Kedden a Bombardier-MÁV Kft. átadta a MÁV Start Zrt.-nek a 300. felújított Bhv személykocsit. "Egy vagon felújítása 105 millió forintba kerül, tehát az utolsó, 46 darab kocsira szóló megbízás összértéke mintegy 4,5 milliárd forint" – mondta el az mfor.hu-nak Schwartzné Lovász Beáta.
Parkoltatják az 50 darabos opciót
A Bombardier-MÁV Kft. ügyvezető igazgatója szerint emellett elvégezték tíz darab újgenerációs IC-kocsi felújítását is, mintegy 2,5 milliárd forint értékben. A további ötven vagon felújítására szóló opciót azonban a MÁV Start egyelőre nem hívta le, mivel arra nincsen fedezet, közölte a sajtótájékoztatón Kozák Tamás, a MÁV Start Zrt. vezérigazgatója. Utóbbi megbízást egy vagonra vetítve a korábbinál némileg olcsóbban, összesen 10 milliárd forintért vállalja a Bombardier-MÁV Kft.
A kanadai vonatgyártó óriáscég magyarországi leányvállalata egyébként 1998-tól több lépcsőben végzi a MÁV elővárosi járműparkjának felújítását - eddig (a BDt vezetőállásos kocsit is beleszámítva) összesen 359 járművet varázsoltak újjá. Ezzel mintegy 15 évvel hosszabbították meg a kocsik élettartamát, amelyek elsősorban a budapesti elővárosi vonalakon, a Budapest-Vác-Szob, Budapest-Cegléd és Budapest-Újszász-Szolnok szakaszon közlekednek.
Szinte mindent kicserélnek
Az átlagban 40 éves Bhv-k egyébként szinte teljesen újjászületnek a felújításnak köszönhetően, a forgóvázat és az alváz egyes részeit leszámítva ugyanis gyakorlatilag mindent kicserélnek rajtuk, magyarázta Schwartzné Lovász Beáta.
A felújítás azonban még így is harmadannyiba kerül, mintha újonnan vennék a járműveket, az IC-k esetében pedig ötven százalékkal olcsóbb a felújítás, mint a vásárlás, tudtuk meg Szini Istvántól, a Bombardier magyarországi főképviselőjétől.
A MÁV jelenlegi Intercity-hálózatának gerince egyébként már megfordult a dunakeszi üzemben: az 1990-es években összesen 124 darab 1. és 2. osztályú kocsi alakult át itt IC-vé.
Az újgenerációs IC-k kialakítását 2008-ban kezdték meg – ez a folyamat akadt meg most feltételezhetően a közösségi közlekedést és ezen belül a MÁV-ot is érintő takarékossági intézkedések miatt.
Zuhanó árbevétel
A Bombardier-MÁV Kft. egyébként idén meglehetősen szerény évet zár majd: az árbevétel ugyanis 9 milliárd forintra csökken a tavalyi 18 milliárd forintról, a munkaórák száma pedig egymillióról 800 ezerre mérséklődik, mondta el kérdésünkre Schwartzné Lovász Beáta.
Meglátása szerint az árbevétel zuhanásának elsődleges oka, hogy a MÁV nem élt az 50 darabos opció lehívásával.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum