Őrült akcióval próbál készpénzre szert tenni a csődvédelem alatt álló SkyEurope: a magyar piac egykor vezető fapadosánál minden második jegy ingyenes – még az adókat és illetékeket is a légitársaság fizeti. Ehhez minimum kettő, maximum nyolc jegyet kell foglalnia egy személynek a cég bármely járatára.
Az akció a szeptember és december közötti járatokra érvényes, és elvileg csütörtökig tart. Néhány hete már hirdetett hasonló promóciókat a cég, a mostani tehát ezek újraélesztésének tekinthető.
A tartozások rendezését ígéri a SkyEurope
Az egyelőre kérdés, bíznak-e az utasok még annyira a vállalatban, hogy belemenjenek a kétségkívül vonzó ajánlatba. A csődvédelembe menekült, túlélésért küzdő cég járatait ugyanis egyre-másra "stoppolják" az európai repülőterek. Június végén Bukarestben, Szófiában és Párizsban tartóztatták fel a gépeket rendezetlen adósságok miatt, kedden pedig a Bécs-Schwechat repülőtérről nem szállhatott fel egy ideig hat járat hasonló okokból. A Szalonikibe, Nizzába, Burgaszba, Athénba, Amszterdamba és Barcelonába tartó gépek mintegy nyolcszáz utasának több órát kellett várakoznia, végül azonban útnak indulhattak.
A repülőtér a légitársaságnak nyújtott szolgáltatást azzal a feltétellel állította helyre, hogy pénteken délután három óráig rendezi a vele szemben fennálló tartozásait. "Garantáljuk, hogy a SkyEurope fizetni fog a bécsi repülőtérnek" - reagált a történtekre szerdán az Ö1 osztrák rádióban Ronald Schranz, a kifizetés pontos idejét azonban nem közölte. A légitársaság szóvivője szerint a járatok biztonságban vannak, és februárig nyugodtan lehet jegyet foglalni rájuk. Sajtóértesülések szerint a cég összességében mintegy négymillió euróval tartozik a reptérnek.
A szóvivő kiemelte, hogy a cég áthidaló hitelt kapott, egy befektetői csoport pedig 15 millió eurót ígért nekik. Az ötmillió eurós áthidaló hitel valószínűleg a brit Chain Box Technologytól érkezik majd, a SkyEurope-ban jelenleg 9,7 százalékos tulajdonrésszel rendelkező Focus Equity B.V. pedig korábban azt közölte, hogy 16,5 millió euróval kívánja növelni részesedését a légitársaságban. A hollandiai bejegyzésű befektetési társaság azt a feltételt szabta a tőkeinjekcióhoz, hogy a reorganizáció sikeresen befejeződjön.
Az illetékes hatóságok egyébként a közelmúltban 2010. februárig meghosszabbították a társaság működési engedélyét. A tervek szerint a cég idén télen 17 ország 24 városába repül majd összesen 32 járattal.
Az Austro Control is félti a pénzét
Nem a bécsi repülőtér üzemeltetője egyébként az egyetlen osztrák cég, amellyel szemben komoly tartozásokat halmozott fel a SkyEurope. A Der Standard értesülései szerint ugyanis a légikikötő forgalmát irányító Austro Controllal szemben 800 ezer eurós tartozása van, amit még a csődvédelmi eljárás megindulása előtt gyűjtött össze. Ha ezt nem rendezi néhány héten belül, akkor a "torony" nem engedi majd felszállni gépeiket, írja az osztrák lap. Azt egyébként a légitársaság szóvivője is elismerte, hogy a cég "már a kezdetek óta" adóssághegyeket görget maga előtt; ő ebben látja a folyamatos krízis okát.
Mint ismert, a szlovák légitársaság június végén jelentette be, hogy pénzügyi helyzete rendezése érdekében csődvédelmet kér, így mintegy 3 hónapos "türelmi időt" élvezhet.
A SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon. A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét.
Az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő SkyEurope azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról.
W. B.
Menedzsment Fórum