A hét százalékos átlagot a legnagyobb forgalmú tíz kategória közül – értékben - a sajt, kávé, szeletes csokoládé, étolaj és száraz tészta mutatói haladják meg. Átlag alatt emelkedett a húskészítmény, sör, szénsavas üdítőital, ásványvíz és gyümölcslé bolti eladása, a top 10 közül.
A húskészítmények kiskereskedelmi forgalma Magyarországon kiemelkedik a Nielsen által mért kategóriák közül: fél év eladásai értékben megközelítik a 95 milliárd forintot. Mennyiségben kettő, értékben három százalékkal bővült a bolti forgalom.
A rangsorban utána következő sör féléves piacmérete a kiskereskedelemben 65 milliárd forint felett jár, és a tavalyi első félév után idén három százalékkal emelkedett. Mennyiségben viszont négy százalékkal csökkent az értékesítés, áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben.
Inflációt meghaladó drágulás
A változások megítélésénél célszerű figyelembe venni: amíg az infláció az idei első hét hónap során hét százalék volt Magyarországon, addig az élelmiszerek ára átlagosan 13 százalékkal emelkedett, múlt év január-júliushoz képest.
A top 10-be tartozó többi kategória – értékben mért - kiskereskedelmi forgalmában a növekedés mértéke: étolaj (44 százalék), tészta (23), szeletes csokoládé (14), kávé (8), szénsavas üdítőital és gyümölcslé (3-3), ásványvíz (2).
Ugyanakkor a többi élelmiszerkategória közül figyelemre méltóan, értékben 20 százalékot meghaladó ütemben emelkedett Magyarországon, idén az első félévben többek között a kenhető tejtermékek, energia- és sportitalok, piskóta, valamint natúr joghurt kiskereskedelmi forgalma. A natúr joghurtnál 21 százalékos forintban mért növekedés mellett, mennyiségben plusz öt százalékot regisztrált a Nielsen.
Mennyiségben a top 10 kategória közül a kiskereskedelmi forgalom a húskészítmények mellett szeletes csokoládéból nyolc százalékkal emelkedett fél év alatt, az előző hasonló időszakhoz képest. A Nielsen 16 százalékos csökkenést regisztrált étolajnál, 2-5 százalék közöttit pedig az említett sör és sajt mellett a következőknél: kávé, gyümölcslé, szénsavas üdítőital és ásványvíz.
Szupermarket, diszkont, hagyományos boltok
A szupermarket piaci részesedése meghaladja a 12 százalékot, többek közt a következő kategóriáknál: húskészítmény, sajt, gyümölcsjoghurt és táblás csokoládé. A diszkont piaci részesedése 23 százaléknál magasabb például a következőknél: ásványvíz, étolaj, jégkrém, édes keksz és kutyaeledel.
A magyar tulajdonban lévő láncok mutatója 33 százalék feletti az alábbi nagyobb kategóriáknál: tejföl, tészta, cukorka és szeletes csokoládé.
Az önálló hagyományos boltok piaci részaránya meghaladja a 20 százalékot többek között sörnél, szénsavas üdítőitalnál, szeletes csokoládénál és rágóguminál.