
A biciklivel munkába járók nem csak egészségesebbek az átlagnál, hanem jóval aktívabbak is a munkahelyen. Skandináv elemzések szerint a munkaadóknak többszörösen megtérül, ha kis odafigyeléssel és minimális befektetéssel arra ösztönzik a dolgozókat, hogy ha csak lehet autó helyett a kerékpárt válasszák a munkahelyhez való eljutáshoz, mondta el az mfor.hu kérdésére Bodor Ádám, kerékpáros ügyekért felelős miniszteri megbízott.
Kisebb a stressz, jobb a csapat
A biciklivel bejáró dolgozók sokkal nyugodtabbak és a derűsebbek, mivel a mozgás oldja a stresszt. Nem utolsó sorban a munkahelyen is jó csapatot alkotnak, így javul a belső kommunikáció, és növekszik a hatékonyság. Az összetartozás érzését céges biciklitúrákkal lehet erősíteni, tette hozzá a miniszteri megbízott.
A haszon forintban is mérhető. Elég, ha azt nézzük, hogy egy harminc perces bicikliúttal 211 forintot lehet spórolni a benzinen, és akkor még nem is vettük számításba a parkolást. A közlekedés kerékpárral jóval kiszámíthatóbb, nem kell például órákat várni a dugóban.
A viszonylag rövid idő alatt megszerzett fittség hatására jóval kevesebb lesz a munkahelyi hiányzás és a betegszabadság, ami nemcsak a cégeknek, hanem az egészségbiztosításnak is költségmegtakarítást jelent.
Hadd lássa a főnök...
Mint ismert, pénteken zárul a több minisztérium összefogásával meghirdetett "Bringázz a munkába! Hadd lássa a főnök, hogy hajtasz!" nevű kezdeményezés. A munkavállalókat megcélzó verseny a Kerékpáros Magyarország Program részét képezi. A nem titkolt cél azonban az, hogy a mostani, mindössze kéthetes és csak Budapestre koncentráló esemény jövőre - komoly médiatámogatással - országos szintű eseménnyé nője ki magát. Erre minden esély megvan, hiszen a kezdeményezés várakozáson felüli tömegeket mozgatott meg. A legnagyobb cégektől kezdve a kis- és középvállalkozásokig rengeteg dolgozói csapat regisztráltatta magát.
Eredetileg kétezer embert kívántak rávenni arra, hogy két héten keresztül a napok legalább negyven százalékában kerékpárral járjanak be dolgozni. Az adatok alapján azonban úgy tűnik, ezt a célkitűzést messze túlteljesítették a csapatok. 2013-ra elszeretnék érni, hogy minden tizedik ember kerékpárral járjon munkába.

A minisztériumok emellett meg kívánják honosítani a "Biciklibarát munkahely" elnevezésű díjat, amelynek kritériumrendszerét most dolgozzák ki. Bodor Ádám szerint ehhez nem kell komoly beruházás a cégek részéről, sokkal inkább odafigyelés és vezetői példamutatás szükséges. Fontos, hogy legyen zárt kerékpártároló, egy külön helyiség az átöltözésre, fürdésre, valamint az ügyfelek részére a bejárat előtt egy elkülönített rész a biciklik lezárásához.
Ehhez elég egy-két autóparkolónyi hely, és máris meg van oldva 4-8 ember közlekedése. Akadt egyébként olyan cég is, amely a telephelyhez vezető bicikliút építését finanszírozta, mivel az egy ipari parkban volt.
A skandináv modellt követnék
A vállalat első emberei azonban minden buzdításnál hatékonyabb példával szolgálhatnak. Amikor egy Magyarországon működő japán cég felsővezetői elkezdtek kerékpárral bejárni a munkahelyre, hamarosan nemcsak a középvezetők, de az alkalmazottak többsége is átváltott a kétkerekes megoldásra.
A szakember kiemelte: hosszú távon a skandináv modellt szeretnék meghonosítani itthon is. Abból azonban csak a megoldást vennénk át, mivel a kerékpározásnak jóval régebbi hagyományai vannak nálunk, mint az északi országokban. Ötven évvel ezelőtt például - főleg vidéken - elterjedtebb volt a kétkerekes közlekedés, mint a négykerekű.
Körte Ildikó
Menedzsment Fórum