A nem villamosított, egyvágányú vonalon jelenleg menetrend szerint naponta 33 személyvonat és négy tehervonat közlekedik. Ács Sándor, a GYSEV vezérigazgató-helyettese az MTI-nek elmondta, hogy szeretnék az 53 kilométeres vonalszakasz felújítása során a felépítményeket úgy megerősíteni, hogy a pálya elbírja a 22,5 tonna tengelynyomást. Villamosítanak és olyan korszerű biztosító berendezéseket telepítenek, amelyek megfelelnek az Európai Unió egységes rendszerének.
Az osztrák állam Szentgotthárd és Graz között villamosítja a vonalat, így a GYSEV fejlesztés révén kialakulna a Bécs-Sopron-Szombathely-Szengotthárd-Graz villamos vonalhálózat. Ez lehetővé tenné a személy- és a teherforgalom bővítését is. Tervek szerint a GYSEV jelenlegi évi 6,2 millió tonna áruforgalma a fejlesztések révén kétmillió tonnával növekszik, és a személyforgalom is bővül.
A GYSEV 2005-ben az osztrák és a magyar vonalrészeken összesen mintegy négymillió utast és 6,2 millió tonna árut szállított. A vállalat konszolidált éves forgalma 28 milliárd forint volt. A GYSEV Zrt. jelenleg 57,4 százalékban a Magyar Köztársaság, 36,4 százalékban az Osztrák Köztársaság és 6,2 százalékban az osztrák Speditions Holding tulajdonában áll.
A MÁV-nak nincs pénze a felújításra
Számításaik szerint a fejlesztés két évig tart és 18 milliárd forintba kerül majd. Mivel Magyarország kiemelt beruházásnak tekinti a projektet, ezért várható, hogy az Európai Unió kohéziós alapja a költségek 85 százalékát finanszírozza. A GYSEV-nél abban is bíznak, hogy a 15 százalékos önrészt az osztrák állam fedezné.
A MÁV tájékoztatása szerint a kezelői jogok átadásának indoka, hogy - mind a személyszállítás, mind az árufuvarozás tekintetében - jelentős belföldi és nemzetközi forgalmat lebonyolító vasútvonal infrastruktúrája felújításra szorul.