Élénk vita alakult ki a tanácsülésen a közlekedési díjak új rendszerének kialakításával kapcsolatban. Ennek az lenne a lényege, hogy szakítanának azzal az eddigi gyakorlattal, amelyben általában csak az úthasználathoz viszonyított arányosságot tartották fontosnak, és nem határozták meg, milyen összetevőkből kell állniuk a díjaknak. Így a díjszintek csak az út fenntartásának a költségeit tükrözték. A brüsszeli bizottság által most előterjesztett javaslat szerint a használati díjban már a beruházás költségei, az úgynevezett externális (például a balesetmentességgel, balesetelhárítással kapcsolatos) és más költségek is megjelennének.
Ez ügyben a miniszter szerint konkrét fejlemények csak hosszabb távon várhatók, mert a bizottsági javaslat egyelőre erősen megosztja a tagállamokat. Az mindenesetre világosan látszik, hogy e kérdés valamennyi európai országban összekapcsolódik azzal a megfontolással, amely szerint a közlekedési projekteket nem lehet kizárólag állami forrásokból, vagyis az adófizetők pénzéből finanszírozni. Ezért majdnem minden ország kísérletezik az állami és a magánszféra partnerségének valamilyen formájával, amelyet a mostani tanácskozáson Loyola de Palacio közlekedési biztos a használati díjak problémájával is összefüggésbe hozott. E díjak hozzájárulhatnak ugyanis ahhoz, hogy az állami pénzekhez csatlakozó magánbefektetések megtérüljenek.
Palacio arra is rámutatott, hogy a közlekedési projektekhez nyújtott közösségi források sem bővíthetők korlátlanul, ezért azokat úgy kell felfogni, mint a magántőke bevonását ösztönző elemeket.
Repülésről és kikötők tanácskoztak
Az EU-tagállamok és a csatlakozó országok közlekedési minisztereinek csütörtökön Luxembourgban tartott ülésén Magyarország is sürgette, hogy idén nyáron függesszék fel a repülőtéri résidők újraosztásának a szabályát - közölte a gazdasági és közlekedési miniszter.