5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jövőbe mutató technológiákból keveset, a hamarosan boltokba kerülő termékekből annál többet láthatnak a szeptember 9-11. között megrendezett Mobilshow látogatói a Hungexpo Budapesti Vásárközpontban. Persze az igazság az, hogy az izgalmas technológiák nem is annyira érdeklik az embereket: szinte mindenki a "szép" telefonokat nézegette. Mfor.hu tudósítás.

Mutatós Mobilshow

Mivel nem írunk le olyan mondatokat, hogy "az idei évet áttörésként értékelhetik mind a mobilszolgáltatók, mind a készülékgyártók", ezért csak azt mondjuk: a mobilinternet láthatóan már nem jelentett világra szóló újdonságot a Mobilshow-n hétfő kora délután kószáló középiskolás tömegeknek.

A T-Mobile és a Pannon dizájnos laptopos standjánál finoman szólva sem tolongtak, ami talán azt jelentheti, hogy a legfiatalabbaknak már hétköznapi élmény a vezeték nélküli, akár mobilos internetezés.

Pörgős játék

Ottjártunkkor a legnépszerűbb látványosságnak természetesen egy első ránézésre teljesen értelmetlen "fejlesztés" bizonyult: a mobilpörgető. A jól hangzó mobilspinner standjánál dolgozó fiatal srácokhoz folyamatosan érkeztek a tizenévesek, hogy élőben is megtekinthessék azt, amit eddig csak a Youtube-on, vagy bármely más videómegosztón láttak.

Az ismertetőben magyar találmánynak mondott pörgetőszerkezetről ugyanis korábban vicces reklámfilmek jelentek meg az interneten. Az egyiken egy srác egy bárpultnál olyan ügyesen pörgeti ujján a mobilját, hogy a lányok szeme egyből megakad a dolgon.

A mobilpörgető gyártója most egy egész kavalkádot hozott a Mobilshow-ra: az alapmodell mellett volt ott Swarowski-kristályos, cégemblémás, króm és mattszínű modell is. A legolcsóbb darab egyébként ezerötszáz forintba kerül, ami nem tűnt megfizethetetlennek a fiúk-lányok számára. Az őket kísérő tanerőnek tehát hamarosan hozzá kell szoknia az órákon felhangzó, mobilpörgetés okozta jellegzetes surrogó hanghoz.

A telefonos pultoknál is kiderült: a jövő - és némileg a jelen - vásárlóerejét az innovatív szövegbeviteli megoldások helyett jobban érdekli egy-egy telefon dizájnja. A Motorola standjánál például mutattak olyan telefont (Motorola Z-8), ami állítólag banánformájú. Mi ezt készséggel elhittük, főleg, hogy az amúgy fekete készüléken halványzöld csíkok voltak hivatva erősíteni a déligyümölcs-jelleget.

A standon tartózkodó hölgy mutatott még egy-két érdekes készüléket, amik - hasonlóan a Z-8-ashoz - még nincsenek a piacon. Szerinte is a banántelefon kerül majd a legtöbbe, hiszen "ezt a dizájnt meg kell fizetni".

Piaci bevezetés

A kiállítók legtöbbje egyébként biztosra ment: a bemutatott vadonatúj telefonok többsége decemberre már a boltokban lesz, tehát a Mobilshow jó alkalmat teremtett a cégeknek egy kis előzetes reklámkampányra. A szokásosnak mondható szolgáltatások - Bluetooth, kamera, 3G - és a Sony Ericsson új Walkman és Cíbershot mobiljain kívül eget rengető XX. századi készüléket nem lehetett látni. "Többet egy ilyen kiállítástól nem is lehet várni, senki sem itt rukkol elő a legújabb ötleteivel. Itt már mindenki a vásárlókért küzd" - mondta a Sony Ericsson standjának egyik munkatársa.

Jövőbe mutató újdonságokat jószerivel csak a kis területen működtethető mobiltelefonos szolgáltatások készítői mutattak be. Így lehetett hallani Bluetooth marketingről szóló előadást, bemutatkozott az úgynevezett StolPan-projekt és a Budapesti Műszaki Egyetem Mobil Innovációs Központja is.

Innováció a szolgáltatásokban

A bluetooth marketing lényege, hogy a technológia segítségével olyan személyre szabott üzeneteket lehet küldeni a telefonra, amelyekkel közvetlenül is megszólítható például egy reklámplakát előtt álló érdeklődő. A StolPan-projekt keretében olyan szolgáltatások kifejlesztésén dolgozik egy vállalatokból, egyetemekből és felhasználói csoportokból létrejött európai konzorcium, amelyek segítségével például kártyás fizetésnél, tömegközlekedési jegyek használatánál, beléptetési rendszereknél könnyíthető meg a felhasználók élete. A tranzakcióban résztvevő eszközöket, például a mobiltelefonokat elegendő csak kis távolságra (kevesebb mint 10 centiméter) közelíteni egymáshoz, és így használhatók fizetésre, azonosításra.

A Mobil Innovációs Központ egy hasonló alkalmazást mutatott be, amely a kis területen történő helymeghatározásra alkalmas: egy mobilfrekvenciát használó készülék segítségével könnyen megtudhatjuk, hol hagytuk az autónkat egy nagyobb bevásárlóközpont parkolójában. Utóbbi fejlesztés raktározási és kórházi célokra is kiválóan használható: ha például egy sürgős műtéthez orvosra van szükség, a készülék "megmondja", ki van a legközelebb.

A Mobilshow egyik legérdekesebb része azonban a történeti jellegű kiállítás volt. Az ősidőkből bemutattak például egy Nokia "téglatelefont" is, ami olyasmit tudott, amit a mai telefonok már nem: mérete és súlya miatt kisebb szögek falba verésére is lehetett használni. Én legalábbis láttam már olyan embert, aki így tett...

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Már a lakosság felének kínál mobilinternetet a T-Mobile Indiai mobilhálózatot épít az Ericsson Egyre több vírus támadja a mobilokat

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!