4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az AMR a légiközlekedés történetének legnagyobb gépvásárlásáról döntött, 10 év alatt 460 repülőt szerez be. A nagybevásárlás során az Airbus és a Boeing is jól jár.

Az AMR Corp., a harmadik legnagyobb amerikai légitársaság az American Airlines anyavállalata 2013 és 2022 között összesen 460 "keskenytörzsű" kategóriás Boeing és Airbus utasszállító repülőgépet tervez vásárolni, "a légiközlekedés történetének legnagyobb üzlete" keretében. A terv 200 darab Boeing 737-es és 260 darab Airbus A320neo gép megvásárlását irányozza elő vételi opcióval további 100 Boeing 737-es és 365 Airbus A320neo gépre.

Az American Airlines nem közölte a szerződéses vételárat, de a listaárak alapján csak a fix megrendelések értéke 40 milliárd dollárra (28 milliárd euró) rúg. A tranzakció lebonyolításához a gyártók mintegy 13 milliárd dolláros lízingfinanszírozással járulnak hozzá.

Az American Airlines a megrendelés keretében szabadon választhat a 737-es gépcsalád különböző verziói, a 737-700, 737-800 és a 737-900ER gépek között. A légitársaság 100 darab 737NG, azaz új generációs 737-es repülőgép megvásárlását is tervezi egy teljesen új fejlesztésű hajtóművel, a CFM International vállalat LEAP-X modelljével.

Az úgynevezett "keskenytörzsű" (egyfolyosós utastérrel rendelkező) utasszállító gépek világpiacát 2 ezer milliárd dollárra becsülik az elkövetkező húsz évre, amin gyakorlatilag két vállalat, az Airbus és a Boeing osztozik. Az American Airlines mindmáig a Boeing hűséges ügyfelének számított. Az európai Airbus új üzemanyag takarékos A320neo modelljével nyerte meg magának az amerikai légitársaságot.

Az AMR 285 millió dollár, részvényenként 85 cent veszteségről számolt be a második negyedévre, szemben az egy évvel korábbi 11 millió dollár, részvényenként 11 cent veszteséggel.

Az első kommentárok kiemelik, hogy a polgári repülésben hatalmas áttörést ért el az Airbus a világ egyik legjelentősebb piacán alig néhány hónappal azután, hogy az európai repülőgép gyártó "különös" körülmények között alulmaradt a Boeinggel szemben az amerikai légierő üzemanyagtöltő gépek szállítására kiírt tenderén. Az American Airlines gigantikus megrendelése szerdán újraosztotta a lapokat a repülőgépgyártók világméretű játszmájában. Az amerikai légitársaságok mindeddig hűséges Boeing-ügyfeleknek számítottak. Az amerikai sajtó is "megemelte a kalapját" az Airbus teljesítménye előtt: "Az American-üzlet ügyes huszárvágás a Boeing-riválistól" - fogalmaz a New York Times online kiadása.

A japán Nomura Bank elemzője Jason Adams szerint "fordulóponthoz érkezett" az ipar. "A megrendelés jó helyzetbe hozza az Airbust ahhoz, hogy további szeleteket hasítson ki a Boeing piaci részesedéséből" - mondta Adams a Bloomberg tévécsatornának. Számos amerikai légitársaság flottája elöregedett és sürgősen fiatalításra szorul. Az Airbus pedig rendelkezik pontosan azzal a modellel, amire a légitársaságoknak most szükségük van, az A320-as gépcsalád modernizált verziójával, az "A320neo"-val. A gyártó 15 százalékos üzemanyag megtakarítást garantál az előző modellhez képest.

A Boeingnek most igyekeznie kell, hogy felzárkóztassa a 90-es években modernizált 737-es gépcsaládot konkurense kínálatához. A Boeing nemrégiben jelentette be, hogy a gépcsaládot új, üzemanyag takarékos hajtóművekkel szereli fel. A 737-es ugyanazt a hajtóművet kapja meg, amit az Airbus A320neo, a CFM által gyártott Leap-X típust. Ez azonban nem olyan egyszerű dolog, mint amilyennek tűnik. Az Airbus gépekkel ellentétben a Boeing gépeken komoly szerkezeti átalakítást kell végrehajtani a hajtóművek felszereléséhez. Mivel ez meglehetősen drága dolog, a Boeing inkább egy teljesen új modell 2020 körüli bemutatása felé hajlik. Az Airbus csak 2025-re tervezi egy új modell bemutatását. Az a kilátás, hogy az új Boeing modell bevezetéséig az Airbus szinte teljes egészében átveheti az uralmat a legfontosabb piaci szegmens felett, lépéskényszerbe hozta a Boeinget.

Az elkövetkező két évben minden három eladott gépből kettő az Airbus A320-as és Boeing 737-es gépcsaládok által képviselt közép hatótávú kategóriába esik majd. Azóta, hogy Tom Enders az Airbus vezérigazgatója decemberben bemutatta az A320-as gépcsalád modernizált változatát egymást érik az óriásmegrendelések. A gépre leadott fix megrendelések és az opciók száma azóta már elérte az 1200-at.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!