A vizsgálatok számos hiányosságot állapítottak meg az alkuszokkal kapcsolatban. Ha a biztosított 30 napot késik a kötelező felelősségbiztosítási díj fizetésével, akkor - a rendelet szerint - megszűnik a szerződése. Ugyanakkor a biztosítók rendre olyan szerződéseket kötöttek az alkuszokkal, hogy azok 45 napos eltéréssel fizethetik be a beszedett díjakat. Így a biztosító nem tudja megállapítani az ügyfél 30 napos késedelmét és törölni sem tudja a szerződést.
Szintén gyakori jogsértés volt, hogy a közvetítő rosszul számolta ki az ügyfél díját. A biztosító - észlelve ezt - korrigálta a tévedést és a kötvényt már az új összeggel küldte ki, de az eltérésről nem értesítette a szerződőt. Jogszerűen a biztosítónak 15 nap alatt kell nyilatkoznia arról, hogy elfogadja-e az ügyfél ajánlatát, ez minden ilyen esetben sérült. (A biztosítónak mindig az ügyfél tesz ajánlatot, akkor is, ha a biztosító blankettáját írja alá, vagy a közvetítő által kiszámolt díjat fogadja el.)
Az igazolásokkal és az átszerződésekkel is voltak problémák
A kártörténeti igazolásokkal is sok gond volt. Az év végi tömeges biztosítóváltások miatt az ügyfeleknek 90 napon belül kell igazolniuk a meglévő bónusz-málusz besorolásukat. Amíg ez nem történik meg, addig a semleges A0 fokozat alapján fizetik a díjat, majd a 90 nap eredménytelen lejártával a legrosszabb málusz fokozatba kerülnek. Ha a 90 napos határidőn belül, vagy azon túl is igazolják a besorolásukat, akkor a díjat - visszamenőleg - a szerint kell megállapítani.
A múlt év végi átszerződések során sok biztosító még decemberben kiadta az - év utolsó napjára keltezett - igazolást, ami nem lehetett valós, hiszen az ügyfél az igazolás kiállítása és az évből hátralévő időben is okozhatott balesetet. Volt biztosító, amely az ügyfél nyilatkozata alapján végezte a besorolást, és a 90 napos határidő elmulasztása után sem sorolta be a legalacsonyabb málusz kategóriába.