Néhány hónapja a taxisok első nagy akciója után még fennhangon támogatták a politikusok a személyszállító vállalkozókat, és többen is azt hangoztatták, az Ubert be kell tiltani. A gyakorlatban viszont ez nem történt meg, noha szabályozták a tevékenység végzését, továbbá az adózási szabályokra is többször felhívták az érintettek figyelmét.
Hasonló a helyzet a sharing economy másik jeles képviselőjével, az Airbnb-vel is. A megosztó szolgáltatás csak azért nem lett hirtelen az új elsőszámú közellenség, mert hirtelen nem vitt el annyi vendéget a szállodáktól, és így kevésbé tűnt veszélyes konkurenciának, ellentétben az Uberrel, amely alaposan alávágott a taxisoknak.
Számos dologban adhatunk igazat a „régi gazdaság” képviselőinek, hiszen a megosztókon a kocsiját, lakását, ételét, stb. kínáló nem kell, hogy megfeleljen a professzionális szolgáltatókkal szemben támasztott követelményeknek, ami nem feltétlen a minőségben jelentkezik, sokkal inkább az adminisztrációra fordított költségekben. Hasonló a helyzet az árelőny másik forrásával, az adózással, amelyet a kormányzat is kézzel fogható veszteségként él meg. A leghangosabban tiltakozó taxisok kapcsán persze gyakran felvetődik a kérdés, ha náluk olyan makulátlan a számlaadási fegyelem, akkor miért tiltakoznak kézzel-lábbal az online pénztárgépek ellen.
Az elmúlt hónapokban így néhány adminisztratív akadály mellett elsősorban az irányban történtek lépések, hogy a sharing economy résztvevői a jövedelmük után fizessenek adót. Hogy ennek hátterében pontosan mi áll, azt nehéz lenne megmondani, de talán az is benne van, hogy a döntési helyzetben lévők felismerték, sem jogi, sem technológiai szemszögből nem lehet eredményes a betiltás, így inkább olyan szabályozást igyekeznek kialakítani, ami az állam számára is előnyös.
Így zárták le januárban a belvárost a taxisok
A nemzetközi trendek ugyanis azt mutatják, a sharing economy-szektor megállíthatalan. Egy brit tanulmány szerint 2013-ban a szektor 13 milliárd dollárt termelt a hagyományos bérbeadási szektor 240 milliárd dollárjával szemben. A két különböző modell azonban folyamatosan közelít egymáshoz, és 10 éven belül kiegyenlítődik, így mindkét szektor közel azonos, nagyságrendileg 335 milliárd dollárt fog tudni termelni, vagyis a feltörekvőben lévő sharing economy-szektor teljes értékű versenytársa lesz a "réginek".
Az már csak hab a tortán, hogy minél jobban nyomják az Ubert, a vállalat annál gyorsabban próbál majd fejleszteni. Nem véletlen, hogy a közelmúltban együttműködési megállapodást kötöttek a Daimlerrel, amelynek keretében önmagukat vezető flottát fognak vásárolni a német autógyártótól. Onnantól kezdve pedig tényleg arról lesz majd szó, hogy haladjunk a korral, vagy szálljunk vissza az omnibuszra.
Rossz hírünk van tehát a taxisoknak, 5-10 éven belül jó eséllyel megszűnik az igény a munkájukra. Így tehát hiába tiltakozhatnak, zárják le az utakat, ezzel esetleg minimális időt nyerhetnek, de a világ fejlődésének aligha feküdhetnek keresztbe.
mfor.hu