8p

Egyedülálló lépésre készül a legnagyobb hazai alternatív távközlési szolgáltató, a BTel, a vállalat menedzsmentjének tervei szerint hamarosan a német piacra lép. A társaság nem csak értékpapír kibocsátásra készül Németországban, de szolgáltatási terveik is vannak - mesélte Takács Krisztián, a BTel elnök-vezérigazgatója az mfor.hu-nak.

Takács Krisztián

A múlt héten először készült publikus elemzés a BTel-ről, a Buda-Cash Brókerház anyagának apropóján nyilatkozott Takács Krisztián, a BTel elnök-vezérigazgatója az mfor.hu-nak. Mint az anyagban szerepel, a BTel a következő években is gyors, 1-2 éves megtérülésű projektekkel biztosítaná növekedését. Ennek kapcsán az alternatív távközlési vállalat első embere megerősítette, hogy az eddigi expanzív növekedés még korántsem zárult le, nagyon sok olyan terület van a hazai piacon, ahol meg tudnak jelenni. Mint kifejtette, a BTel egészen más üzleti kultúrát képvisel, mint a nagy (nemzetközi) távközlési cégek, de az alkalmazott technológia is eltérő. A piacvezető vállalatok ugyanis elsősorban az optikai hálózat építésére helyezik a hangsúlyt, ami ugyan a mai viszonyok között kvázi korlátlan sávszélességet jelent, ám jóval időigényesebb, és drágább, mint az általuk alkalmazott mikrohullámú technológia. Míg ugyanis az előbbinél a döntéshozatal, és az engedélyezés is hosszú időt vesz igénybe, nem beszélve a kábelek fizikai fektetésére fordítandó időről, addig a BTel néhány hónap alatt le tud fedni egy-egy települést. Ez részben a sokkal gyorsabb döntéshozatali mechanizmussal, részben az alkalmazott technikával magyarázható.

Az elnök-vezérigazgató kiemelte tatabányai terjeszkedésüket, ahol a vetélytársaknál jobb és olcsóbb szolgáltatást tudtak nyújtani, így a városban előbb csak az oktatási intézményeket, majd később számos más közintézményt, vállalati és lakossági ügyfelet is meg tudtak szerezni. Ahogy az M0-ás környékén üzemelő vállalatok közül is nagyon sokat hasonló metódus után nyertek meg maguknak. Takács Krisztián elmondta, természetesen ők is igyekeznek fejleszteni saját optikai gerinchálózatukat, hiszen a helyi mikrohullámú hálózatok ezekhez a végződésekhez kapcsolódnak. A vállalat az optikai hálózat bővítése és a mikrohullámú fejlesztés mellett a kevésbé frekventált területeket (ahol sem a BTelnek, sem más szolgáltatónak nincs még kiépített optikai gerinchálózata, és a potenciális ügyfélkör miatt nem is érdemes), az itthon unikálisnak számító, és csak az általuk biztosított műholdas technológiát alkalmazó Sat TV és műholdas internet révén tudják lefedni. Kérdésünkre elmondta, hogy a mikrohullámú technológia az optikai gerinchálózatokkal szemben valóban rendelkezik korlátokkal, ám eddig sehol nem volt arra példa, hogy a rendszer korlátait akár csak megközelítsék, nem hogy meghaladják. Szerinte erre egyébként a következő 10 évben nem is kerül majd sor.

A közelmúlt történéseit elemezve Takács Krisztián úgy vélte, a BTel számára összességében a válság, illetve a szektort az elmúlt években sújtó ágazati különadók lehetőségeket nyitottak, nem pedig problémaként élték meg. Az elnök-vezérigazgató szerint ugyanis az alternatív szolgáltatók egy részét komoly kihívás elé állította, hogy a korábban csak viszonteladóként tevékenykedő, és saját hozzáadott szolgáltatást nem kínáló vállalatok számára - a korábbi árverseny miatt - „kevesebb lett a levegő”, ugyanazt az eredményt csak nagyobb ügyfélszám mellett lehet immár elérni, a méretgazdaságos szint feljebb tolódott. Ennek következtében számos kisebb vállalat került a piacra, a BTel is részben ilyenek felvásárlása révén gyarapodott. Ráadásul a közeljövőben 4-5 akvizícióra is sor kerülhet, melyek során elsősorban kisebb versenytársakat szereznek meg.

A felvásárlások kapcsán a vezető eddig pozitív tapasztalatokról adott számot, nem csak az adott piacot és hálózatokat sikerült megszerezniük, de nagyon magas arányú az ügyfélmegtartás is. Ami pedig a nagyokat illeti, a rájuk háruló magas különadók (amely ugyan a BTel-t is sújtja, de jóval kisebb mértékben), illetve az anyacégek nehezebb helyzete miatt erőteljesen visszafogták beruházásaikat, illetve részben lassabban hajtják végre azokat. Mindez pedig egy kisebb, innovatív technológiával rendelkező cég számára jó lehetőséget nyújt.

A BTel számai és tervei (Forrás: BudaCash)

A vállalat növekedési lehetőségeit taglalva Takács Krisztián úgy vélte, a hazai piacon is komoly lehetőségeik vannak. Hiszen több száz olyan település van jelenleg is, ahol vagy a most meglévő hálózat vagy annak hiánya miatt esélyes a terjeszkedés. A vállalata esetében, ha nem is egyik évről a másikra, de nagyságrendileg 400 ezer ügyfél megszerzését reálisnak tartja. Amennyiben mindez teljesül a magyar piacon ugyan már viszonylag nagy – néhány tízmilliárdos árbevételű - társaságként tűnhetnek fel, ám nemzetközi mércével még mindig a kicsik között tartják majd őket számon. Nem véletlen, hogy ennél nagyobb terveik vannak.

Az már korábban sem volt titok, hogy nemzetközi terjeszkedésben gondolkodnak, hiszen többek között a fent említett elemzés is megemlékezett róla. Ott az olvasható, hogy a tervekben szerepel a Magyarországon sikeres üzleti modell kiterjesztése a regionális piacokra (Szerbia, Horvátország, Románia). A hazai tapasztalatok a vezérigazgató szerint jól átültethetőek lesznek a balkáni régióban, ráadásul az ottani infrastruktúra a magyarnál gyengébb, így elvileg még könnyebb lehet a terjeszkedés. A nagy dobás azonban mégsem ez, hanem a nyugat-európai expanzió lehet. Takács Krisztián szerint a német, az osztrák és a szlovén piacot is vizsgálják, és a jövőben ezeken is szeretnének szolgáltatni. Szerinte ugyanis nagyon sok olyan terület van ezekben az országokban, ahol a magyarországinál gyengébb minőségű szolgáltatás csak magasabb áron érhető el. A cégvezető szerint az is vonzó, hogy a külföldi ügyfelek vásárlóereje, fizetési hajlandósága és -fegyelme nem említhető egy lapon a hazaiakkal.

Természetesen, ezeken a piacokon csak további tőkebevonás esetén tudnak megjelenni, ám ennek érdekében számos lépést tettek. Nem véletlen, hogy korábban bevezették a részvényeiket a frankfurti tőzsdére, és az elmúlt időszakban aktívan dolgoznak a vállalat megismertetésén, igyekeznek meggyőzni a befektetőket az üzleti terv realitásáról. Bár kvázi ismeretlenül egy komoly tőkepiacon debütálni embert próbáló feladat, amit az sem könnyít meg, hogy a vállalat mérete – a frankfurti standardok alapján - kicsinek mondható. Ebben az elmúlt évek működése és tapasztalatai is segítik a vállalatot. A magyar piacon ugyanis 2,5 év szisztematikus építkezése teremtette meg azt a lehetőséget, hogy szeptemberben sikeres részvénykibocsátáson estek túl, és a befektetők egy része már várja az új kötvénykibocsátást is. Kérdésünkre Takács Krisztián elmondta, hogy a törékeny magyar piacon egy vállalati csőd (ami az egyik tőzsdére bevezetett energetikai vállalattal történt) nem jelent sok jót másoknak sem, hiszen a befektetők részéről bizalmatlanságot szül, ők eddig mindig a vállaltak szerint fizették vissza a kötvényesek pénzét. Az sem mellékes a vezető szerint, hogy a BTel eddig minden évben teljesítette üzleti tervét, és így lesz idén is, ami a vállalat iránti bizalmat erősítette.

A BTel elnök-vezérigazgatója nem tért ki az elől a kérdés elől sem, hogy ha ilyen jó lehetőségek vannak a terjeszkedésre, a befektetők pedig a mostani alacsony hozamkörnyezetben kockázatvállalóbbak, nem jelenhetnek-e meg komoly veszélyt jelentő versenytársak a piacon. A vezető szerint ez csak hosszabb távon jelent reális veszélyt. A vállalat ugyanis az elmúlt években kiépített egy nagyon hatékony vállalati, és döntési struktúrát, melyet a terjeszkedés során is használnak. Ráadásul rendelkeznek egy komoly technológiai know-how-val, bár hangsúlyozta, hogy maga a mikrohullámú technológia nem az, ám ezen hálózatok gyakorlatilag 100 százalékos rendelkezésre állása, már ilyen. De a hazai piacon jelenleg senki más nem biztosít műholdas technológiát, ami szintén komoly versenyelőny, ahogy a piacismeret, és a tőkepiaci beágyazottságot is annak tekinthetjük.

Így bár nem kizárt, hogy új alternatív távközlési vállalatok lépnek a piacra, amelyek akár az ügyfeleket, akár a tőkepiacot agresszív stratégiával próbálják meghódítani, nem lesz könnyű dolguk. Őket, a jelenlegi és a lehetséges jövőbeni versenytársaikat egyaránt sújtja a szektor gyenge megítélése is, de a BTel igyekszik mindent megtenni annak érdekében, hogy a befektetők egy szofisztikáltabb képet kapjanak, és lássák, hogy a lelassult, és időnként komoly gondokkal küzdő óriások mellett vannak nagyon hatékony és eredményes kisvállalatok is.

KB.
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!