12 százalékkal nőtt a diszkont-légitársaságok által kínált kapacitás Ferihegyen az idei téli menetrendben 2008 teléhez képest, közölte az mfor.hu kérdésére a repülőteret üzemeltető Budapest Airport. A járatok számát tekintve szintén jelentős, 9,2 százalékos bővülés tapasztalható, mindössze a felkínált célállomások terén következett be mintegy hat százalékos csökkenés.
A kapacitások jelentős növelése arra utal, hogy a Ferihegyen jelen lévő fapadosok szerint a magyar piac túl van a válság mélypontján, és idén télen már az utasszám bővülésével lehet számolni. Igaz, tavaly télhez képest növekedni nem nehéz, hiszen a válság 2008 végén, 2009 elején terebélyesedett ki Magyarországon, ami a repülési kedvet is nagyon visszavetette.
Éves szinten tovább zsugorodunk
Az erősnek várt év vége ellenére az egyelőre kérdéses, sikerül-e hoznia a fapados piacnak a Budapest Airport által prognosztizált 1 millió 990 ezres utasszámot 2009-ben. Az első 10 hónap ugyanis - főleg a gyászos évkezdet miatt – meglehetősen gyengére sikerült: októberig összesen 1 millió 682 ezer utast szállítottak a low costok, ami hét százalékos visszaesést jelez 2008 hasonló, a válság által még megkímélt időszakához képest. (Igaz, az európai repülőterek többsége szintén csökkenő forgalmat kénytelen elkönyvelni – a szerk.)
Még ha össze is jön az 1 millió 990 ezres utasszám, az is négy százalékos csökkenés lesz 2008-hoz képest. Ráadásul a fapados piac már tavaly is zsugorodott, akkor mintegy hat százalékkal csökkent az utasok száma.
Ha az idei évet a 2,2 millió "diszkont" utast hozó 2007-hez viszonyítjuk, akkor több mint 200 ezren tűntek el Ferihegyről, 2005-höz képest pedig már több mint 250 ezres csökkenésről beszélhetünk. 2005 egyébként csúcsévnek számít a ferihegyi low cost piacon: akkor 2 millió 245 ezer utast fuvaroztak a diszkont cégek.
A GW is beleerősít
Ezek a számok egyelőre elérhetetlennek tűnnek, de a válság által hozott újabb visszaesés már a múlté - ezt a Germanwings hétfői sajtóbeszélgetésén elhangzottak is alátámasztják. "Az év első hónapjaiban voltak nehézségeink, azután viszont helyreállt a forgalom a budapesti vonalakon" - mondta el az mfor.hu kérdésére Heinz-Joachim Schöttes, a cég vállalati kommunikációs igazgatója.
A Ferihegyen 2003 óta jelenlévő, közepes nagyságú szereplőnek számító német fapadosnak itthon is sikerült nagyobb károk nélkül átvészelnie a krízist – erre utal, hogy idén a tavalyitól mindössze kétezerrel elmaradó, 200 ezres utasszámot és 82 százalékos telítettséget produkáltak a ferihegyi járatok. (A piacot toronymagasan vezető Wizz Air előzetesen egymillió utast tervezett Budapesten 2009-re a tavalyi 820 ezres utasszám után – a szerk.)
A Budapestről Stuttgartba és Köln/Bonnba repülő Germanwings optimizmusát jelzi, hogy – a piaci trenddel megegyezően – az idei téli menetrendben már tíz százalékkal növelte kapacitásait a budapesti szakaszokon 2008 teléhez képest.
Nem mindenki lett olcsóbb
Schöttes szerint a légitársaság a válságban is képes volt némileg emelni jegyárait a tavalyi 75 eurós átlagárhoz viszonyítva, miközben több légitársaság éppen ellenkező tendenciáról számolt be – nem csak a fapados szegmensben.
A Wizz Air például nyáron jelentette be, hogy nyolc százalékkal mérsékli jegyárait, a Malév pedig szintén olcsóbbá vált tavalyhoz képest, és jövőre még lejjebb kívánja vinni árait, mondta el lapunknak Martin Gauss, a légitársaság vezérigazgatója. (A vele készült interjút szerdán közöljük – a szerk.)
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum