Belyó Pál, a kutatóintézet főigazgatója pénteki sajtótájékoztatóján elmondta: nő azon turisztikai cégek aránya, amelyek fejlődést feltételeznek. A barométer 2005. II. fél évében készült el először, akkor a fejlődést prognosztizálók aránya gyakorlatilag megegyezett a mostanival.
A főigazgató elmondta, hogy felmérésük szerint ismét javuló tendenciát mutat a megkérdezett háztartások üdülésre tervezett kiadása. 2005. II. félévében 199 ezer forintot terveztek üdülésre a családok, majd ez az érték félévről félévre fokozatosan csökkent, 2007. I. félévében 119 ezer forint volt. Az idei év első félévi felmérés adatai szerint a tervezett kiadás átlagos összege 162 ezer forint.
Az intézet szerint 2008-ban a kül- és belföldi vendégforgalom kismértékű növekedésére lehet számítani, várhatóan szolid mértékben javul a turisztikai ágazat teljesítménye, és stabilizálódhat a külgazdasági egyensúlyt javító szerepe. Az idén a háztartások több mint négytizede tervez nyaralást, 73 százalékuk Magyarországon. A belföldi nyaralások várható hossza hét nap.
A szállodaipari vállalkozások konjunktúra indexe az idei első félévben 52,5 százalék, ez 12,5 százalékponttal magasabb az elmúlt félévhez viszonyítva. Az érték az eddigi felmérések alapján a legmagasabb, és azt a szállodai véleményt fejezi ki, hogy a gazdaság egészének helyzete, különösen a turisztikai ágazat, valamint saját vállalkozásuk üzleti lehetősége a következő időszakban javul.
A szállodaipari vállalatok beruházási tervei viszont továbbra is szerények. A turisztikai vállalatok kismértékű létszámbővítést terveznek.
A vendéglátóipari vállalkozások konjunktúra indexe 40,5 százalékot tett ki, ez 4,2 százalékponttal magasabb, mint az elmúlt félévi várakozási mutató volt.
Az éttermek, vendéglátóhelyek beruházási tervei ugyancsak szerények. Új munkaerő alkalmazását 30,8 százalékuk, elbocsátást 23 százalékuk, munkaerő-kölcsönzést 15,4 százalékuk tervez. A következő időszakban az éttermek, vendéglátóhelyek a belföldi és a külföldi vendégek kisszámú növekedését prognosztizálják.
Az utazásszervező és közvetítő vállalatok kedvezőtlenebbül ítélik meg a nemzetgazdaság, a turisztikai ágazat és saját vállalkozásai helyzetét. Ezen cégek konjunktúra indexe az idei első fél évben 40 százalék volt, ami 5,7 százalékponttal alacsonyabb az elmúlt fél évhez képest.