2015 őszén új tulajdonoshoz került a TV2, így különösen érdekes a vállalat tavalyi eredménye. A számok azt mutatják, hogy a csatorna nehéz gazdasági helyzetben van, és a 2014-2015-ben - valódi vagy strómanként - regnáló Simon Zsolt - Yvonne Dederick páros nem tudta javítani a vállalat gazdasági eredményeit. Nem véletlen, hogy egy olyan tulajdonoshoz került a médiavállalat, amelyet a gazdasági szempontokon túl politikai célok is vezéreltek.
A napokban közzétett beszámoló szerint az új tulajdonosok vélhetőleg „tiszta lappal” szerették volna indítani az idei esztendőt, hiszen a korábbiakhoz képest jóval nagyobb leírást láthattunk, ugyanakkor számos olyan tételt is találunk, amelyek értelmezése nem egyszerű, legfeljebb hipotéziseket állíthatunk fel.
Megérkezett az első felújított metrókocsi
Az a TV2 beszámolójából kiderült, hogy a vállalat árbevétele kilőtt, hiszen a 2014-es 9,69 milliárd forinttal szemben 18,3 milliárdot értek el, ez pedig az utóbbi öt év legmagasabb árbevételének számít. Más kérdés, hogy a cég vesztesége is megugrott, hiszen 5,5 milliárd mínuszt mutatott. A döbbenetesnek tűnő veszteség mindazonáltal a TV2 háza táján nem számít kiugrónak, hiszen 2011-ben, 2012-ben és 3013-ban is felülmúlta az akkori mínusz ezt az összeget. Igaz, a 2014-es félmilliárdos veszteséghez képest tetemes a növekedés. A vállalat 2014-es számai egyébként némileg torzítják a helyzetet, hiszen az akkori tulajdonosváltás miatt a kimutatás nem volt teljes körű. (Az eredményeket az alábbi táblázatban közöljük)
Ha a tavalyi eredményeket a 2013-as számokkal vetjük össze, akkor azt láthatjuk, hogy a TV2-nél 13 százalékkal növekedett az árbevétel és megfeleződött a veszteség. A két évvel korábbi számokhoz képest az anyagjellegű ráfordításokban nem volt nagyon nagy eltérés, hiszen az 11,1 milliárdról 11,5 milliárdra nőtt. A TV2 beszámolójának kiegészítő melléklete szerint 6,55 milliárdos volt a tárgyévi filmbeszerzés, 4,79 milliárd az értékcsökkenés és 1,9 milliárd forint a leírás. Ami problémás, hogy a műsoridőnek csak egy részét töltik ki a filmek, miközben igen komoly költségelemet jelentenek. Ráadásul a heti nézettségi rangsorban ezek a programelemek csak nagyritkán szerepelnek a legnézettebb műsorok között.
Ezzel szemben az igénybe vett szolgáltatások értéke, amely jórészt a sajátgyártású produkciókat jelenti 8 milliárdos költségtétel. Más kérdés, hogy ezek a műsorok legalább a tévé elé ültetik a nézőket. Így például a tavalyi évben a legnézettebb műsor, a Sztárban sztár a TV2-höz kötődött. A személyi jellegű költségek 3,1-ről 3,3 milliárdra történő növekedése is hasonló mértékű, mint az anyagjellegű költségek soron látható.
Nézze meg a világ első 3D nyomtatóval készült épületét!
Ami további fejfájást okozhat Andy Vajnának (Vajna András György), hogy a vállalat a veszteséget a saját tőkéből "finanszírozta", így az az egy évvel korábbi 5,511 milliárddal szemben 7,1 millióra csökkent. Mindez nem jelenti azt, hogy a vállalat csődben lenne, hiszen a pénzeszközök soron 1,1 milliárd forintot láthatunk, ám a gazdasági helyzete kedvezőnek sem mondható. Mindenestre a jövőben borítékolható, hogy tőkét fognak emelni a vállalatnál.
Fontos dolog, hogy tavaly a hirdetések szempontjából legfontosabbnak tekintett 18-49-es korcsoportban nem volt különösen erős a csatorna, ráadásul a reklámok az úgynevezett főműsoridőben (19 és 23 óra között) jelennek meg a legintenzívebben, hiszen ekkor néz a legtöbb kereső tévét, ám ezekben az órákban sem vitézkedett a csatorna. Voltak időszakok, amikor a hétköznap estéken kifejezetten szenvedtek, és az RTL-csoport kábelcsatornái (Cool, F+) szorongatták a TV2-t. Mindezek ellensúlyozza persze az a tény, hogy az állami hirdetések során erősen felülreprezentált a TV2, illetve a piaci szereplők felé régebb óta egy szélesebb célcsoportot (18-59 évesek) és hosszabb főműsoridőt (18-23 óráig) kommunikálnak és értékesítenek. Mindezzel együtt a csatorna, illetve a TV2-höz tartozó kábeltévékkel együtt a médiacsoport kevesebb nézőt ért el a hirdetők számára fontos célcsoportokból (legyen szó a 18-49-ről vagy akár a 18-59-es korcsoportról), ami a hirdetési bevételeknek is korlátot szab.
Ezt egyébként az idei év tavaszán némileg sikerült javítani, hiszen a hétvégéken a két nagy kereskedelmi csatorna versenyében rendre a TV2 az erősebb. Ráadásul az utóbbi hetekben a hétköznapokon is sikerült előrelépniük. Ugyanakkor a médiapiac az elmúlt években egyértelműen fregmentálódott, így a TV2 erősödése mellett csoport szinten is előre kell lépniük, erre lehet megoldás a néhány hete bejelentett agresszív kábeltévés terjeszkedés. Más kérdés, hogy ezek felfuttatása is időbe és komoly pénzbe fog kerülni.
Mindezek alapján az a határozat, amely engedélyezte a két nagy kereskedelmi csatornának, hogy pénzt kérjenek a kábelszolgáltatóktól, életmentő lehet a TV2 számára. Ugyanakkor az sem lenne meglepő, ha a következő időszakban további komoly hitelek érkeznének állami hátterű pénzintézetektől. Azt pedig evidenciának lehet tekinteni, hogy a hirdetési bevételeknél továbbra is fontos tényező lesz a kormányzati kötődés.
mfor.hu