5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az IT vezetőknek nagyon magas szakmai tudással kell rendelkezniük, de a vezetői képességek, készségek megléte legtöbbször nem feltétele a kinevezésüknek. Többségüknek kiemelten magas az IQ-ja, de érzelmi intelligenciájukat sok esetben fejleszteni kell.

Az informatika felfokozott tempójú világában elengedhetetlen feltétel, hogy egy IT vezető jártas legyen a szakterületén, ezért legtöbbször olyat neveznek ki a csapat élére, aki az informatikai operatív feladatokat magas színvonalon látta el (például jól programozott vagy jó rendszergazda volt). IT-vezetőkkel szemben sok esetben nem is jelenik meg a vezetői képességek iránti igény. Előfordul az is, hogy a legjobb képességű IT-szakember alapít céget, akinek a legfontosabb a mindig aktuális informatikai információk beszerzése, akvirálása a cége számára. Ezen folyamat mellett egyre inkább eltörpül a vezetési ismeretek elsajátítása.

Ebben a szakmában nagyon sokszor tapasztalható, hogy szinte "csak" informatikai ismerettel rendelkeznek a cégvezetők, és szinte semmilyen vezetői tanulmányokat nem végeztek addig az életükben, ellentétben gazdasági végzettségű cégvezetőkkel. Természetesen sokuknak eredendően jó vezetői "vénájuk" van, de a gyors növekedés, az egyre nagyobb létszám előbb–utóbb szükségszerűen magasabb szintű ilyen irányú ismereteket követelne. Ezek hiányában előbb-utóbb felbukkannak a problémák a cégen belül.

Hogyan veszi észre az IT vezető, hogy valami baj van?

Először természetesen még nem is definiálja a problémát, még csak érzi, hogy valami nem stimmel, de a szakmai sikerek, a megbízások, a komoly informatikai kihívások ezt elhalványítják. Ez egyébként logikus folyamat, hiszen a szakmai kérdések sokuk számára nagyon izgalmasak, szívesen is vetik bele magukat, mint anno, amikor még ők voltak felelősek a végrehajtásért, az operatív feladatok ellátásáért.

A probléma általában akkor jelentkezik, amikor már túlvállalják a cégek önmagukat, és szervezeti konfliktusok keletkeznek a cégen belül. Mondhatjuk azt is, hogy a kezdeti lelkesedés, az informatikai iránti elhivatottság olyan erős ezekben a vállalatokban, hogy közben nem veszik észre a vezetőik, hogy egy szervezetet irányítanak, amelynek belső mechanizmusa spontán és baráti alapon szerveződik. Gondot okozhat az is, ha például nincsenek leszabályozva a felelősségi körök. Ezt általában azért nem tartják annyira fontosnak a vezetők, mert nem generál automatikusan bevételt.

Elgondolkodtató jel lehet, ha már "nem fut annyira a szekér", nem tudják elérni az előző évek dinamikus növekedését, vagy például megnő a fluktuáció, könnyen el tudja csábítani az embereket a konkurencia. De figyelmeztető lehet az is, ha a vezető úgy érzi, valami nincs rendben, szívesen venne igénybe külső segítséget.

Segítség az IT-s főnököknek

Az IT-dolgozóból vezetővé előlépett szakember business coachhoz (személyes tréner) fordulhat, aki először a vezetési ismeretek hiányából adódó problémákat tárja fel. Meghallgatja, mik is a gondok, amit a coachee (aki segítséget kér, jelen esetben az IT vezető vagy cégvezető) jelez. Ezután megnézi a másik oldalt, hogyan vélekednek erről a beosztottak, kollegák. Néha tanácsadói munkát is ellát a business coach: feltérképezi a kapcsolati hálót, a beszámolási kötelezettség eddigi spontán működését, a felelősségi köröket segít tisztázni.

Sokat szokott segíteni a mélyinterjúk mellett egy közös workshop, ahol már az is sok ötletet feltár, ha egy egyszerű SWOT analízist csinálnak közösen a csapattal. Hasznos lehet a 360 fokos értékelés is a vezetőkre vonatkozóan, de egyre többen veszik igénybe – mégha költségesebb is - a shadow coachingot, ahol a business coach az illető egy teljes napját végigkíséri, mint egy árnyék, és csak azt követően ad visszajelzést a vezető munkájáról.

A vezető segítségével kiemelik azokat a problémákat, amelyeket rövid időn belül meg kell oldani. A vezető fogja megmondani, hogy milyen sorrendben foglalkozzanak a gondokkal. Ez alapján felállítanak egy coaching tematikát, hogy mit szeretne az ügyfél elérni, mikorra, és ehhez milyen lépéseket kell megtenni.

Árnyék a főnök mellett

Az IT vezetők körében – ha segítségért fordulnak - rendkívül népszerű a shadow coaching. Ezt követően néhány nap elteltével egy jól strukturált formában visszajelez a látottakról, hogy mint külső megfigyelő miket is tapasztalt. Például ha úgy látta, hogy nem megfelelő volt a kommunikációja a beosztottakkal, nem volt elég asszertív a tárgyaláson, esetleg nem volt átütő, lehengerlő a prezentációja.

Emellett másik tipikus kérés a 180/360 fokos értékelés, amikor a vezetőt anonim módon, írásban értékelik a beosztottai, kollegái, esetleg üzleti partnerei, melyeket összegezve és nem egyedileg csatol vissza a coach, ami tovább segíti a fejlesztendő területek meghatározását.

Bár a vezetők választhatnak olyan tréningeket is, ahol kommunikációról, delegációról, motiválásról hallanak, valószínűleg hatékonyabb lehet egy coach segítségének igénybe vétele, amely során  jó vezetőt faraghatnak a korábban csak informatikai, szakmai tudással bíró vezetőből.

Komócsin Laura, az International Coach Federation magyar tagozatának elnöke

www.businesscoach.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!