Az újság elektronikus kiadásában kedden arról számolt be, hogy 310 kilométer autópálya van épülőben egész Romániában, amelynek területén jelenleg összesen 300 kilométer autópályája használható.
A lap arra figyelmeztet, hogy az építkezés lassú üteme miatt Románia elveszítheti az európai uniós forrásokat, amelyeket felhasználhatna autópálya-építésre. A lap szerint a román politikusok által az elmúlt tíz évben többször megígért ezer kilométer autópálya megépítése a legoptimistább forgatókönyv szerint is csak 2015 és 2020 között valósulhat meg.
Az uniós források elvesztésének lehetősége azért merül fel, mert az elmúlt három évben a román közlekedési minisztériumnak sikerült lehívnia a legkisebb mértékben a többi szaktárcához képest az EU-s alapokat. Kétmilliárd euró állt a szaktárca rendelkezésére 2007 és 2010 között, de ennek az összegnek csak az 1,87 százalékát, vagyis 40 millió eurót sikerült lehívnia június végéig.
A minisztérium az idén a IV. európai közlekedési folyosó nyomvonalán tervezett dél-erdélyi autópálya építését részesíti előnyben, mert annak finanszírozásához hozzájárul az Európai Unió is. Radu Berceanu közlekedési miniszter korábban elmondta, hogy az idei szűkös büdzséből nem tudják finanszírozni a kizárólag román állami költségvetési forrásokból épülő észak-erdélyi autópályát, amelynek első, 42 kilométer hosszú szakasza már elkészült az erdélyi Gyalu (Gilau) és Torda (Turda) között.
Adrian Ionescu, az országutak, autópályák építéséért és kezeléséért felelős állami vállalat (CNADNR) autópályákért felelős részlegének igazgatója szerint a tervek szerint 2011 végéig az Arad és Temesvár, valamint a Cernavoda és Konstanca közötti autópálya-szakaszok készülnek majd el. Ez a két szakasz része a nyugat-romániai Nagylakot a Fekete-tenger parti Konstancával összekötő IV. közlekedési folyosó nyomvonalán haladó autópályának.
MTI/Menedzsment Fórum