A Kirakat.hu és a Szonda Ipsos tavaly év végén mérte fel először a fogyasztók tudatosságát, most pedig, fél évvel később megismételte a felmérést. Az eredmény alapján kicsivel ugyan, de tudatosabbak lettünk, mi, magyar fogyasztók. Perjés Tamás, Szonda Ipsos Regionális Üzletfejlesztési Igazgató szavaiból kiderült, a kutatás során 1-től 7-ig pontozták a vásárlókat.
Hetes pontszám annak járt, aki száz százalékosan tudatosan veszi elő pénztárcáját, pontosan tudja, hogy mikor, miért, mennyit költ, előzőleg tájékozódott az interneten, hogy a kiszemelt áruval kapcsolatban mit gondolnak a szakértők, hol kapható meg legolcsóbban, mennyire védi ezzel a vásárlással a környezetet és saját szervezetét, illetve mi a teendő, ha mégsem döntött jól.
Nem sokat tudunk jogainkról
A vásárlás pillanatában jogviszonyt kezdeményezünk az értékesítő céggel, ami azt jelenti, hogy nekünk, vásárlóknak is megvannak a jogaink. Erről viszont meglehetősen keveset tudunk. Az erre a kérdésre vonatkozó felmérésben tizenhárom ilyen alapjogot tartalmazó kifejezés szerepelt, de nem volt olyan válaszadó, aki mindegyikre tudta volna a helyes választ. A válaszolók kétharmada hét vagy annál kevesebb kifejezést tudott definiálni.
Nagyfokú bizonytalanság tapasztalható a jótállás és a szavatosság fogalmainak tartalma körül, és nem jobb a helyzet a különböző termékek visszacserélésének feltételeit illetően sem. Így csak minden harmadik ember tudja, hogy három napon belül bármilyen termék indoklás nélkül visszavihető a kereskedőnek, és csak minden negyedik, hogy a jótállás minden termékre és szolgáltatásra alapvetően jár. Ezért is van szükség olyan intézkedésekre hatósági oldalról, melyek jobban védik ezeket a jogainkat, mert mi magunk úgy látszik, kiszolgáltatottak vagyunk a kereskedőknek.
Az első felméréskor, tavaly év végén, még 4,55 ponton állt tudatossági indexünk, most azonban már nagyon kevés választja el azt az öttől. (4,95). Perjés Tamás kutatóként nem élhetett prekoncepciókkal, magánemberként azonban meglepte őt a dolog, rosszabbra számított. "Nyilván nem érdemes ezt a számot nyugat-európai országokkal összehasonlítani, ahol régebb óta honos a tudatos vásárlás kultúrája, főleg Skandináviában, ahol szinte a felső értéket súrolhatja ez a mérőszám" - állítja Perjés Tamás. De a tendencia jó.
Elméletben már jók vagyunk
A kutatás természetesen az emberek hozzáállást vizsgálta, nem a valós értékeket. Azaz a kérdések akörül mozogtak, hogy hogyan döntenénk, ha módunkban állna: megvennénk-e továbbra is a húsz százalékos tejet, vagy áttérnénk a bio ételre, és azt papírzacskóban vinnénk haza. A nyitottság tehát megvan, a kérdés, hogy valóban így cselekszünk-e majd, ha majd ténylegesen módunkban is áll a környezettudatos vásárlás.
Perjés Tamás szerint az elmélet előbb-utóbb megjelenik a gyakorlatban is, az első lépés, hogy a fejekben kialakuljon egy irány. Ehhez pedig elengedhetetlen a média befolyásolása. A környezettudatos gondolkodás erősödésének hátterében az áll, hogy egyre többet hallunk a globális felmelegedésről, fenntartható energiáról, és hasonló témákról. Ha ez elmaradna, nagy valószínűséggel a vizsgált index is lejjebb csúszna.
Hasonlítgatni szeretünk
Ugyan a felmérésből meglepő módon az is kiderül, hogy nem az ár-kérdés az első számunkra, ezzel együtt az árösszehasoníltó oldalak feljövőben vannak. Birkás Dávid, a Kirakat.hu főszerkesztője úgy látja, weboldaluk komoly fejlődésnek indult az utóbbi néhány hónapban, igaz e mögött egy komoly PR és marketing büdzsé is áll. Az viszont a felmérésből is kiderül, hogy a tavalyi számokhoz képest, idén tíz százalékkal nőtt a vásárlás előtt interneten tájékozódó fogyasztók száma.
"A Kirakat.hu egy holland oldal alapján jött létre, mely szintén a Sanoma portfoliójába tartozik. Ez a lap Hollandiában nyolc éve piacvezető a négy-öt hasonló oldal között. Ott az emberek életéhez már hozzátartozik, hogy tájékozódjanak a neten vásárlás előtt, igaz, ott kilencven százalékos az internet penetráció" - mondta Birkás Dávid.
Érdekes, hogy sok olyan 35-55 éves hölgy használja az ilyen jellegű oldalakat, akik amúgy nem túl nagy internetfenomének, sokaknak gondot okoz a Google-ben megtalálni valamit, azonban a bejárt ösvényeken magabiztosan lépkednek, és ezeken jutnak el például olyan oldalakra, ahol a boltban található információknál jóval többet megtudnak a megvásárolandó termékekről.