Az utóbbi hónapokban rengeteget lehetett arról hallani, hogy emelkedik az üzemanyag, a gabona és a tejtermékek ára. A legnagyobb amerikai élelmiszerlánc mégsem emelte jelentősen árait, sőt többszáz élelmiszer árát 30 százalékkal csökkentették idén. Mindezt úgy tudják megtenni, hogy a beszállítókat rákényszerítik arra, hogy az áremelkedés miatt más területeken spóroljanak.
"Ha a beszállítóink árat akarnak emelni, akkor mi azt nem fogadjuk el" - nyilatkozta Pamela Kohn, a Wal-Mart romlandó árukért felelős vezetője. Az Egyesült Államokban nem a Wal-Mart az egyetlen lánc, amely nem hajlandó elfogadni az áremelést a beszállítóktól, de a legnagyobb üzletlánc esetében ez más kategória. A Wal-Mart 100 milliárd dolláros bevételt ér el évente az élelmiszereladásoknak köszönhetően.
A Wal-Mart egyik költségcsökkentő intézkedése volt, hogy a túlzottan nagy gabonapelyhes dobozokat kisebbekre cserélte. A gyártók általában azért szeretik a nagy dobozokat, mert azokon több hirdetés fér el, a Wal-Mart szerint viszont ezzel becsapják a vevőket. A Hamburger Helper nevű tésztagyártót például sikerült rákényszerítenie, hogy 20 százalékkal kisebb csomagolást használjon. Ezzel rengeteg papírt spórolt meg a cég, és ötszázzal kevesebb kamiont kellett használnia. Az így megspórolt pénz fedezi az élelmiszeráremelkedés miatt megnövekedett költségek egy részét.
Korábban a Wal-Mart a kávét is egy cégtől vette, amely a termelőktől vásárolta fel a termést. Idén április óta az üzletlánc közvetlenül a brazil termelőktől veszi a kávét, így három-négy lépcsőt is kihagynak a szállítási láncból. A cég az utóbbi időben arra is törekszik, hogy minimalizálja a szállítási költségeket, így minden üzletben lehetőleg a környékbeli termelőktől beszerzett élelmiszereket árulja.