Heves, már-már személyeskedő vitában próbálták tisztázni a hazai mobilpiac jelenlévő és potenciális szereplői a múlt heti telepont.hu 2007 konferencián, miért nincs Magyarországon fapados, azaz a hálózattal rendelkező szolgáltatók kapacitásainak tartós bérletén alapuló virtuális mobilszolgáltatás. (Az angolból átvett magyar szakirodalomban az ilyen szolgáltatást MVNO-nak rövidítik).
Nyitottak az antennások
Szathmári Géza, az egyik lehetséges szolgáltatóként fellépő GTS-Datanet ügyvezető igazgatója azt vetette a már piacon lévő és saját antennahálózattal rendelkező három mobilcég szemére, hogy teljesíthetetlen feltételekkel akadályozzák egy MVNO-cég piacra lépését. A Vodafone és a T-Mobile-t üzemeltető Magyar Telekom jelen lévő képviselői viszont visszautasították ezeket a vádakat, mondván: nyitottak lennének a jó üzleti megoldásokra, de ilyenekkel még nem találkoztak.
Szathmári Géza szerint Magyarországon minden feltétel adott egy MVNO-szolgáltatás beindításához: a szabályok nem tiltják, az ország mobil-hangszolgáltatások szempontjából teljesen lefedett, egy lakosra már átlagosan több mint egy előfizetés jut. (Így egy új cég belépése élénkíthetné a "beállt" versenyt.) Ráadásul léteznek a virtuális mobilszolgáltatás iránt érdeklődő cégek is. Hogy ennek ellenére mégsem indult még el itthon MVNO-vállalkozás, annak több oka van a GTS-Datanet ügyvezetője szerint.
Van-e valódi verseny?
Egyrészt a mobilszolgáltatók félnek az igazi versenytől, amit az is mutat, hogy a piaci részesedési adatok nem nagyon változtak az utóbbi időben. Másrészt a kormányzatnak nem érdeke egy MVNO-cég megjelenése, mert akkor nem tudná jó pénzért eladni a még "talonban lévő" negyedik mobilszolgáltatási jogot (licencet).
Marchart Pál, a Vodafone távközléspolitikai igazgatója viszont úgy látja, hogy a potenciális szolgáltatók rosszul közelítik meg a virtuális mobilszolgáltatás kérdését.
"A magyar árak elmaradnak az uniós átlagártól, ezen a területen már nem nagyon van hova lemenni. Csak egy innovatív, hozzáadott értékkel bíró szolgáltatással lehetne megjelenni a piacon" - fogalmazott Marchart Pál. Az is hajtóerő lehet, ha egy cég jó márkanévvel rendelkezik, és ezt kívánja tovább erősíteni saját virtuális mobilszolgáltatással, mint ahogy a Tesco teszi az Egyesült Királyságban - tette hozzá.
Beállt a mobilpiac
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) már többször megvizsgálta, van-e szükség beavatkozásra a mobilszolgáltatók piacán, ám minden alkalommal azt állapították meg, hogy nincs ilyesmire szükség - mondta Bárányné Dr. Sülle Gabriella, a Magyar Telekom mobil üzletágának távközléspolitikai és szabályozási igazgatója. Véleménye szerint ez is mutatja, hogy a mobilpiacon valódi verseny zajlik.
A Vodafone szakértője ehhez hozzátette, hogy tudomása szerint az Európai Unió hivatalai is arra készülnek, hogy az uniós szabályozásból kiveszik azt a passzust, ami szerint a hálózattal rendelkező szolgáltatóknak hozzáférést kell biztosítaniuk rendszereikhez a kisebb MVNO-cégek számára.
Több elemzőcég kutatásainak eredményei is azt mutatják, hogy a magyar mobilpiac beállt - tette hozzá az elhangzottakhoz Zsembery György, a HTCC csoport marketing-igazgatóhelyettese. Véleménye szerint is a hozzáadott-értéket képviselő szolgáltatások bevezetésével lehetne életképes MVNO-szolgáltatást beindítani.
Egyelőre nem indul MVNO
Megemlítette, hogy az üzleti felhasználóknak kialakított szolgáltatás működőképes lehet. Már csak azért is, mert egy vállalatnál megkönnyíti az ügyvitelt, ha egy helyről kapnak számlát a kommunikációs szolgáltatásokért.
Hozzátette ugyanakor: a GTS-Datanet ügyvezető igazgatójával ellentétben nem tartaná jó ötletnek, ha törvényben köteleznék a nagy szolgáltatókat hálózatuk kapacitásainak átengedésére. Nyugat-európai példák is bizonyítják, hogy csak a maguktól, a kölcsönös üzleti haszon érdekében létrejövő MVNO-együttműködések sikeresek hosszútávon.
Zsembery György megismételte azt, amit lapunknak már korábban mondtak a HTCC-csoportnál: a virtuális mobilszolgáltatás beindítása csak az egyik lehetőség a sok közül. Hiszen Magyarországon van még egy fel nem használt mobillicenc, amit meg lehet vásárolni és saját hálózatot is lehet építeni.
A vita végén mindenesetre elhangzott az a kijelentés, hogy Magyarországon egyelőre nem indul virtuális mobilszolgáltatás. A résztvevők közül senki sem állította ennek ellenkezőjét.
L. Nagy Gábor
Menedzsment Fórum