3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Kedden átadták a 300. felújított Bhv személykocsit a MÁV Start Zrt. részére; emellett tíz darab újgenerációs InterCity-vagon is megújult, a további ötven darab IC renoválásához szükséges 10 milliárd forintra azonban egyelőre nincsen fedezet.

Kedden a Bombardier-MÁV Kft. átadta a MÁV Start Zrt.-nek a 300. felújított Bhv személykocsit. "Egy vagon felújítása 105 millió forintba kerül, tehát az utolsó, 46 darab kocsira szóló megbízás összértéke mintegy 4,5 milliárd forint" – mondta el az mfor.hu-nak Schwartzné Lovász Beáta.

Parkoltatják az 50 darabos opciót

A Bombardier-MÁV Kft. ügyvezető igazgatója szerint emellett elvégezték tíz darab újgenerációs IC-kocsi felújítását is, mintegy 2,5 milliárd forint értékben. A további ötven vagon felújítására szóló opciót azonban a MÁV Start egyelőre nem hívta le, mivel arra nincsen fedezet, közölte a sajtótájékoztatón Kozák Tamás, a MÁV Start Zrt. vezérigazgatója. Utóbbi megbízást egy vagonra vetítve a korábbinál némileg olcsóbban, összesen 10 milliárd forintért vállalja a Bombardier-MÁV Kft.

A kanadai vonatgyártó óriáscég magyarországi leányvállalata egyébként 1998-tól több lépcsőben végzi a MÁV elővárosi járműparkjának felújítását - eddig (a BDt vezetőállásos kocsit is beleszámítva) összesen 359 járművet varázsoltak újjá. Ezzel mintegy 15 évvel hosszabbították meg a kocsik élettartamát, amelyek elsősorban a budapesti elővárosi vonalakon, a Budapest-Vác-Szob, Budapest-Cegléd és Budapest-Újszász-Szolnok szakaszon közlekednek. 

Szinte mindent kicserélnek

Az átlagban 40 éves Bhv-k egyébként szinte teljesen újjászületnek a felújításnak köszönhetően, a forgóvázat és az alváz egyes részeit leszámítva ugyanis gyakorlatilag mindent kicserélnek rajtuk, magyarázta Schwartzné Lovász Beáta.

A felújítás azonban még így is harmadannyiba kerül, mintha újonnan vennék a járműveket, az IC-k esetében pedig ötven százalékkal olcsóbb a felújítás, mint a vásárlás, tudtuk meg Szini Istvántól, a Bombardier magyarországi főképviselőjétől.

A MÁV jelenlegi Intercity-hálózatának gerince egyébként már megfordult a dunakeszi üzemben: az 1990-es években  összesen 124 darab 1. és 2. osztályú kocsi alakult át itt IC-vé.

Az újgenerációs IC-k kialakítását 2008-ban kezdték meg – ez a folyamat akadt meg most feltételezhetően a közösségi közlekedést és ezen belül a MÁV-ot is érintő takarékossági intézkedések miatt.

Zuhanó árbevétel

A Bombardier-MÁV Kft. egyébként idén meglehetősen szerény évet zár majd: az árbevétel ugyanis 9 milliárd forintra csökken a tavalyi 18 milliárd forintról, a munkaórák száma pedig egymillióról 800 ezerre mérséklődik, mondta el kérdésünkre Schwartzné Lovász Beáta.

Meglátása szerint az árbevétel zuhanásának elsődleges oka, hogy a MÁV nem élt az 50 darabos opció lehívásával.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum
   

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!