4p

Az AMR a légiközlekedés történetének legnagyobb gépvásárlásáról döntött, 10 év alatt 460 repülőt szerez be. A nagybevásárlás során az Airbus és a Boeing is jól jár.

Az AMR Corp., a harmadik legnagyobb amerikai légitársaság az American Airlines anyavállalata 2013 és 2022 között összesen 460 "keskenytörzsű" kategóriás Boeing és Airbus utasszállító repülőgépet tervez vásárolni, "a légiközlekedés történetének legnagyobb üzlete" keretében. A terv 200 darab Boeing 737-es és 260 darab Airbus A320neo gép megvásárlását irányozza elő vételi opcióval további 100 Boeing 737-es és 365 Airbus A320neo gépre.

Az American Airlines nem közölte a szerződéses vételárat, de a listaárak alapján csak a fix megrendelések értéke 40 milliárd dollárra (28 milliárd euró) rúg. A tranzakció lebonyolításához a gyártók mintegy 13 milliárd dolláros lízingfinanszírozással járulnak hozzá.

Az American Airlines a megrendelés keretében szabadon választhat a 737-es gépcsalád különböző verziói, a 737-700, 737-800 és a 737-900ER gépek között. A légitársaság 100 darab 737NG, azaz új generációs 737-es repülőgép megvásárlását is tervezi egy teljesen új fejlesztésű hajtóművel, a CFM International vállalat LEAP-X modelljével.

Az úgynevezett "keskenytörzsű" (egyfolyosós utastérrel rendelkező) utasszállító gépek világpiacát 2 ezer milliárd dollárra becsülik az elkövetkező húsz évre, amin gyakorlatilag két vállalat, az Airbus és a Boeing osztozik. Az American Airlines mindmáig a Boeing hűséges ügyfelének számított. Az európai Airbus új üzemanyag takarékos A320neo modelljével nyerte meg magának az amerikai légitársaságot.

Az AMR 285 millió dollár, részvényenként 85 cent veszteségről számolt be a második negyedévre, szemben az egy évvel korábbi 11 millió dollár, részvényenként 11 cent veszteséggel.

Az első kommentárok kiemelik, hogy a polgári repülésben hatalmas áttörést ért el az Airbus a világ egyik legjelentősebb piacán alig néhány hónappal azután, hogy az európai repülőgép gyártó "különös" körülmények között alulmaradt a Boeinggel szemben az amerikai légierő üzemanyagtöltő gépek szállítására kiírt tenderén. Az American Airlines gigantikus megrendelése szerdán újraosztotta a lapokat a repülőgépgyártók világméretű játszmájában. Az amerikai légitársaságok mindeddig hűséges Boeing-ügyfeleknek számítottak. Az amerikai sajtó is "megemelte a kalapját" az Airbus teljesítménye előtt: "Az American-üzlet ügyes huszárvágás a Boeing-riválistól" - fogalmaz a New York Times online kiadása.

A japán Nomura Bank elemzője Jason Adams szerint "fordulóponthoz érkezett" az ipar. "A megrendelés jó helyzetbe hozza az Airbust ahhoz, hogy további szeleteket hasítson ki a Boeing piaci részesedéséből" - mondta Adams a Bloomberg tévécsatornának. Számos amerikai légitársaság flottája elöregedett és sürgősen fiatalításra szorul. Az Airbus pedig rendelkezik pontosan azzal a modellel, amire a légitársaságoknak most szükségük van, az A320-as gépcsalád modernizált verziójával, az "A320neo"-val. A gyártó 15 százalékos üzemanyag megtakarítást garantál az előző modellhez képest.

A Boeingnek most igyekeznie kell, hogy felzárkóztassa a 90-es években modernizált 737-es gépcsaládot konkurense kínálatához. A Boeing nemrégiben jelentette be, hogy a gépcsaládot új, üzemanyag takarékos hajtóművekkel szereli fel. A 737-es ugyanazt a hajtóművet kapja meg, amit az Airbus A320neo, a CFM által gyártott Leap-X típust. Ez azonban nem olyan egyszerű dolog, mint amilyennek tűnik. Az Airbus gépekkel ellentétben a Boeing gépeken komoly szerkezeti átalakítást kell végrehajtani a hajtóművek felszereléséhez. Mivel ez meglehetősen drága dolog, a Boeing inkább egy teljesen új modell 2020 körüli bemutatása felé hajlik. Az Airbus csak 2025-re tervezi egy új modell bemutatását. Az a kilátás, hogy az új Boeing modell bevezetéséig az Airbus szinte teljes egészében átveheti az uralmat a legfontosabb piaci szegmens felett, lépéskényszerbe hozta a Boeinget.

Az elkövetkező két évben minden három eladott gépből kettő az Airbus A320-as és Boeing 737-es gépcsaládok által képviselt közép hatótávú kategóriába esik majd. Azóta, hogy Tom Enders az Airbus vezérigazgatója decemberben bemutatta az A320-as gépcsalád modernizált változatát egymást érik az óriásmegrendelések. A gépre leadott fix megrendelések és az opciók száma azóta már elérte az 1200-at.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!