pedig az elégedettség érzését idézi elő. Porter és Lawer azon a véleményen vannak, hogy nem az a leghatékonyabb módja a magas teljesítmény elérésének, hogy minden dolgozó elégedettségét egyenlő mértékben növeljük, hanem csak a legjobban tejesítő dolgozókét növeljük a teljesítésük mértékével megegyező mértékben.
A munkával való megelégedettség és a fluktuáció kapcsolata
Sorozatos kutatások bizonyították, hogy a munkával való megelégedettség és a fluktuáció kapcsolata negatív. Feltételezni lehet, hogy minél nagyobb a munkával való elégedettség mértéke annál kisebb az esélye a munkahelyváltoztatás bekövetkezésének. Természetesen más tényezőket is figyelembe kell venni mint például azt a kérdést, hogy mekkora a lehetősége annak, hogy a dolgozó egy másik állást megszerezzen. Ez is sok tényezőtől függ mint például a munkaerőpiac jellege, az egyén szakképzettsége stb. Így megtörténhet, hogy egy elégedett dolgozó egy jobb állás reményében megválik cégétől, míg egy kevésbé elégedett marad mert úgysem jutna jobb munkához. Általánosságban azonban az az állítás igaznak bizonyul, hogy a munka megelégedettség szintjének növelése csökkenti a fluktuációt.
A munkával való elégedettség és a hiányzás kapcsolata
Az ezen a téren végzett kutatások nem jutottak eredményre. Nem bizonyítható, hogy a dolgozói elégedettség növelése kevesebb hiányzást eredményez. Egy eredményesnek tűnő megközelítés ellenben az, hogy rendszeres munkábajárásra ösztönözzük a dolgozókat. Steers és Rhodes kutatása alapján a következő tényezők befolyásolják a munkahelyen való megjelenést:
1. munkához való hozzáállás (dolgozoi elégedettség)
2. piaci es közgazdasági tényezők
3. munkahelyi szabályok (hiányzást tekintve)
4. privat tényezők (kor, család stb.)
5. hiányzási kultúra és csoportnormák
Motivációs tényezők a szervezeti kultúrában
Egy szervezet sikeres működéséhez elengedhetetlen a dolgozók cég iránti elkötelezettsége. Az elkötelezettségük két formában jelenik meg. Egyrészt elkötelezettnek kell lenniük a vállalati célok elérésében, másrészt magához a vállalathoz is elkötelezettnek kell lenniük. A szervezet érdeke, hogy a dolgozók a megszerzett tudást és tapasztalatot a szervezeten belül kamatoztassák a jövőben is.