6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

"Transzparens rendszert akkor lehet sikerrel működtetni, ha ezt az érintett közeg igényli és elfogadja" – mondta el Szakács Gábor képzési főigazgatóhelyettes a közigazgatásban bevezetett teljesítményértékelési rendszerről (TÉR) egy szakmai konferencián. Mfor.hu beszámoló.

(Mfor-montázs)

Változások előtt áll a TÉR, legalábbis erre lehet következtetni dr. Szakács Gábor képzési főigazgatóhelyettes előadásából.

A szakember elmondta, hogy a teljesítményértékelési rendszer bevezetése kapcsán leszűrték az eddigi szakmai tapasztalatokat és ezzel egyetemben speciális felmérést készítettek, hogy megtudják, melyek azok a pontok, amelyeken a jövőben mindenképpen módosítani kell.

Az első év, az első buktatók

Szerinte a többség az első év tapasztalatai alapján kifogásolta, hogy a versenyszféra több olyan eleme, amely egyébként kedvezőnek tűnne, nem alkalmazható a közszférában. Ilyen elemek a túlzottan nagy különbség az egyes teljesítményszintbe sorolt személyek részére adott jutalom mértékében, de ide sorolható többek között a jutalomelosztási szintek kötelező és egységes meghatározása is.

A TÉR által eddig érintettek tapasztalatai szerint több szabályozási probléma is van, amelyen változtatni kell a jövőben a rendszer hatékonyabb működéséért, így: nem tisztázott a külszolgálatosok sajátos helyzete, a tárcák közötti személyi mozgások kezelése, a MEH eltérő szervezeti struktúrája, de sokan hiányolják a köztisztviselői panaszok rendezését elősegítő fórum meglétét is. Az elmúlt egy év tapasztalatai alapján szabályozási problémaként merült fel a jutalomalap kiszámításának túlzott bonyolultsága is, illetve a szakállamtitkárok - mint állami vezetők - értékelésének indokolatlansága.

További fontos szempontként merült fel Szakács Gábor beszámolója szerint, hogy az egységes webes felületű értékelőlap túlzott mértékű adminisztrációs terhet rótt az illetékes személyzetre. A rendszer jövőbeni kihívása, hogy bevezessék a sokak által hiányolt szervezeti teljesítményértékelést a jelenlegi, kizárólag egyéni értékeléssel párhuzamosan. A szisztéma bevezetése ugyanakkor eddig nem tapasztalt új kihívások elé állította a közszféra képviselőit, hiszen a vezetők és beosztottaik, valamint a vezetői szintek között is konfliktusokat generált az egyéni értékelő-beszélgetések bevezetése. Ez részben annak is betudható, hogy az egységes kompetenciarendszer eddig még nem adott lehetőséged a szervezeti és munkaköri sajátosságokhoz való alkalmazkodásra, az egyes speciális munkakörök objektív osztályozására pedig korábban nem került sor.

A rendszer bevezetése azonban mindezen negatív tapasztalatok ellenére is önmagában sikernek tudható be, hiszen sikerült egy egységes és transzparens teljesítményértékelési rendszert létrehozni. Az objektivitást növelő komplex TÉR módszertan - kisebb-nagyobb sikerrel - lehetővé tette a kompetenciák mérését, amely biztosította, hogy a jövőben az olyan HR-funkciók, mint a motiváció, a vezetőképzés vagy a továbbképzések a teljesítménnyel arányosan a jövőben egymásra épülhessenek. A rendszer erősíti a közszférán belül a visszacsatolás kultúráját, segíti a szervezeti és egyéni célok hatékony összekapcsolását. Mint arról Szakács Gábor beszámolt, a TÉR rendszer az elmúlt egy év alatt mérhetően is hozzájárult a szervezeti és egyéni teljesítmény növeléséhez.

Tesztelték a TÉR kedveltségét

2008 januárjában zárult le az a speciális közszférán belüli felmérés, amelyben 25 kérdésben 38 szervezet bevonásával, 27 – a felmérést teljesen kitöltő - szervezettel kutatták a TÉR eddigi megítélését. A felmérésben rákérdeztek, hogy ki hogyan ítéli meg a TÉR rendszert, illetve mennyire tartja azt alkalmazhatónak saját szervezeti egységén belül.

A kutatás kitűnő alkalom volt a TÉR-rel kapcsolatos eddigi, kézzel fogható tapasztalatok leszűrésére. A rendszer által közvetlenül érintett munkavállalók 56 százaléka vélte úgy, hogy megfelelő a TÉR hátterében álló jogi keretet, míg 30 százaléka csak részben tartja megfelelően a jogi háttértámogatást. Erősen megosztotta a válaszadókat a rendszerben előírt 5 egyéni cél kötelező meghatározása, 56 százalékuk ugyanis egyetértett ezzel, ám 44 százalékuk szerint ennek nincs, vagy nem ilyen formában lenne létjogosultsága. Az érintettek több mint fele tartja a céllebontás módszerét megfelelőnek, ugyanakkor 37 százalékuk állította, hogy a módszer hiányos, vagy elfogadhatatlan.

A felmérésben rákérdeztek arra is, hogy a saját gyakorlat és a rendelet kínálta lehetőségek milyen arányban állnak egymással. Érdekesség, hogy a megkérdezettek 74 százaléka állította, hogy a rendeleti szabályozással több lehetőség van a többletfeladatok megfelelő kezelésére mint a saját gyakorlat területén és közel 78 százalékuk szerint van szintén több lehetőség a féléves áttekintő megbeszélésnél a rendelet biztosította háttér esetén, mint a saját munkagyakorlat során. A megkérdezettek 81 százaléka állította, hogy az önértékelés fejlesztésére jóval nagyobb lehetőség van a rendelet kínálta lehetőségekkel, mint az eddigi gyakorlattal. A felmérés összefoglalása szerint a TÉR módszertanát az érintettek 74 százaléka találta megfelelőnek, 22 százaléka nem tartja elfogadhatónak és 4 százalék nem kívánt nyilatkozni a TÉR megítéléséről.

Nagy az ellenállás

Egyes szakértők szerint a TÉR további dinamikus fejlesztésének komoly akadálya lehet a közszférában eddig ismeretlen reális teljesítménymérés elfogadtatása, a versenyszférához hasonló abszolút átlátható "üveg-szervezetek" megteremtése. Ezt igazolja, hogy a januárban zárult felmérés azon kérdésére, hogy a vezetők és a munkatársak vonatkozásában eltérő arányú részértékeléseket használjanak-e, 66 százalék nem mert választ adni, arra a kérdésre pedig, hogy a részértékelések egymáshoz viszonyított aránya megfelelő-e, a megkérdezettek 25 százaléka semmilyen véleményt nem írt.

A TÉR 4-fokú skálája kapcsán a speciális közszféra-felmérés eredménye szerint az érintettek 78 százaléka nyilatkozott úgy, hogy továbbra is kedvezőnek tartaná ezt a négyes skála alkalmazását. A szakértők szerint ugyanakkor bíztató, hogy a rendszerben érintettek 37 százaléka nyilatkozott úgy, hogy megfelelőnek tartja a TÉR jutalmazási struktúráját.

Szakács Gábor a rendszer lehetséges fejlesztési irányvonalai kapcsán úgy nyilatkozott, hogy a TÉR továbbra is az indokolt kultúraváltás, a változásmenedzsment motorja maradhat, ám ehhez komoly erőfeszítésekre lesz szükség az eddigi szervezeti kultúra, a befogadó készség, a kitűzött célok és lehetőségek terén. A szakember szerint a siker kulcsa alapvetően nem az alkalmazott metodikában van, hanem abban, hogy a vezetők elfogadtassák, a közszféra munkavállalói pedig elfogadják az új rendszert. Szakács Gábor ugyanakkor hozzátette, a "változás szükséges, ha nem engem érint" hozzáállás helyett egyértelmű elkötelezettségre van szükség ahhoz, hogy a rendszert valóban sikerre vigyék a tervezett módosítások mentén.

Garai Katalin

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!