4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Érdemben változott az e-útdíj bevezetésének tervezett finanszírozási megoldása a májusi kormányhatározat óta, ezért szerepel a feladatra lényegesen alacsonyabb forrás a legfrissebb kormányhatározatban - derül ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) MTI-nek megküldött keddi válaszából.

A májusi kormányhatározatban rögzített, 214,5 milliárd forintos (10 évre vonatkozó) keretösszeg a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer beszerzésére és a díjszedési szolgáltatás finanszírozására biztosított volna fedezetet. A korábbi tervek szerint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. az eszközbeszerzés finanszírozására hitelt vett volna fel, amelyet a befolyó díjbevételekből törlesztett volna. Így a korábban számszerűsített összeg részben a kapcsolódó kötelezettségvállalással járó, előzetesen becsülhető finanszírozási igényt takarta. 

Ezzel szemben az új kormányhatározat kimondja, hogy a rendszer tervezésének és kiépítésének, a bevezetés egy éves technikai támogatásának költségeit teljes egészében a központi költségvetés fedezi, a kiadásokat elsőként a jövő évi büdzsébe kell betervezni. E feladatokra az ÁAK szerződik a közbeszerzésen nyertes partnerrel a rögzített összeghatárt (42 milliárd forintot) meg nem haladó értékben. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az uniós források utólagos bevonásának lehetőségéről is gondoskodik - áll a tárca közleményében.

Az új megoldás tehát nem tartalmazza a díjszedés, díjellenőrzés költségeit. E feladatokat a szintén megkötendő szolgáltatási szerződés alapján tíz évig az ÁAK látja el. A társaság kapcsolódó kiadásait a beszedett díjakból finanszírozzák majd.

A korábbi határozatból kikerült az a bekezdés is, amelynek alapján a beszedett díjakból finanszírozná a közútkezelő a közúthálózat fenntartási és fejlesztési feladatait. Az NFM indoklása szerint a módosítás lényege, hogy a rendszerből származó bevételek nem a kijelölt közútkezelő társasághoz, hanem a központi költségvetésbe folynak be. E források azonban a jelenlegi tervek szerint is elsősorban a díjas útszakaszokon, majd a közúthálózat egyéb részein elvégzett fejlesztési, felújítási, karbantartási munkákban hasznosulhatnak - írja a tárca.

Az NFM hétfőn arról tájékoztatta az MTI-t, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szeptember második felében írhatja ki az e-útdíj rendszer kiépítéséhez szükséges eszközök beszerzését célzó tendert; mivel a közbeszerzés indítását korábban is erre a hónapra ütemezték, így nincs érdemi csúszás. A közbeszerzés zárásának várható időpontja a véglegesen választott eljárás függvényében alakulhat, de bármely szóba jöhető alternatíva esetén idei befejezés valószínűsíthető a tárca szerint. A kormányzat változatlanul jövő júliusi bevezetéssel számol, ehhez igazodó ütemezést vár a közbeszerzésen induló pályázóktól is.

Az új rendszerben kizárólag a tehergépkocsik fizetnek a megtett távolsággal arányos díjat az autópályákon, autóutakon és egyes főútszakaszokon, összesen 6318 kilométeren. A 3,5 tonna feletti járművek számára az M0-ás körgyűrű és az azon belüli gyorsforgalmi szakaszok, valamint az M31 kivételével a teljes gyorsforgalmi hálózat díjköteles lesz. A személygépkocsik és autóbuszok a jelenleg is működő e-matricás rendszerben maradnak.

A kormányhatározat szerint a kéttengelyes J2 járműkategóriában a gyorsforgalmi úton 39,29 forintot, főutakon 16,72 forintot kell majd fizetni kilométerenként. A háromtengelyes J3 kategóriás járműveknél a gyorsforgalmi utakon 55,14 forint, főutakon 28,94 forint lesz a tarifa, míg a négy- és többtengelyes tehergépjárművekre a gyorsforgalmi úton 85,35 forintot, főutakon 53,23 forintot határoztak meg.

A jövő évi büdzsé ( a második félévtől) 75 milliárd forintos díjbevétellel számol az e-útdíjból. A közelmúltban már több cég jelezte érdeklődését a tender iránt: a Deutsche Telekom érdekeltségébe tartozó T-Systems Magyarország Zrt. a műholdas GNSS technológiával indulna, és az EFKON Group, a világ egyik vezető intelligens szállítási és útdíj-megoldásokat kiépítő és üzemeltető vállalata is bejelentette indulási szándékát.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!