4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A gazdasági válság idején különösen fontos lenne, hogy a vezetők jól kezeljék, illetve megelőzzék a konfliktusokat. Márpedig egy nemrég nyilvánosságra hozott felmérés szerint a főnökök kétharmada konfliktuskerülő, a magyar menedzserek pedig az átlagnál is rosszabbak a nézeteltérések tisztázásában. Mfor.hu háttér.

Rossz konfliktusmegoldók a főnökök

Konfliktusok - köztük gazdaságiak - mindig is voltak és lesznek, de nem mindegy, mennyi időt, energiát és pénzt pazarlunk azok megoldására - hívta fel a figyelmet Fürjes Balázs, az Invitel Zrt. szabályozási igazgatója a napokban megtartott A sikeres vezető című konferencia egyik előadásában.

A cégvezetők többsége nagy erőforrásokat pazarol a nézeteltérések kezelésére, pedig  a konfliktuskezelés olyan készség, ami tanulható. Aki ezt felismeri, óriási károkat kerülhet el vállalata életében, hiszen tudjuk, hogy a bizonytalanság milyen rossz hatással van az üzleti életre. Ezt támasztja alá, hogy - becslések szerint - a gazdasági perek évente összességében mintegy tízmilliárd forint veszteséget jelentenek a hazai társaságoknak.

Emellett a kiesett munkaidő és a teljesítmény elvesztése további húsz milliárd forintjába kerül a cégeknek. Ez az összeg még inkább elképesztőnek tűnik, ha belegondolunk, hogy csak egy részük indokolt és elkerülhetetlen.

Nem is gondolnánk, hogy a konfliktusok mennyi időt vesznek el: a vezetők munkaidejük 20-40 százalékát fordítják ezek megoldására. Ráadásul egy felmérés szerint a felsővezetők négyszer annyi időt szánnak erre, mint a jogi osztály.

Kerülik a konfliktusokat

Már csak azért is érdemes a menedzsereknek képeztetniük magukat annak érdekében, hogy gyorsan és hatékonyan tudják rendezni a konfliktusokat, mert nagy részük a jelek szerint nem szeret ezekkel foglalkozni. Egy kutatás szerint ugyanis a vezetők kétharmada konfliktuskerülő, és egyharmada inkább "leugrik ejtőernyővel", minthogy felhozza kollégája negatív teljesítményét.

Ráadásul a magyar kultúra még kevésbé támogatja a konfliktuskeresést, illetve a nyílt és őszinte párbeszédet. Egyéni érdekeket követő, széthúzó társadalom vagyunk, amit az is bizonyít, hogy egy nemzetközi felmérés szerint - amely során több mint hatvan országban vizsgálódtak - a társadalmi együttműködést illetően csak az utolsó előtti helyet sikerült elfoglalni. Márpedig az együttműködés hiánya a gazdasági és társadalmi fejlődés elégtelenségének egyik alapproblémája.

Ugyanakkor azt is jó látni, hogy a konfliktusokat nem megszüntetni kell (hiszen azok újabb és újabb formában mindig felmerülnek majd), hanem meg kell tanulni hatékonyan kezelni azokat. Ehhez esetleg szükséges külső szakértő bevonása is.

Tanulni kell a viták kezelését

A jó hír, hogy ez tanulható; szakaszai a felkészülés (érzelmileg el kell távolodni, és időt kell hagyni a sértett feleknek), a bizalom építése (át kell gondolni, milyen engedményeket tehetünk), a megoldáskeresés, az elfogadás segítése és a fejlődés.

Ne feledjük, hogy mások segítségét is kérhetjük, akik semleges szereplőként, kívülről tudják szemlélni a nézeteltérést. Akár hívhatunk egy barátot vagy ismerőst is, aki figyel és visszajelzést ad, és talán már ezzel is közelebb vezethet minket a megoldáshoz.

Jó ötlet lehet egy olyan ügyvédet keresni, aki nem a peresítésben érdekelt, vagy kérjünk fel egy tárgyalási és konfliktuskezelési tanácsadót. Magyarországon még viszonylag kevesen veszik igénybe a mediátor (közvetítő) segítségét, pedig ez is megfelelő módszer lehet, hogy elkerüljük a bíróságot, és ezáltal kevesebb költségbe kerüljön az ilyen ügyek rendezése. Utóbbi egyébként a cégek visszajelzései szerint rendkívül hatékony szokott lenni, 60-80 százalékban sikeresen végződik a konfliktusok megoldása.

De még jobb lenne, ha megelőznénk a bajt, és többet törődnénk üzleti kapcsolataink "egészségével". Az emberek többsége rájött, hogy a wellness jobb, mint orvoshoz fordulni. Az üzleti életben viszont még kevesen ismerték fel, hogy a business wellnesszel a bajok nagy része elkerülhető – összegezte tapasztalatait Fürjes Balázs.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!