A gyorsjelentés a tizenkét legnagyobb magyarországi műsorterjesztő önkéntes adatszolgáltatására épül és az előfizetéses televíziós szolgáltatások piacának mintegy 80-85 százalékát fedi le.
Az NMHH becslései, illetve korábbi felmérései szerint a mintegy 3,8 millió magyarországi háztartás közül több mint hárommillióban van valamilyen előfizetéses televíziós szolgáltatás. A fennmaradó 800 ezer háztartásban a tető- vagy szobaantennával szabadon fogható analóg és digitális földfelszíni sugárzású műsorokat, vagy ingyenesen elérhető műholdas adásokat néznek.
Az NMHH gyorsjelentésében szereplő szolgáltatók, a Magyar Telekom Nyrt., az Invitel Zrt., a UPC Kft., a FiberNet Zrt., a DIGI Kft., a PR TELEKOM Zrt., a TARR Kft., a ViDaNet Zrt., a PARISAT Kft., a RubiCom Zrt., a HD Platform Kft. és a Hello HD Kft. augusztus végén 2,539 millió előfizetést tartottak nyilván.
Az év nyolcadik hónapjában a gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók előfizetőinek 51,1 százaléka vett igénybe digitális szolgáltatásokat az egy hónappal korábbi 50,7 százalék és az egy évvel korábbi 43,5 százalék után.
A közlemény szerint a digitális előfizetéseken belül 2010 augusztusában 481 ezerről 491 ezerre nőtt a kábeltelevízióra vagy IPTV-re előfizetők száma, és 798 ezerről 808 ezerre emelkedett a műholdas szolgáltatást igénybe vevőké.
Augusztusban a gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók adatai szerint az előfizetéssel rendelkező háztartásokon belül a júliusi 19,1 százalékról 19,3 százalékra nőtt a digitális kábeltévére vagy IPTV-re előfizetők aránya. Egy évvel korábban ennek a technológiának a részesedése 13,7 százalékos volt.
A műholdas előfizetéssel rendelkezők részesedése augusztusban az előző havi 31,6 százalékról 31,8 százalékra nőtt – míg 2009 augusztusának végén a vizsgált körbe tartozó háztartások 29,8 százaléka rendelkezett ilyen előfizetéssel.
Az analóg kábeltelevíziós szolgáltatásra előfizetők aránya tovább csökkent a vizsgált hónapban. Korábban ez az érték 49,3, az év nyolcadik hónapjában 48,9 százalék volt.
A közlemény szerint a műholdas szolgáltatásokat a gyorsjelentés teljes körűen lefedi, ide sorolva a Hello HD Kft. által üzemeltetett Antenna Digital előfizetéses vezeték nélküli szolgáltatást is. Ebben a szegmensben a piacvezető DIGI részesedése a júliusi 44,7 százalékról 44,6 százalékra, a UPC-é 22,3 százalékról 22 százalékra csökkent, míg a Magyar Telekomé 28,6 százalékról 29,1 százalékra emelkedett.
A gyorsjelentés az analóg és digitális vezetékes szolgáltatások – kábeltelevízió és IPTV – piacán az összes előfizetés 75-80 százalékát fedi le. A jelentésben szereplő szolgáltatók vezetékes előfizetéseinek száma augusztusban 1,725 millióról 1,731 millióra emelkedett, ezen belül az analóg előfizetések száma 1,245 millióról 1,240 millióra csökkent, míg a vezetékes digitális előfizetések száma 491 ezerre nőtt.
A vezetékes szolgáltatások esetében a piacvezető UPC részesedése a júliusi 34,2 százalékról 34 százalékra csökkent, a Magyar Telekom részesedése 23,1 százaléknál stagnált, a DIGI-é pedig 15 százalékról 15,3 százalékra nőtt.
A gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók között – valamennyi szolgáltatást figyelembe véve – a UPC a piacvezető: a júliusi 30,4 százalék után augusztus végén 30,2 százalékos piaci résszel. A második Magyar Telekom (T-Home) piaci része a nyolcadik hónapban 24,8 százalékról 25 százalékra, míg a harmadik DIGI piaci része 24,4 százalékról 24,7 százalékra nőtt.
MTI