3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A GYSEV a 2006. december 10-i vasúti menetrendváltással átveszi a Szombathely-Körmend-Szentgotthárd vasútvonal üzemeltetését a MÁV-tól. A GYSEV vonalhálózata az átvétellel 53 kilométerrel nő, így összesen 287 kilométer hosszú lesz.

Tovább zakatolhatnak a Teknők

A nem villamosított, egyvágányú vonalon jelenleg menetrend szerint naponta 33 személyvonat és négy tehervonat közlekedik. Ács Sándor, a GYSEV vezérigazgató-helyettese az MTI-nek elmondta, hogy szeretnék az 53 kilométeres vonalszakasz felújítása során a felépítményeket úgy megerősíteni, hogy a pálya elbírja a 22,5 tonna tengelynyomást. Villamosítanak és olyan korszerű biztosító berendezéseket telepítenek, amelyek megfelelnek az Európai Unió egységes rendszerének.

Az osztrák állam Szentgotthárd és Graz között villamosítja a vonalat, így a GYSEV fejlesztés révén kialakulna a Bécs-Sopron-Szombathely-Szengotthárd-Graz villamos vonalhálózat. Ez lehetővé tenné a személy- és a teherforgalom bővítését is. Tervek szerint a GYSEV jelenlegi évi 6,2 millió tonna áruforgalma a fejlesztések révén kétmillió tonnával növekszik, és a személyforgalom is bővül.

A GYSEV 2005-ben az osztrák és a magyar vonalrészeken összesen mintegy négymillió utast és 6,2 millió tonna árut szállított. A vállalat konszolidált éves forgalma 28 milliárd forint volt. A GYSEV Zrt. jelenleg 57,4 százalékban a Magyar Köztársaság, 36,4 százalékban az Osztrák Köztársaság és 6,2 százalékban az osztrák Speditions Holding tulajdonában áll.

A MÁV-nak nincs pénze a felújításra

Számításaik szerint a fejlesztés két évig tart és 18 milliárd forintba kerül majd. Mivel Magyarország kiemelt beruházásnak tekinti a projektet, ezért várható, hogy az Európai Unió kohéziós alapja a költségek 85 százalékát finanszírozza. A GYSEV-nél abban is bíznak, hogy a 15 százalékos önrészt az osztrák állam fedezné.

A MÁV tájékoztatása szerint a kezelői jogok átadásának indoka, hogy - mind a személyszállítás, mind az árufuvarozás tekintetében - jelentős belföldi és nemzetközi forgalmat lebonyolító vasútvonal infrastruktúrája felújításra szorul.

A szükséges pályafelújításokra a MÁV Zrt-nek - ismert finanszírozási nehézségei miatt - a közeljövőben nem lesz módja, ugyanakkor a magyar vasúti közlekedés szempontjából fontos és szükséges felújítások nem odázhatók, amelyhez a források a GYSEV Zrt. rendelkezésére állnak. Az átadás-átvétel a vonal menti ingatlanok és eszközök hasznosításával a MÁV Zrt.-t ugyanakkor bevételhez juttatja.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!