3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tegnapi taxis tüntetésen ugyan ismét sikerült a belvárost megbénítani, de aligha értek közelebb a céljukhoz a taxisok. A kormányzat ugyanis rájött, hogy a megosztáson alapuló, úgynevezett sharing economyt nem lehet betiltani, sokkal jobban járnak, ha megadóztatják a tevékenységet.

Ha illegális, akkor nem tiltott??

Néhány hónapja a taxisok első nagy akciója után még fennhangon támogatták a politikusok a személyszállító vállalkozókat, és többen is azt hangoztatták, az Ubert be kell tiltani. A gyakorlatban viszont ez nem történt meg, noha szabályozták a tevékenység végzését, továbbá az adózási szabályokra is többször felhívták az érintettek figyelmét.

Hasonló a helyzet a sharing economy másik jeles képviselőjével, az Airbnb-vel is. A megosztó szolgáltatás csak azért nem lett hirtelen az új elsőszámú közellenség, mert hirtelen nem vitt el annyi vendéget a szállodáktól, és így kevésbé tűnt veszélyes konkurenciának, ellentétben az Uberrel, amely alaposan alávágott a taxisoknak.

Számos dologban adhatunk igazat a „régi gazdaság” képviselőinek, hiszen a megosztókon a kocsiját, lakását, ételét, stb. kínáló nem kell, hogy megfeleljen a professzionális szolgáltatókkal szemben támasztott követelményeknek, ami nem feltétlen a minőségben jelentkezik, sokkal inkább az adminisztrációra fordított költségekben. Hasonló a helyzet az árelőny másik forrásával, az adózással, amelyet a kormányzat is kézzel fogható veszteségként él meg. A leghangosabban tiltakozó taxisok kapcsán persze gyakran felvetődik a kérdés, ha náluk olyan makulátlan a számlaadási fegyelem, akkor miért tiltakoznak kézzel-lábbal az online pénztárgépek ellen.

Az elmúlt hónapokban így néhány adminisztratív akadály mellett elsősorban az irányban történtek lépések, hogy a sharing economy résztvevői a jövedelmük után fizessenek adót. Hogy ennek hátterében pontosan mi áll, azt nehéz lenne megmondani, de talán az is benne van, hogy a döntési helyzetben lévők felismerték, sem jogi, sem technológiai szemszögből nem lehet eredményes a betiltás, így inkább olyan szabályozást igyekeznek kialakítani, ami az állam számára is előnyös.

Így zárták le januárban a belvárost a taxisok

A nemzetközi trendek ugyanis azt mutatják, a sharing economy-szektor megállíthatalan. Egy brit tanulmány szerint 2013-ban a szektor 13 milliárd dollárt termelt a hagyományos bérbeadási szektor 240 milliárd dollárjával szemben. A két különböző modell azonban folyamatosan közelít egymáshoz, és 10 éven belül kiegyenlítődik, így mindkét szektor közel azonos, nagyságrendileg 335 milliárd dollárt fog tudni termelni, vagyis a feltörekvőben lévő sharing economy-szektor teljes értékű versenytársa lesz a "réginek".

Az már csak hab a tortán, hogy minél jobban nyomják az Ubert, a vállalat annál gyorsabban próbál majd fejleszteni. Nem véletlen, hogy a közelmúltban együttműködési megállapodást kötöttek a Daimlerrel, amelynek keretében önmagukat vezető flottát fognak vásárolni a német autógyártótól. Onnantól kezdve pedig tényleg arról lesz majd szó, hogy haladjunk a korral, vagy szálljunk vissza az omnibuszra.

Rossz hírünk van tehát a taxisoknak, 5-10 éven belül jó eséllyel megszűnik az igény a munkájukra. Így tehát hiába tiltakozhatnak, zárják le az utakat, ezzel esetleg minimális időt nyerhetnek, de a világ fejlődésének aligha feküdhetnek keresztbe.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!