Az Economist Intelligence Unit ‘Ahead of the game: Succeeding in Emerging Markets’ (Élen a versenyben: siker a fejlődő piacokon) című, a BT Global Services által szponzorált tanulmánya a fejlődő piacokon végzett egyik legnagyobb méretű üzleti felmérés eredményét összegzi. A tanulmányban 15 fejlődő gazdaság nagyvállalatainak több mint 1300 vezetője vett részt.
A jelentés azt állítja, hogy az egyre jobban bővülő középosztály és a gazdag vásárlókör arra ösztönzi a cégeket, hogy ambiciózus bevételi és profitcélokat tűzzenek maguk elé. A válaszadók több mint negyede (26 százaléka) mondta azt, hogy számukra csak a legalább 35 százalékos bruttó haszon elfogadható.
A vezetők meg vannak róla győződve, hogy a siker kulcsa az, hogy az egyre növekvő fogyasztói igényeket kiváló minőségű árukkal és szolgáltatásokkal kell kielégíteni. Minden tízből majdnem hat cég (56 százalék) véli ezt a tényezőt az árnál is fontosabbnak. A válaszadók jelentős része (24 százaléka) utalt az erős márkák fontosságára, és néhány vezető kifejezetten azt állítja, hogy a márkahűség nagyobb a fejlődő piacokon, mint a már kialakult piacokkal rendelkező országokban.
Az eredmények együtt azt sugallják, hogy az ilyen új piacokra belépni kívánó nyugati cégeknek a gyors növekedéshez ki kell használniuk meglévő pénzügy és vezetési szakértelmüket, erős márkaneveiket. Ugyanakkor a piacokon már jelen lévő helyi cégek úgy érzik, hogy helyismeretük és kapcsolataik jelentenek kulcsfontosságú előnyt a külföldi cégekkel szemben, áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben.
A piacra újonnan belépni kívánó multinacionális cégek szerencséjére a helyi cégek készen állnak az együttműködésre: több mint felük (55 százalék) mondta, hogy már most mindennapos, szoros együttműködésben állnak külföldi cégekkel, és további 31 százalékuk fontolgatja, hogy követi őket e téren.
Míg a válaszadók 61 százaléka hiszi, hogy a fejlődő piacok „nyugatiasodnak”, azért meg fognak maradni bizonyos különbségek a működésben. A verseny érdekében tíz megkérdezett nemzetközi cégből közel nyolcnak kellett testre szabnia termékeit és szolgáltatásait, és majd ötödük (18 százalék) teljesen újra is tervezte áruit.