
A külföldi vendéglátóhelyekhez hasonlóan nálunk is próbáltak üzletet csinálni a közös meccsnézés öröméből, a plazmatévékkel és kivetítőkkel felszerelt sörözők, éttermek számítása azonban nem minden esetben jött be. A látványos gólok a jelek szerint nem segítették elő a vendégforgalom emelkedését.
Nincs nagy kaszálásMég ott sem, ahol külön menüt állítottak össze a rangos sporteseményre. A budapesti Fanyűvő Étteremben például az összes vb résztvevő ország ételspecialitása terítékre került, ám még a cápasteak miatt sem álltak sorba a vendéglő ajtajában. "Elvileg a meccsek 15-20 százalékos forgalomnövekedéshez is vezethettek volna, de a konkurencia miatt csak az átlagos vendégszámot tudjuk tartani" - mondta el az mfor.hu-nak Horváth Gábor, a Fanyűvő vezetője. Szerinte sokan a köztereken felállított óriáskivetítőket választották a zárt éttermek helyett, így ha elromlik az időjárás, még változhatnak az arányok.
A fenti véleményt támasztja alá a Magyar Telekom és a Ringier Kiadó városligeti vb-parkjának sikere is, ahol naponta 2000-2200 szurkoló jön össze közös meccsnézésre. "Az eddigi eredmények nagyrészt igazolták a várakozásainkat" - mondta lapunknak Gémesi Jóka, a Ringier rendezvényigazgatója. A parkba egyébként 500 forint a belépő, ebből 200 forint lefogyasztható, és mindenki kap egy sportújságot ajándékba.
A budapesti sörözők némelyikében nem csak magyarok követik figyelemmel a vb-t. A Becketts Irish Bar & Restaurant vendégkörét általában külföldiek teszik ki, ám a háromoroszlános csapat meccseinek idején a szokásosnál is több angol, illetve ír turista foglal helyet az asztaloknál.
A foci-vb üzleti hatása a hazai szállodapiacon is vegyes képet mutat. A borúsabb előrejelzések szerint a nagyobb sportversenyek akár 20-30 százalékos forgalomcsökkenést is okozhatnak, miután a turisták jelentős része a rendezvény helyszínét vagy a saját televíziókészülékét választja arra az időre. Ennek ellenére az idei futballfesztivál nem vezet nagy érvágáshoz a magyar szállodaiparban.
"A budapesti magas kategóriájú szállodákban koránt sem lehet visszaesésről beszélni" - mondta el kérdésünkre Kopócsy Andrea, a Magyar Szállodaszövetség elnöke. - "Ma már egyébként sem kell attól tartani, hogy valaki az utazása miatt nem látja a meccseket, hiszen minden hotelszobában található tévé."
Olcsóbb szoba, olcsóbb italA hazai szállásadók egy része egyébként - tartva a foci-vb miatti forgalomcsökkenéstől - júniusban a megszokottnál olcsóbban, elő- és középszezoni árakon kínálja szobáit, az esti meccsek idején pedig 20-50 százalékos engedményt adnak az italárakból.
Kopócsy Andrea szerint azonban elképzelhető, hogy a vidéki szállodák jobban megérzik a németországi torna hatását. "Németországban sokan a vb idejére vették ki a szabadságukat, így ők a stadionokat választják úti célnak" - véli Marton Marcell, a balatonfüredi Hotel Annabella értékesítési előadója. - "Már most tapasztaljuk, hogy a szokásoshoz képest kevesebben érkeznek hozzánk külföldről. Aki pedig eljön, szinte minden esetben előzetesen megkérdezi, hogy láthatja szállodánkban a meccseket."
Bár a füredi szállodában két televíziókészüléket is beüzemeltek erre a célra, eddig egyik sem növelte a forgalmat. Az étteremvezető szerint főként a házigazdák meccseit figyelik a német vendégek, akiket azonban a heves küzdelem sem sarkall több sör fogyasztására.
Kiss GergelyMenedzsment Fórum Kapcsolódó anyagok:
Meccs közben a sör is jobban csúszik Tesco: viszik a sört a focirajongók Dolgozók vb-lázban: a munkahely nem kocsma A magyar dolgozókat is megmozgatja a foci-vb A vártnál kisebb hasznot hoz a vb a tévégyártóknak