3p

Összességében hét százalékkal emelkedtek a Nielsen piackutató intézet által mért 90 élelmiszerkategória értékben mért bolti eladásai idén február-júliusban, a tavalyi év hasonló időszakához képest.

A hét százalékos átlagot a legnagyobb forgalmú tíz kategória közül – értékben - a sajt, kávé, szeletes csokoládé, étolaj és száraz tészta mutatói haladják meg. Átlag alatt emelkedett a húskészítmény, sör, szénsavas üdítőital, ásványvíz és gyümölcslé bolti eladása, a top 10 közül.

A húskészítmények kiskereskedelmi forgalma Magyarországon kiemelkedik a Nielsen által mért kategóriák közül: fél év eladásai értékben megközelítik a 95 milliárd forintot. Mennyiségben kettő, értékben három százalékkal bővült a bolti forgalom.

A rangsorban utána következő sör féléves piacmérete a kiskereskedelemben 65 milliárd forint felett jár, és a tavalyi első félév után idén három százalékkal emelkedett. Mennyiségben viszont négy százalékkal csökkent az értékesítés, áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben.

Inflációt meghaladó drágulás

A változások megítélésénél célszerű figyelembe venni: amíg az infláció az idei első hét hónap során hét százalék volt Magyarországon, addig az élelmiszerek ára átlagosan 13 százalékkal emelkedett, múlt év január-júliushoz képest.

A top 10-be tartozó többi kategória – értékben mért - kiskereskedelmi forgalmában a növekedés mértéke: étolaj (44 százalék), tészta (23), szeletes csokoládé (14), kávé (8), szénsavas üdítőital és gyümölcslé (3-3), ásványvíz (2).

Ugyanakkor a többi élelmiszerkategória közül figyelemre méltóan, értékben 20 százalékot meghaladó ütemben emelkedett Magyarországon, idén az első félévben többek között a kenhető tejtermékek, energia- és sportitalok, piskóta, valamint natúr joghurt kiskereskedelmi forgalma. A natúr joghurtnál 21 százalékos forintban mért növekedés mellett, mennyiségben plusz öt százalékot regisztrált a Nielsen.

Mennyiségben a top 10 kategória közül a kiskereskedelmi forgalom a húskészítmények mellett szeletes csokoládéból nyolc százalékkal emelkedett fél év alatt, az előző hasonló időszakhoz képest. A Nielsen 16 százalékos csökkenést regisztrált étolajnál, 2-5 százalék közöttit pedig az említett sör és sajt mellett a következőknél: kávé, gyümölcslé, szénsavas üdítőital és ásványvíz.

Szupermarket, diszkont, hagyományos boltok

A szupermarket piaci részesedése meghaladja a 12 százalékot, többek közt a következő kategóriáknál: húskészítmény, sajt, gyümölcsjoghurt és táblás csokoládé. A diszkont piaci részesedése 23 százaléknál magasabb például a következőknél: ásványvíz, étolaj, jégkrém, édes keksz és kutyaeledel.

A magyar tulajdonban lévő láncok mutatója 33 százalék feletti az alábbi nagyobb kategóriáknál: tejföl, tészta, cukorka és szeletes csokoládé.

Az önálló hagyományos boltok piaci részaránya meghaladja a 20 százalékot többek között sörnél, szénsavas üdítőitalnál, szeletes csokoládénál és rágóguminál.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!