4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ritkán látható akcióval próbál készpénzhez jutni a csődvédelembe menekült SkyEurope, amely minden második utasának ingyenjegyet kínál. A szlovák diszkont légitársaság súlyos likviditási nehézségeit jelzi, hogy a héten újabb repülőtér tartóztatta fel járatait lejárt adósságai miatt. A cég szóvivője szerint a tartozást a pénteki határidőig rendezni fogják, így a gépek felszállhatnak – kérdés, hisznek-e még neki a pénzüket féltő utasok.

Őrült akcióval próbál készpénzre szert tenni a csődvédelem alatt álló SkyEurope: a magyar piac egykor vezető fapadosánál minden második jegy ingyenes – még az adókat és illetékeket is a légitársaság fizeti. Ehhez minimum kettő, maximum nyolc jegyet kell foglalnia egy személynek a cég bármely járatára.

Az akció a szeptember és december közötti járatokra érvényes, és elvileg csütörtökig tart. Néhány hete már hirdetett hasonló promóciókat a cég, a mostani tehát ezek újraélesztésének tekinthető.

A tartozások rendezését ígéri a SkyEurope

Az egyelőre kérdés, bíznak-e az utasok még annyira a vállalatban, hogy belemenjenek a kétségkívül vonzó ajánlatba. A csődvédelembe menekült, túlélésért küzdő cég járatait ugyanis egyre-másra "stoppolják" az európai repülőterek. Június végén Bukarestben, Szófiában és Párizsban tartóztatták fel a gépeket rendezetlen adósságok miatt, kedden pedig a Bécs-Schwechat repülőtérről nem szállhatott fel egy ideig hat járat hasonló okokból. A Szalonikibe, Nizzába, Burgaszba, Athénba, Amszterdamba és Barcelonába tartó gépek mintegy nyolcszáz utasának több órát kellett várakoznia, végül azonban útnak indulhattak.

A repülőtér a légitársaságnak nyújtott szolgáltatást azzal a feltétellel állította helyre, hogy pénteken délután három óráig rendezi a vele szemben fennálló tartozásait. "Garantáljuk, hogy a SkyEurope fizetni fog a bécsi repülőtérnek" - reagált a történtekre szerdán az Ö1 osztrák rádióban Ronald Schranz, a kifizetés pontos idejét azonban nem közölte. A légitársaság szóvivője szerint a járatok biztonságban vannak, és februárig nyugodtan lehet jegyet foglalni rájuk. Sajtóértesülések szerint a cég összességében mintegy négymillió euróval tartozik a reptérnek.

A szóvivő kiemelte, hogy a cég áthidaló hitelt kapott, egy befektetői csoport pedig 15 millió eurót ígért nekik. Az ötmillió eurós áthidaló hitel valószínűleg a brit Chain Box Technologytól érkezik majd, a SkyEurope-ban jelenleg 9,7 százalékos tulajdonrésszel rendelkező Focus Equity B.V. pedig korábban azt közölte, hogy 16,5 millió euróval kívánja növelni részesedését a légitársaságban. A hollandiai bejegyzésű befektetési társaság azt a feltételt szabta a tőkeinjekcióhoz, hogy a reorganizáció sikeresen befejeződjön.

Az illetékes hatóságok egyébként a közelmúltban 2010. februárig meghosszabbították a társaság működési engedélyét. A tervek szerint a cég idén télen 17 ország 24 városába repül majd összesen 32 járattal.

Az Austro Control is félti a pénzét

Nem a bécsi repülőtér üzemeltetője egyébként az egyetlen osztrák cég, amellyel szemben komoly tartozásokat halmozott fel a SkyEurope. A Der Standard értesülései szerint ugyanis a légikikötő forgalmát irányító Austro Controllal szemben 800 ezer eurós tartozása van, amit még a csődvédelmi eljárás megindulása előtt gyűjtött össze. Ha ezt nem rendezi néhány héten belül, akkor a "torony" nem engedi majd felszállni gépeiket, írja az osztrák lap. Azt egyébként a légitársaság szóvivője is elismerte, hogy a cég "már a kezdetek óta" adóssághegyeket görget maga előtt; ő ebben látja a folyamatos krízis okát.

Mint ismert, a szlovák légitársaság június végén jelentette be, hogy pénzügyi helyzete rendezése érdekében csődvédelmet kér, így mintegy 3 hónapos "türelmi időt" élvezhet.

A SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon. A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét.

Az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő SkyEurope azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!