A PwC az Economist Intelligence Unitot kérte fel a vállalatvezetőkkel és korrupció-ellenes szakemberekkel készítendő globális felmérés és mélyinterjúk elkészítésére, amelyben összesen 390 vállalatvezető vett részt a világ 70 országából 2007 novemberében.
A felmérés szerint a cégvezetők 63 százaléka tapasztalt korrupciós tevékenységet vállalatánál, 45 százaléka mondta, hogy a korrupció veszélye miatt nem lépett be egy piacra, vagy nem élt az adott üzleti lehetőséggel. A vezetők 34 százaléka szerint cége korrupt hivatalnokok miatt vesztett el üzleti lehetőségeket, és 42 százaléka véli azt, hogy versenytársai egy megrendelés érdekében csúszópénzt fizettek.
A 2007 év végén megjelentetett Globális Gazdasági Bűnözés Felmérés eredményei szerint Magyarországon a harmadik leggyakoribb gazdasági bűnözési forma a korrupció és megvesztegetés, ami tavaly összesen 1,4 milliárd forintos veszteséget okozott a hazai cégeknek - áll a jelentésben.
A magyarországi felmérés során a válaszadók 29 százaléka állította: az elmúlt két év során előfordult, hogy kenőpénzt kértek tőlük, valamint 44 százaléka elképzelhetőnek tartotta, hogy azért estek el üzleti lehetőségektől, mert a konkurens cég megvesztegetéssel élt. Az eredmények azt mutatják, hogy habár a magyar cégek tisztában vannak a korrupció veszélyével, mégsem veszik azt elég komolyan, és csupán látszatintézkedéseket hoznak.
A PwC összeállítása szerint világszerte a cégek 80 százalékánál létezik korrupcióellenes program, azonban ezeknek csak 22 százaléka nevezhető hatékonynak.
Manapság a vállalkozások többsége már rendelkezik valamilyen tervvel a korrupció elleni harccal kapcsolatban, ezt nyilatkozta a mostani felmérésben résztvevő cégek vezetőinek 80 százaléka (Magyarországon ez a szám mindössze 26 százalék). Azonban csupán 22 százalékuk biztos abban, hogy ez a program hatékonyan működik. Ezért a vezetés az esetek többségében sebezhetőnek érzi magát a korrupcióval szemben, főleg az olyan fejlődő piacokon, mint Kína, India, Oroszország és Dél-Amerika.