Az újautó-piac 20 százalékos növekedése mellett olyan mennyiségű öreg import-kocsi árasztotta el a hazai piacot tavaly, hogy tovább emelkedett az állomány életkora és elérte a 13,4 évet.
A márkák között mindössze 4 olyan van, amelyből átlagosan még 10 év alattiak futnak Magyarországon. Ennek oka ugyanakkor nem a vásárlók anyagi lehetőségében keresendő, hanem hogy viszonylag későn kezdték el termékeikkel elárasztani a magyar piacot, vagy nevet váltottak, így az autóknak még „nem volt idejük megöregedni”. Ilyen a két koreai gyártó, a Kia és a Hyundai, a Dacia, illetve a Daewoo utódjaként futó Chevrolet, amely nem mellesleg ki is vonul Európából.
A 3 német prémiumgyártó közül a BMW-k a legfiatalabbak a maguk 12,3 évével, az Audik 13,7, a Mercedesek pedig 14,7 évesek. A Volvók (11,1) ehhez képest egész fiatalok.
A tömeggyártók esetében a Ford tulajdonosok vannak a legjobb helyzetben, autóik 11,7 évesek. Az Opelek viszont 13,8, a VW-k pedig 14,8-ik születésnapjukat ünnepelték tavaly. A VW-csoporthoz tartozó Skoda, amelynek középkategóriása vezeti az újautó-eladások modell szintű toplistáját 11,6 éves, a Seat pedig 12,4.
A franciák közül a Citroen a legifjabb 11,9 évvel, őt a Peugeot követi 12,2, majd pedig a Renault 12,5-ös átlagéletkorral.
A legfiatalabb japán a nagyobbak közül a Toyota (10,9), őt a Nissan (11,6), a Honda (11,9), Mazda (12,8) és a Mitsubishi (15) követi. A speciális helyzetben lévő Suzuki tavaly 12,5 éven állt.
Mindössze egyetlen olyan márka volt, amely fiatalodott, ez pedig a Dacia 1,3 évvel.
A öregedési rekorder pedig - nem számolva a keleti kocsikkal, a már nem létező Daewoo-val és a kivonuló Chevrolettel – a Suzuki volt. Ez nem meglepő, hiszen a márka eladásait a frank alapú hitelek katalizálták, a válság óta viszont nem nagyon kap utánpótlást a „mi autónk”.
mfor.hu