
Térségünkben az áruszállítás 20-25 százaléka bonyolódik vasúton, míg Nyugat-Európában csak 10-15. A viszonylagos kedvező helyzet azonban mulandó, mert a gazdasági feltételek nálunk is a közútnak kedveznek.
A múlt héten bejelentett helyközi közlekedési reform közel ezer kilométerrel csökkenti a mintegy hétezer kilométernyi hazai vasúti pályaszakasz hosszát. Versenyhátrányt jelent az is, hogy a vasúttársaságok borsos árat fizetnek a pályahasználatért, a közúti fuvarozók hasonló terhe ennél lényegesen kisebb. Különös veszélyt jelentenek a jövőre unióssá váló romániai vasutak, amelyeknek csak Magyarországon át van kitörési lehetőségük a belföldi fuvarozásból - áll a Világgazdaságban.
Az állam segítené a vasúti szállítást
Legkésőbb 2008-ban Magyarországon is bevezetik a használatarányos útdíjat - jelentette be Felsmann Balázs, a gazdasági tárca vasúti felelőse. Felsmann attól sem zárkózott el, hogy a pálya- és az úthasználati díjakon keresztül valamilyen módon az állam a vasút felé terelje a szállíttatókat. A hazai társaságok kedvezőbb helyzetbe hozása a külföldiekkel szemben már nehezebb kérdés. A tisztviselő nem hiszi, hogy a pályahasználati díjat beszedő pályavasút-társaság valaha nyereséges lesz, de az ország fejlődése szempontjából ennél fontosabb, ha a vasúti szállítás megtartásán keresztül élénkül az adott térség gazdasága.