5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2007-ben nagy csinnadratta mellett indította budapesti járatait a Ryanair, majd a növekvő költségek hatására 2010 októberében szép csendben kivonult a piacról. Ugyan már akkor is felvetődött, hogy hamarosan visszatérhetnek, ám erre végül másfél éves szünet után kerül sor. A visszatérés kapcsán rendezett sajtótájékoztatón a reptér vezetője úgy nyilatkozott, hogy nagyon kedvező ajánlatot kapott a Ryanair. Mfor.hu háttér.

Kemény csaták zajlottak az elmúlt években a Budapest Airport (BA) és a legnagyobb európai fapados légitársaság, a Ryanair között. Miközben az ír vállalat folyamatosan a költségek leszorítását igyekezett elérni, cserébe több járatot, és magasabb utasszámot ígérve, a reptér „csak” a többi légitársasághoz hasonló kedvezményrendszert akart megadni nekik. Az mfor.hu másfél évvel ezelőtti szakítás előtt készült cikkében mindkét érintett fél megszólalt, és Szilágyi Károly, a BA akkori szóvivője azt mondta, hogy a kínált feltételek mellett például a Germanwings és a Wizz Air folyamatosan képes növekedni Ferihegyen. A légitársaság térségünkért is felelős marketingmenedzsere, Tamás László elmondása szerint a Ryanair egy olyan nagyszabású tervet tett le az asztalra, amely szerint 2012 végéig 24  új járatot indítottak volna Budapestről, és ezzel évi kétmillió új utast hoztak volna a reptérnek. Cserébe viszont azt kérték, hogy a 2010-ben összességében tíz százalékkal emelkedő reptéri költségeik csökkenjenek a 2009-es szint alá. A BA akkor ezeket a feltételeket nem fogadta el.

Hogy a színfalak mögött azóta is komoly munka folyt, azt jelzi, az ír légitársaság visszatérésének bejelentésére rendezett sajtótájékoztatón Jost Lammers, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető BA vezérigazgatója elmondta, hogy a Magyar Turizmus Zrt. segítette moderátorként a folyamatot. A vezérigazgató azt is hangsúlyozta, hogy ár-érték arányban nagyon kedvező ajánlatot kapott a Ryaniar a BA Zrt.-től. Ezzel utalt arra, hogy Micheal O'Leary a 2010-es távozást a magas repülőtéri költségekkel indokolta. 

A keddig sajtótájékoztatóra Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója személyesen jött el Budapestre, és ő jelentette be, hogy március 12-től öt célállomásra indít menetrendszerinti járatokat Budapestről a légitársaság. A terveiket firtató kérdésre Michael O'Leary azt válaszolta: addig maradnak Budapesten, ameddig a jelenlegi költségekkel repülhetnek ide. Az elmúlt másfél évben folytatott közös tárgyalások eredményeként a Ryanair öt desztinációból – Bristol, Dublin, Birmingham, London (Stansted) és Bologna – indít újra járatokat Budapestre 2012-ben. További előny, hogy a londoni és dublini járat már az indulástól kezdve egész évben üzemelni fog.
A Magyar Turizmus Zrt. a Légi Marketing Alap keretében Magyarországot népszerűsítő közös marketing tevékenységet folytat a légitársasággal azokon a piacokon, ahonnan Ryanair-járatokat indít Budapestre – idézte az MT Zrt. vezérigazgatóját, Horváth Gergelyt az MTI. A járatok újraindítása legalább évi 200 ezer vendégéjszakát jelenthet a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken. Hozzáfűzte: Németország és Ausztria után Magyarország számára Nagy-Britannia a harmadik legfontosabb turisztikai "küldőpiac". Az MT Zrt. stratégiája szerint azokról a piacokról szükséges növelni Magyarországra a légi járatok számát és kapacitásait, amelyek esetében a magyar kereskedelmi szálláshelyeken töltött vendégéjszakák száma egyenes arányban változik a "küldőpiacot" Magyarországgal összekötő légi járatok kapacitásaival. Példaként a vezérigazgató azt említette, hogy 2000-ben a brit vendégek vendégéjszakáinak száma alig haladta meg a 300 ezret, 2005-ben azonban a fapados légitársaságok megjelenésével ez a szám már 822 ezer volt, míg 2010-ben ez 510 ezerre esett vissza. 

A sajtótájékoztatót megelőzően Bánki Erik, az Országgyűlés sport- és turisztikai bizottságának fideszes elnöke Puskás-mezt ajándékozott Michael O'Leary-nek, aki azt nyomban fel is vette. A képviselő szavai szerint a Magyarországot ért külföldi támadások ellenére van igény idelátogatni, amit jelez a Ryanair járatindítása is. Bánki Erik a sajtótájékoztatón jelezte, hogy a kormány adózási ügyben is segítette a Budapest Airportot, hogy minél több járat jöjjön Budapestre. Az MTI kérdésére a sajtótájékoztatót követően közölte: az önkormányzatoknak fizetendő iparűzési adóból - egyedi elbírálással - 4 millió euró kedvezményt kapott a repülőtérüzemeltető társaság.

Mint ismert, a Ryanair 2007 őszén nagy erőkkel, hét járatot indítva jelent meg Budapesten, lendülete azonban fokozatosan alábbhagyott. 2009-ben már csak négy városba juthattunk el az ír fapadossal, amely a 2010-es kivonulás előtt is ugyanennyi célállomást kínált fel a magyar utasoknak. A cég 2010-ben eredetileg 180 ezer utast várt Budapesten, nagyjából ugyanannyit, mint az előző évben, amivel nem volt a legnagyobb öt ferihegyi légitársaság között. A Ryanair első célpontja Magyarországon Sármellék volt, ahonnan 2006 tavasza és 2008 ősze között közlekedtetett járatokat, amelyeket végül - részben az alacsony kihasználtságra hivatkozva - beszüntetett.
 
mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!