A tavalyi év fordulópontot hozott a televíziós piacon: 2007-ben indult be az igazi verseny. Minden társaság akciókkal próbált nagyobb részesedést szerezni, miközben megállt a kábeltévés előfizetők számának növekedése.
Sőt, némi visszaesés is mutatkozott: a piacvezető UPC-nek szeptember végén 707 ezer előfizetője volt, míg egy évvel korábban 720 ezer - nyilatkozta nemrég az MTI-nek Szűcs László, a UPC sajtókapcsolati igazgatója.
A szolgáltatók közötti verseny ezért az idén tovább erősödik. A kábeltévés cégek az idei becsült inflációval megegyező mértékben, mintegy négy-öt százalékkal emelik díjaikat. Vannak olyan szolgáltatások is, mint például a UPC magyar nyelvű tévécsatornákat tartalmazó Hazai díjcsomagja, aminek az ára egyelőre nem nő.
A másik két legnagyobb szolgáltatónál, a Fibernetnél és a T-Kábelnél kérdésünkre elmondták: a szokásosnál kisebb mértékű emeléssel természetesen az éleződő versenyre kívántak reagálni.
Terjed a digitális szolgáltatás
A verseny miatt kieső bevételeiket természetesen pótolni kívánják a kábelcégek, ez látszik abból is, hogy nyilatkozataik szerint nagy hangsúlyt fektetnek idén a digitális kábeltévézés elterjesztésére. Az ilyen típusú szolgáltatással ugyanis jobb képminőséget lehet elérni, ráadásul a modern tévézés lehetőségei is megnyílnak az ügyfelek előtt (digitális műsorújság, az adások rögzítése és visszajátszása, online videótéka).
A kiegészítő szolgáltatások bevezetése a cégek szerint új előfizetőket is átcsábíthat hozzájuk. Néhány extra-szolgáltatásért ráadásul pluszpénzt is kérnek, ami szintén kompenzálhatja a konkurenciaharc miatt kieső bevételeket.
Magyarországon digitális kábeltévézéssel először a T-Kábel próbálkozott. Náluk 2005 óta elérhető ez a szolgáltatás. Az induláskor még csak tematikus minicsomagokat kínált a cég, amit egy - hagyományos módon sugárzott - alapcsomag mellé lehetett választani. Ezzel elsősorban az alapkínálaton felüli extra csatornák és műsorok iránt érdeklődő, a "digitális életmód" iránt leginkább nyitott rétegeket célozta meg a vállalat.
2006 végétől és a tavalyi év elejétől azonban már szinte a cég teljes csatornakínálata elérhető digitálisan. (A tavalyi év novemberétől vidéken, Békés és Csongrád megyében is élnek ilyen csomagok.) A T-Kábel 313 ezer ügyfeléből negyvenezren fizetnek elő a digitális csomagra, és a cég dolgozik azon, hogy még szélesebb rétegek számára is népszerűvé váljon a modern televíziózás - mondta az mfor.hu-nak Bodnár Brigitta, a T-Kábel marketing menedzsere.
A társaság digitális kínálatában jelenleg 96 különböző csatorna szerepel. Az idei év népszerű szolgáltatásának szánják a HD (High Definition) adáshoz szükséges berendezések (Set Top Bokszok) bevezetését. Ez azoknak lehet elsősorban hasznos, akik idén karácsonyra HD képes plazmatévével lepték meg magukat, viszont ilyen minőségű adásokat eddig nem tudtak fogni.
A HD tévékészülékeken a pekingi olimpia magyar nyelvű közvetítéseit sugárzó csatorna (mHD) is fogható lesz, sőt a beépített adásfelvevő rendszernek köszönhetően nem kell amiatt izgulnunk, hogy lemaradunk valamiről. Az árakról szólva a T-Kábelnél azt mondták, hogy "szinte a teljes hagyományos kínálat elérhető digitálisan is, változatlan vagy csak kis mértékben magasabb havidíjak mellett."
Népszerűek a minicsomagok
A Fibernet tavaly decemberben indította el digitális kábelszolgáltatását, és - hasonlóan a T-Kábel mostani üzletpolitikájához - tömegesen szeretné elterjeszteni azt. Amellett, hogy ezekben a csomagokban sokkal több csatornát tudnak kínálni, az előfizetők itt is választhatnak pluszban minicsomagokat hagyományos kábelszolgáltatásuk mellé. "Sok előfizetőnk - érdeklődésének megfelelően - csak ismeretterjesztő televíziós csatornákat, esetleg csak sport csatornákat nézne. Az alapcsomagunk mellé vásárolható mini csomagok négy-nyolc tematikus csatornát tartalmaznak, egyes műfajokhoz, érdeklődési körhöz kapcsolódóan" - magyarázta lapunknak Hutkay László, a Fibernet márka és termék-igazgatója. Véleménye szerint így már nemcsak egy szűk réteg számára lesz érdekes és elérhető a digitális tévézés.
A UPC is arra játszik, hogy széles körben terjeszti el a digitalizációt. Ahhoz képest, hogy piacvezető cégről van szó, náluk - a két legnagyobb versenytárssal ellentétben - az új szolgáltatás bevezetése csak idén tavasszal indul Budapesten és négy vidéki nagyvárosban.
"Az analóg csomagok és csatornák nagy része továbbra is megmarad, így az alacsonyabb díjú Hazai és Alap csomagok változatlanul elérhetőek lesznek az árérzékeny fogyasztók számára" - mondta lapunknak Szűcs László, a cég sajtókapcsolati igazgatója. Nagy dobásnak szánják viszont, hogy a UPC Családi csomag digitális változatát gyakorlatilag a mai árszinten kinálják majd, és külön dij nélkül biztosítanak hozzá vevőkészüléket.
A digitális családi csomagban ráadásul több csatorna lesz, mint az analóg "kistestvérében", sőt tartozik majd hozzá három nagyfelbontású (HD) adás is. A UPC a HD adásokat sem a külön előfizethető prémium csomagba helyezi, tehát az alapdíjért cserébe kapják a szolgáltatást az ügyfelek. A vevőkészülékért viszont - a UPC ígérete szerint alacsony - havidijat kell majd fizetni.
L. Nagy Gábor
Menedzsment Fórum