Mivel nem írunk le olyan mondatokat, hogy "az idei évet áttörésként értékelhetik mind a mobilszolgáltatók, mind a készülékgyártók", ezért csak azt mondjuk: a mobilinternet láthatóan már nem jelentett világra szóló újdonságot a Mobilshow-n hétfő kora délután kószáló középiskolás tömegeknek.
A T-Mobile és a Pannon dizájnos laptopos standjánál finoman szólva sem tolongtak, ami talán azt jelentheti, hogy a legfiatalabbaknak már hétköznapi élmény a vezeték nélküli, akár mobilos internetezés.
Pörgős játék
Ottjártunkkor a legnépszerűbb látványosságnak természetesen egy első ránézésre teljesen értelmetlen "fejlesztés" bizonyult: a mobilpörgető. A jól hangzó mobilspinner standjánál dolgozó fiatal srácokhoz folyamatosan érkeztek a tizenévesek, hogy élőben is megtekinthessék azt, amit eddig csak a Youtube-on, vagy bármely más videómegosztón láttak.
A mobilpörgető gyártója most egy egész kavalkádot hozott a Mobilshow-ra: az alapmodell mellett volt ott Swarowski-kristályos, cégemblémás, króm és mattszínű modell is. A legolcsóbb darab egyébként ezerötszáz forintba kerül, ami nem tűnt megfizethetetlennek a fiúk-lányok számára. Az őket kísérő tanerőnek tehát hamarosan hozzá kell szoknia az órákon felhangzó, mobilpörgetés okozta jellegzetes surrogó hanghoz.
A standon tartózkodó hölgy mutatott még egy-két érdekes készüléket, amik - hasonlóan a Z-8-ashoz - még nincsenek a piacon. Szerinte is a banántelefon kerül majd a legtöbbe, hiszen "ezt a dizájnt meg kell fizetni".
Piaci bevezetés
A kiállítók legtöbbje egyébként biztosra ment: a bemutatott vadonatúj telefonok többsége decemberre már a boltokban lesz, tehát a Mobilshow jó alkalmat teremtett a cégeknek egy kis előzetes reklámkampányra. A szokásosnak mondható szolgáltatások - Bluetooth, kamera, 3G - és a Sony Ericsson új Walkman és Cíbershot mobiljain kívül eget rengető XX. századi készüléket nem lehetett látni. "Többet egy ilyen kiállítástól nem is lehet várni, senki sem itt rukkol elő a legújabb ötleteivel. Itt már mindenki a vásárlókért küzd" - mondta a Sony Ericsson standjának egyik munkatársa.
Jövőbe mutató újdonságokat jószerivel csak a kis területen működtethető mobiltelefonos szolgáltatások készítői mutattak be. Így lehetett hallani Bluetooth marketingről szóló előadást, bemutatkozott az úgynevezett StolPan-projekt és a Budapesti Műszaki Egyetem Mobil Innovációs Központja is.
Innováció a szolgáltatásokban
A bluetooth marketing lényege, hogy a technológia segítségével olyan személyre szabott üzeneteket lehet küldeni a telefonra, amelyekkel közvetlenül is megszólítható például egy reklámplakát előtt álló érdeklődő. A StolPan-projekt keretében olyan szolgáltatások kifejlesztésén dolgozik egy vállalatokból, egyetemekből és felhasználói csoportokból létrejött európai konzorcium, amelyek segítségével például kártyás fizetésnél, tömegközlekedési jegyek használatánál, beléptetési rendszereknél könnyíthető meg a felhasználók élete. A tranzakcióban résztvevő eszközöket, például a mobiltelefonokat elegendő csak kis távolságra (kevesebb mint 10 centiméter) közelíteni egymáshoz, és így használhatók fizetésre, azonosításra.
A Mobil Innovációs Központ egy hasonló alkalmazást mutatott be, amely a kis területen történő helymeghatározásra alkalmas: egy mobilfrekvenciát használó készülék segítségével könnyen megtudhatjuk, hol hagytuk az autónkat egy nagyobb bevásárlóközpont parkolójában. Utóbbi fejlesztés raktározási és kórházi célokra is kiválóan használható: ha például egy sürgős műtéthez orvosra van szükség, a készülék "megmondja", ki van a legközelebb.
A Mobilshow egyik legérdekesebb része azonban a történeti jellegű kiállítás volt. Az ősidőkből bemutattak például egy Nokia "téglatelefont" is, ami olyasmit tudott, amit a mai telefonok már nem: mérete és súlya miatt kisebb szögek falba verésére is lehetett használni. Én legalábbis láttam már olyan embert, aki így tett...
L. Nagy GáborMenedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok: Már a lakosság felének kínál mobilinternetet a T-Mobile Indiai mobilhálózatot épít az Ericsson Egyre több vírus támadja a mobilokat