Míg tavaly egész évben ötvennégy, az idei első fél évben már negyvenkét panasz érkezett a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségre (FVF) olyan utasoktól, akiket sérelem, illetve kár ért utazásuk során. Az eddig kivizsgált bejelentések kétharmada jogosnak bizonyult, de fogyasztóvédelmi bírságot tavaly mindössze négy, az idén pedig még csak két esetben szabott ki a felügyelőség, a többiek megalapozottnak bizonyult igényét a légitársaságok rendezték.
Siklósi Máté, az FVF helyettes szóvivője leszögezte: nem kizárólag fapados társaságok érintettek a bíróságra tartó ügyekben. Az érintett légitársaságok nevét még nem hozzák nyilvánosságra, de később erre is sor kerülhet. Nem árt tudni, kik vállalják inkább a 100-300 ezer forint bírságot és a pereskedést, semmint az utasok kártalanítását.
A módosított uniós jog
A tavaly februártól hatályos európai légiutas-jogok egyértelműen előírják, mikor mit kell tenni. E szerint a jelentős időtartamú késésnél (ez 1500 kilométeren belüli távolságon kétórás vagy több, 1500-3500 kilométer között legalább három óra, 3500 kilométeren túli távolságnál pedig több mint négy óra) az utasoknak kötelezően élelmiszert, üdítőt és telefonálási lehetőséget kell adni, valamint szükséghelyzetben szállodai elhelyezést. Az öt óránál hosszabb várakozásra kényszerülő utas már a jegy árának visszatérítését is kérheti, bizonyos esetekben pedig az ingyenes hazaszállítást is - írta a Népszabadság.