A gázolaj jövedéki adójának 97-ről 110 forintra történő emelésével egyidejűleg a fuvarozók körében az alig egy éve bevezetett kereskedelmi árkedvezményt is megemelte a kormány az adóemeléssel azonos mértékben. Így literenként a korábbi 6,5 forintról 19,5 forintra emelkedett a visszaigényelhető összeg. Ezt azonban csakis a 7,5 tonnánál nehezebb járművekkel fuvarozók vehetik igényben, így a kisebb gépjárművekkel, többek között élelmiszereket terítő, vállalkozók költségei megemelkednek, amit egyes piaci szereplők szerint a vállalkozók át fognak terhelni a végső fogyasztókra, vagyis a lakosságra.
Nincs esélyük a kereskedelmi árra
A 7,5 tonnánál kisebb tehergépkocsival, például élelmiszereket szállító vállalkozók nem tudják igénybe venni a kereskedelmi árkedvezményt, mivel ebben a kérdésben a kormánynak nincs mozgástere - felelte kérdésünkre Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. Az egyesület nemzetközi szervezete már kezdeményezte az Uniónál, hogy a kereskedelmi árat a kisebb kocsival fuvarozók is igénybe vehessék, ennek elfogadására azonban a főtitkár minimális esélyt lát.
A hazai, teljes árutonna-kilométerben kifejezett fuvarozás körülbelül 10 százaléka történik 7,5 tonnánál kisebb kocsikkal, és elsősorban a pékek, zöldségesek, valamint építőipari vállalkozók körében jellemző ez - felelte az mfor.hu kérdésére a szakmai szervezet főtitkára. A nagyobb cégek esetében pedig jellemzően az árugyűjtő és terítő munkákat végzik kisebb tehergépjárművekkel. Azt illetően, hogy az őket nem érintő kereskedelmi ár milyen mértékű inflációt okozhat, két szemszögből vizsgálható kérdés.
Rosszul fognak járni a kisfuvarozók
Az érintett fuvarozók esetében a literenkénti 13 forintos pluszteher 5 százalékkal növeli az üzemanyagköltségeket, ami egyébként az összes fuvarozási költségnek átlagosan 40-42 százalékát teszi ki. Ennek tükrében a jövedéki adó emelése a költségek 2 százalékos emelkedését okozza a kisfuvarozók körében - magyarázta Karmos Gábor.
A lakossági oldalról vizsgálva a kérdést, tudni kell, hogy a logisztikai költségek a termék árában átlagosan 10 százalékos arányban jelennek meg. Ebben az esetben az, hogy a kisfuvarozókra nem vonatkozik a kereskedelmi ár kedvezménye, mindössze 0,02 százalékos inflációt okozhat. A főtitkár szerint "ilyen szempontból olyan bődületesen nagy hatás nem várható", és nem kell attól tartani, hogy emiatt emelkedne a kenyér ára. (Hasonló megállapításra jutott egyébként a Magyar Nemzeti Bank is a legutóbbi inflációs jelentésében.)
Hogyan lehet az autóvezetőket a fogyasztás csökkentésére ösztönözni? (X)
A régióban nálunk a második legdrágább az üzemanyag
Karmos Gábor ennél sokkal veszélyesebbnek ítélte az üzemanyagárak általános emelkedését, hiszen az elmúlt másfél évben 30 százalékkal lett drágább egy liter üzemanyag. Jelenleg átlagosan 386 forint egy liter gázolaj, miközben a benzin ára szerdától 5 forinttal 390 forintra mérséklődött, de a legdrágább töltőállomásokon még mindig 400 forint felett van egy liter ára.
Ezzel szemben a szomszédos országok közül szinte csak Szlovákiában kell magasabb árakkal szembesülnie az autósoknak, a legjobb helyzetben pedig az ukránok vannak. Náluk ugyanis a 95-ös benzint és a gázolajat egyaránt 224 forint átlagos literenkénti árral lehet megtalálni a töltőállomásokon.
Az üzemanyagok általános áremelkedése mellett további költségnövelő tényezőkkel is szembesülniük kell a kisfuvarozóknak. Ugyan az áfa esetükben is visszaigényelhető, így annak 27 százalékra történő emelése nem okoz majd nehézségeket, viszont a cégautóadó drasztikus emelése, valamint a kötelező felelősségbiztosítási díjak várható növekedése újabb terheket ró rájuk jövőre.
Székely Sarolta
mfor.hu