A szerdán kezdődött Volt fesztivállal elrajtolt a hazai fesztiválszezon, a legnagyobb szervezőnek számító Sziget Kft. rendezvénye a vizsgaidőszak végén a "nyár indítását" szolgálja. Célcsoportja elsősorban a hazai közönség, mint azt Gerendai Károlytól megtudtuk, ez a Sziget egyetlen olyan rendezvénye, mely nem fordít nagyobb hangsúlyt a külföldiek megnyerésére.
A viszonylag gyenge hazai vásárlóerő is közrejátszik abban, hogy a soproni fesztiválon idén nem emelték a jegyárakat. A rendezvény idén mintegy 550 millió forintból gazdálkodhat, melynek 25 százaléka érkezik a szponzori pénzekből. A méretében és jellegében hasonló Hegyalja július közepén nyitja kapuit, a jegyárak ott sem emelkedtek. Így a kelet-magyarországi buli valamivel olcsóbb lesz, ami a fesztivál szerényebb, 300 millió körüli költségvetésén is látszik. A különböző szponzori pénzek ebben az esetben 26-30 százalék körül alakulhatnak. Bukovinszky Béla, a Hegyalja főszervezője egyébként nem tart a konkurenciától, úgy gondolja, hogy az általuk rendezett fesztiválnak a keleti országrészben nincsen komoly versenytársa.
A hagyományosan évente különböző helyszíneken megrendezett EFOTT idén Szolnokra költözik, és az általunk megkérdezettek közül egyedül itt emelkedtek a jegyárak, igaz csak kis mértékben. Dajka Zoltán főszervező szerint a fesztivál vándorjellege miatt a helyszín és vonzáskörzetének lakossága is gyakran ellátogat a rendezvényre az egyetemisták és a főiskolások mellett. A korábban főként rockfesztiválként nyilvántartott esemény zenei kínálata az évek során jóval színesebb lett, ami a kedvezőbb árazás mellett szintén vonzó lehet a fiatalok számára.
Külföldre tekintve
A Balaton Sound egy kissé eltér az eddig tárgyalt fesztiváloktól, itt már a külföldi fesztiválozókra is számítanak, noha tény, hogy a látogatók többsége továbbra is a magyarok közül kerül ki. Ezen fesztivál vonzereje külföldön nem csak tematikus, elektronikus zenei felhozatalának, hanem a Balaton partnak is köszönhető, hazánkban pedig prémium jellege jelent külön vonzerőt. A Balaton Sound költségvetése idén 600 millió forint, a szponzorok hozzájárulása 30 százalékot tesz ki.
A legnagyobb magyar fesztivál azonban minden kétséget kizárólag a Sziget, mely már nem is elsősorban a hazai, hanem az európai fesztiválpiacon küzd, olyan ellenfelekkel, mint a Roskilde vagy a Glastonbury. A költségvetés itt meghaladja a 2,5 milliárd forintot, ám a szponzorok ennek csupán a 20 százalékát adják. A jegyek ára, a Balaton Soundhoz hasonlóan itt sem drágul, ennek ellenére a kezdeti idők kell egy hét együttlét életérzését már elsősorban csak a külföldiek engedhetik meg maguknak: az elővételes bérletek 80 százaléka az ország határain túl talál gazdára.
A fesztiválok piaca az elmúlt években jelentősen bővült, majd a gazdasági válsággal ezen a területen is megtorpanás volt tapasztalható. A tapasztalatok szerint igazán nagy méretű új rendezvényekre egyre kisebb a tér, sőt a korlátozottan a fiatalok rendelkezésére álló elbulizható összeg miatt akár konszolidáció is lehet, amit a Part fesztivál tavalyi bukása is jelez.
Kosztolányi Bálint
mfor.hu