4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Műszaki okok miatt 43 metrókocsit vonnak ki hétfőtől a forgalomból, miután az elmúlt időszakban több tűzeset történt, közölte Tarlós István. A főpolgármester szerint a harminc év felett metrók esetében fokozott a balesetveszély, a most leálló kocsik negyven év felettiek. Az intézkedés miatt ritkábban járnak majd a járatok. A szakszervezet szerint már januárban el kellett volna kezdeni a munkákat.

Negyvenhárom metrókocsit von ki hétfő reggelig a 2-es és 3-as metró forgalmából a főváros, mert azok potenciális balesetveszélyt jelenthetnek - közölte Tarlós István pénteken egy más témában tartott sajtótájékoztatón.

A főpolgármester elmondta, a metrótűzesetek miatt megkeresték a metrókocsikat korábban gyártó orosz céget, ahonnan azt a tájékoztatást kapták, hogy a harminc év feletti kocsik közlekedtetése biztonsági kockázatot jelent.

Közlése szerint öt 43 éves, és harmincnyolc 41 éves kocsi közlekedik jelenleg a vonalakon; ezek kivonásáról döntöttek. Bejelentette azt is, hogy az intézkedés következtében a metrószerelvények ritkábban járnak majd. Tarlós István lelkiismeretlenségnek nevezte, hogy bár a korábbi városvezetés tisztában volt a helyzettel, mégsem tett lépéseket.

A metrókocsik leállítása 10-15 másodperccel növeli a járatok követési idejét, a 2-es metróvonalon 2 perc 20 másodperc helyett 2 perc 30 másodpercenként jár majd a metró, a 3-as vonalon pedig 2 perc 30 másodperc helyett 2 perc 45 másodpercenként.

Az Alsom kocsik miatt borult a helyzet

Az elavult kocsik felújítása jó ideje húzódik, ami annak fényében különösen aggasztó, hogy az "elmeszelt” új Alstom kocsik ügyében egyelőre nem látszik megegyezés, a jogi procedúrában ráadásul a francia félnek áll a zászló. Tavaly decemberben ugyanis az ügyben eljáró nanterre-i bíróság nem jogerős döntésében elfogadta az Alstom kérését és megtiltotta a bankoknak, hogy lehívják a francia cég által letétbe helyezett bankgaranciát. Azóta felröppentek olyan hírek, hogy az Alstom és a főváros közel van a megállapdáshoz. Ennek azonban némileg ellentmond, hogy május 4-én megkezdődött az Alstom-per Versailles-ban; a bírák a BKV és az Alstom közötti, bankgarancia-lehívásból adódó vitát rendezhetik.

Mint ismert az ügy előzménye, hogy a BKV tavaly október 20-án bontotta fel a szerződést az Alstommal, amelyet a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek még 2006-ban. A felmondása oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt.

Már januárban fel kellett volna újítani a kocsikat?

Április végén látott napvilágot az a hír, hogy heteken belül kiírhatják a közbeszerzést a 2-es metróvonalon futó Ev és Ev3-as szerelvények felújítására. A tenderről azonban az elmúlt egy hónapban nem látott napvilágot új információ. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója az MTI-nek április végén azt mondta, a felújítás 3,5 milliárd forintba kerül, ez a BKV 2011-es költségvetésében rendelkezésre áll. Az alkatrészekre közbeszerzést kell kiírni, ezt heteken belül megteszik - tette hozzá.

A járművek felújítására azért van szükség, mert az Alstom kocsijainak késése miatt többségük „túlfutott”. Az eredeti tervek szerint ezt a fejújítást nem csinálta volna meg a BKV, mivel az Alstom szerelvényeivel kiváltotta volna az Ev-ket, amiket leselejteztek volna.

Gulyás Attila, a BKV Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke pénteken az MTI-nek azt mondta, a munkákat már januárban el kellett volna kezdeni, mert 95 kocsi felújításáról van szó, ami nagyon nagy munka. Korlátlan számban nem lehet őket a forgalomból kivonni, mert nincs elég működőképes tartalék. Előfordulhat, hogy egy nem várt meghibásodás miatt nem lesz elég járműve a BKV-nak, hogy tartsa a menetrendet - hangsúlyozta. A szakszervezeti vezető szerint a felújítással további maximum 5 évig működhetnek a régi orosz szerelvények, de utána mindenképpen le kell őket selejtezni.

MTI/mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!